Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De ruis is hier toch wel storend. Sterk gecropt en verscherpt?
1 is beste portret, 2 is beste compositie, 3 is mooi moment maar met een te lage sluitertijd geschoten.
Diafragmaprioriteit lijkt me voor kleine vogeltjes niet aangewezen. Ik zou kiezen voor sluiterprioriteit en een zo kort mogelijke sluitertijd instellen. Dan heb je alvast minder bewegingsonscherpte en vaak ook een mooiere achtergrond. Enfin, met mijn materiaal is dat toch zo. Maar het blijft lastig…
O ja: geen vink, maar een groenling. Prachtig beestje.
Groet,
Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
sluit me aan vwb ruis bij de voorgangers... vind nummer 1 de mooiste, nummer 2 te hard qua contrast en het groen is niet zo mooi... nummer 3 had een mooie kunnen zijn als het koppie scherp was geweest...Gr. Francois
BD1769NL, Sony A850, glas 16 - 400mm, Canon G9, statieven, studioflitsset etc. en mijn MacBook Pro I5 Flickr of Mijn Website
Bedankt, voor de reacties. De ruis heb ik nog eens bekeken en inderdaad is die nogal prominent aanwezig. Ik heb dit vergeleken met de originele opnames en daar is het veel minder. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het croppen, nadien nog eens verkleinen en verscherpen.
Gabriël, je uitleg met diafragmaprioriteit heb ik niet echt begrepen. Met mijn oude ai-lens heb ik sowieso geen keuze omdat deze met de Nikon D300 enkel automatische lichtmeting geeft bij diafragmaprioriteit. Maar dit doet niet terzake. Al mijn natuurfoto's, zowel tele als macro, worden gemaakt met diafragmaprioriteit omdat dit de enige manier is om controle te hebben over de scherptediepte van je foto. Trouwens als ik met een 300mm lens fotografeer in diafragmaprioriteit bij bijvoorbeeld 2.8 heb ik sowieso de snelste sluitertijd hé. In ieder geval bedankt voor de determinatie van de groenling ipv vink.
Grtjes,
Eric
D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050 Flickr - JAlbum
Gabriël, je uitleg met diafragmaprioriteit heb ik niet echt begrepen.
Voor macro's zet ik mijn camera meestal ook op diafragmaprioriteit. Maar bij vogeltjes vind ik de sluitertijd belangrijker, zeker als je uit de hand schiet. Een sluitertijd van 1/200, zoals hier, is op het randje. Die vogeltjes zitten geen seconde stil en door de afstand levert de minste beweging van je camera al veel minder scherpe beelden op. Natuurlijk kun je ook gewoon, zoals jij aangeeft, voor een lagere f-waarde kiezen. Ik zou zeggen: probeer het eens. Ik denk dat je onderwerp er meestal scherper zal op staan, terwijl de voor- en achtergrond egaler en rustiger zijn. Maar ik moet toegeven dat ik geen ervaring heb met Nikon en ook niet met zo'n lichtsterke telelens.
Groet,
Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Thanks, nu is het me duidelijk. Eigenlijk proberen we alle twee hetzelfde te bereiken, jij rechtstreeks door de gewenste sluitertijd in te stellen en ik onrechtstreeks door een zo groot mogelijk diafragma te kiezen! Alle wegen leiden naar Rome. Hier was er in ieder geval niet voldoende licht om er nog een kortere sluitertijd uit te halen, ik had nog tot f2.8 kunnen gaan maar werkte met teleconverter en dan kan je best toch één stopje dicht draaien om de beeldkwaliteit te bewaren.
Grtjes,
Eric
D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050 Flickr - JAlbum
Comment