Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vechtende beertjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vechtende beertjes

De nieuwe National Geographic (december) bevat deze keer drie pagina's met een selectie van mijn bruine beren foto's. Alle beelden zijn gemaakt vanuit schuilhutten in Finland, het merendeel in juni van dit jaar tijdens twee workshops die ik daar heb geleid.

De weersomstandigheden waren dit jaar erg wisselend; de eerste week was het vooral koud en nat, de tweede week was het ronduit warm. Net als veel andere zoogdieren, zijn beren veel actiever bij lage temperaturen dan bij hoge, en dat kun je in deze foto goed zien. Het had de hele dag geregend, dus alles was door en door nat. Een moeder met drie kleintjes kwam uit het dichte bos het open moerasgebied oplopen, en onmiddellijk begonnen de jongen te rennen en te spelen. Terwijl moeder rustig doorliep en nauwlettend de omgeving in de gaten hield voor mogelijk dreigend gevaar, buitelden haar kinders over elkaar heen. Deze twee waren het meest actief en zochten elkaar veelvuldig op om de ander te besluipen, te bespringen, omver te duwen, of een klap te geven. Dat laatste is wat hier gebeurde; het rechter beertje geeft de linker een knal tegen zijn snuit, waardoor waterdruppels en snotslierten door de lucht vliegen - erg grappig.

Door de zware bewolking en het late tijdstip was er niet veel licht, dus het was niet eenvoudig om snelle sluitertijden te halen. Ik gooide daarom mijn diafragma wijd open en selecteerde een hoge ISO-waarde: 1600. De resulterende sluitertijd van 1/400 sec. was voldoende om de beweging en de druppels te bevriezen.

>GROTERE VERSIE<

Nikon D3, AF-S 600/4.0, 1/400 @ f/4.0, ISO 1600, Wimberley II
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Re: Vechtende beertjes

Prachtig !! Zeer mooi moment gefotografeert!
    [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

Comment

Super

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mseg Bekijk bericht
        Super
        Volkomen mee ééns !!!!!!

Schitterend moet een geweldige ervaring zijn geweest .
        Nikon D7000 en D7100 -- Sigma AF 150-500mm f5-63 DG OS HSM Nik . Canon G10
        http://www.google.com/profiles/dieder.plu

Comment

zotjes :-)
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Zeer knappe foto.

Al vind ik de DOF een beetje raar. Enkel exect de 2 beertjes zijn scherp en alles in hun zijdelingse lijn. Voor en na zijn onmiddelijk volledig wazig. Er is totaal geen overgang te zien. Waardoor bij mij de vraag opkomt of dit is nabewerkt? Ja of neen lig ik niet van wakker want het resultaat is prachtig. Ben enkel nieuwsgierig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
              Al vind ik de DOF een beetje raar. Enkel exect de 2 beertjes zijn scherp en alles in hun zijdelingse lijn. Voor en na zijn onmiddelijk volledig wazig. Er is totaal geen overgang te zien. Waardoor bij mij de vraag opkomt of dit is nabewerkt?
              De foto is genomen met een 600 mm lens en een volledig open diafragma. De beertjes stonden ongeveer op 25 meter afstand, hetgeen betekent dat ik een scherptediepte had van ongeveer 40 cm. Ik heb uiteraard scherp gesteld op de kopjes van de beertjes, en daardoor is alles wat zich op een afstand van 25 meter van mijn camera bevond, scherp. Alles daarvoor en daarachter werd simpelweg onscherp.

Hadden de beertjes iets dichterbij gestaan, dan was de scherptediepte nog geringer geworden. Op 10 meter afstand bijvoorbeeld nog maar zo'n 6 cm.

Dus geen nabewerking om dit 'effect' te krijgen.
              Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Super
                Cypho
                Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

Comment

heel mooi die grote versie, alleen jammer van die letters.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Prachtige moment opname!!

Comment

Awel, dat is nu is ne SUPER foto sé.
                      Hopelijk stond de mama niet achter jou
                      Echt mooi!

Grtn,

Yoeri

Comment

knap

graag groter formaat (je mag tot 900*600 gaan ;-)
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Schitterende foto Niet anders gewoon...

Zien er idd een stuk levendiger uit als zwarte beren, maar misschien komt dit door het koudere weer. Wou dat ik op mijn reis zo'n materiaal had... Met een 70-200 kom je natuurlijk nooit zo dicht bij.

Weeral een knap staaltje werk...

Groeten
                          Mipstoo

Comment

Prachtige berenfoto! Had hem ook wel graag wat groter kunnen bewonderen.
                            Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

Comment

Gewoonweg prachtig

Comment

Working...
                              X