Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ree kalfje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ree kalfje

Het is absoluut niet overdreven. Ook ik heb heel erg veel ervaring met rood/reewild, geloof me. Natuurlijk is het vastpakken helemaal niet verstandig, maar de ervaring leert dat als het kalf op een gevaarlijke plek is 'gezet' (geboren) dan kun je het verplaatsen naar een veiligere plek. Door een paar beste plukken gras in je handen te doen kun je het verplaatsen. Je zult zien dat het kalfje niet tegenstribbelt omdat het simpelweg doet wat het moet doen...stil liggen.

Natuurlijk snap ik dat men hiervan een foto wil maken en zal daar ook niets van zeggen, maar om 20 centimeter van het kalfje af te staan en er pal boven is niet goed. Dit had ook op gepaste afstand gekund en vervolgens weer doorlopen.

Waar het mij om gaat is dat de specht wordt verwijderd en dit wordt toegestaan. Nogmaals, ik heb er vrede mee dat mijn foto's worden verwijderd als ik een regel heb overtreden, maar het gehele topic sluiten vind ik te ver gaan.

gr. Edwin Kats
    Nikon D300 met MB-D10
    Nikon 200-400/4 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door watersnipje Bekijk bericht
      Wat wél absoluut uit den boze is is het reekalfje vastnemen, dat mag zeker niet gebeuren omdat de moeder het misschien verstoot door de mensengeur.
      Het wordt tijd dat deze hardnekkige fabel ook eens uit het leven geholpen wordt.
      Jaren heb ik dezelfde mening gehad hoor, 't is nu eenmaal een hardnekkig verhaal, en deels bedoeld waarschijnlijk om te vermijden dat mensen de kalveren gaan opzoeken en strelen. 't Is echter een fabel die er ook oorzaak van is dat mensen jaarlijks ettelijke kalveren mishandelen met papflessen. Diegene die overleven zijn te gehecht aan hun verzorgers om nog een natuurlijke overlevingsreflex te kweken, of worden agressief.

Reewild paart eind augustus in de regel. Ze kennen het fenomeen van de uitgestelde kieming, dwz : de in augustus bevruchtte geiten, bewaren de kiem tot pakweg december in de baarmoeder, in december gebeurt er een uitgestelde implentatie en begint de tweede fase van de dracht : het groeien van de embryo's.
      Een tweede bronst vindt plaats in november, de tot dan toe niet bevruchtte geiten, worden alsnog drachtig. De kalveren van beide bronsten worden echter gelijk geboren eind mei, begin juni. De eerste dagen kunnen ze nauwelijks lopen, ze wegen dan 1.5 kg.
      Hun voornaamste bescherming is dan de drukreflex : platliggen en wegsteken. Na een drietal weken gaat dit over in de vluchtreflex. Na één week beginnen ze al te grazen.
      Het herkauwen start na een drietal weken. Gedurende de drukreflex staat de moeder
      verborgen in de buurt om geen aandacht te trekken. Als ze overgaan op de vluchtreflex zal de geit de eerste weken prominent en zichtbaar in de buurt zijn, om de aandacht weg te trekken van de kitsen. De witte spiegel van de geit dient dan als merkteken
      voor de kitsen om te volgen.
      Pasgeboren kalfjes zien zwartbruin op de rug en met helder witte vlekken, naderhand vervagen de vlekken en wordt het zwart meer bruin.

Een reegeit verstoot haar jongen niet, teruggebracht naar de vindplaats en eventueel eens afgewreven met gras uit de buurt, zal ze haar kalf direct terug zogen. Blijf er dus
      af en laat het liggen, maar als er toch eentje onwetend opgepakt en binnengebracht wordt, zet het dan terug gewoon waar het gevonden is.

Uiteraard geld hier vooral : blijf eraf en laat het liggen.
      Verder nog : reewild kalft niet op openbare plaatsen en komt niet naar je toegelopen als ze pas geboren zijn

(Ik volg momenteel een zestal sprongen met evenveel drachtige geiten,vergezeld van kitsen en smalbokken, momenteel waarschijnlijk ook juist gekalfd.)
      fotosite

Comment

Bedankt Elsan voor deze uitleg. Wat de uitgestelde kieming hiermee te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk Dat het kalf best opgepakt kan worden heb ik niet genoemd omdat ik van mening ben dat mensen wat dit betreft niet wijzer gemaakt hoeven te worden. Dat fabeltje is bewust in de wereld gebracht door een Nederlandse campagne, jaren geleden. De geit zal haar kalf inderdaad niet verstoten, maar is ook niet blij met de situatie van die kerel die rond haar kalf staat. Of dit schade veroorzaakt voor de lange termijn is niet aan de orde. Het gaat om het verstoren an sich.

Reekalveren worden wel degelijk op openbare plaatsen geboren. Dit gebeurt niet vaak, maar ze worden af en toe wel aangetroffen vlak langs het fietspad en zelf op het fietspad.

AUB lieve mensen, laat de dieren met rust en fotografeer van een gepaste afstand.

Edwin Kats
        Nikon D300 met MB-D10
        Nikon 200-400/4 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Edwin Kats Bekijk bericht
          Wat de uitgestelde kieming hiermee te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk

Edwin Kats
          Heb ik enkel maar aangehaald omdat het relevant is voor het tijdstip van de geboorte.
          Zowel de jongeren uit de (hoofd)bronst van augustus als die van de bronst in november
          worden gelijktijdig geboren : rond 1 juni. Sommige mensen zouden kunnen denken : dat kan niet, want de geiten die vroeger bevrucht zijn, gaan ook vroeger kalveren. Niet dus : een reegeit kalft in het voor haar meest gunstige seizoen : nu.
          (Waarbij ik eigenlijk wou zeggen : kalf op de foto is hooguit twee dagen oud)

Bij ons komt dat kalveren langs de weg eigenlijk niet voor, maar de reepopulatie bij ons is ook nog maar een tiental jaar oud, ik spreek dan over een geschatte populatie van 50 tot 60 stuks over een 2000 ha broekbos, natuurlijke re-immigratie vanuit dichter door reewild bevolkte gebieden.
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Edwin Kats Bekijk bericht
            Beste allemaal,

Er moet mij even wat van het hart. Vanavond kreeg ik een mail van een van de moderatoren dat er een PM binnen was gekomen waarin iemand had geklaagd over mijn spechtenfoto (waarvoor mijn hartelijke dank). Hij was het er niet mee eens dat deze in de HOF terecht was gekomen.
            Kijk, hoe mensen toch weer iets verkeerd interpreteren, het had totaal niets te maken dat die persoon je die hof plaats niet gunde! Waarom denken mensen toch steeds het slechtste . . . Edwin, nestfotografie heeft enkele maanden geleden nog voor een controverse gezorgd en ellenlange discussies, ik heb met jouw pm's uitgewisseld om uit te leggen waarom dit besluit is genomen. Het topic is gesloten geweest om juist die lange discussies te vermijden. Jij mag nog uitleggen zoveel je wil hoe en waarom die foto is gemaakt, feit blijft dat nestfotografie verboden is in Belgie,

Er is wel degelijk een Koninklijk Besluit betreffende de bescherming van vogels in het Vlaamse Gewest, Het is eveneens verboden nesten van de vogels die onder de toepassing van dit besluit vallen opzettelijk te verstoren, weg te nemen of te vernielen. (B.V.R. van 24 mei 1995, art. 2)
            Het is eveneens verboden volwassen vogels op of nabij hun nest te fotograferen of te filmen of te pogen dit te doen, uitgezonderd bij de nesten die zich bevinden op een bewoond erf.

Wat betreft de foto van het kalf, als iemand mij kan aantonen dat hier de wet is overtreden en dat het dus verboden is dergelijke foto's te tonen, dan worden deze dus ook verwijderd.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

prachtplaatje hoor
              ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
              *BD1034BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                feit blijft dat nestfotografie verboden is in Belgie,

Er is wel degelijk een Koninklijk Besluit betreffende de bescherming van vogels in het Vlaamse Gewest, Het is eveneens verboden nesten van de vogels die onder de toepassing van dit besluit vallen opzettelijk te verstoren, weg te nemen of te vernielen. (B.V.R. van 24 mei 1995, art. 2)
                Het is eveneens verboden volwassen vogels op of nabij hun nest te fotograferen of te filmen of te pogen dit te doen, uitgezonderd bij de nesten die zich bevinden op een bewoond erf.
                is dit alleen van toepassing op gevogelte, wat bij andere dieren?
                bv: Kikkers/Hazen/Konijnen/Ratten/Muizen enz...enz.(in het wild).
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  is dit alleen van toepassing op gevogelte, wat bij andere dieren?
                  bv: Kikkers/Hazen/Konijnen/Ratten/Muizen enz...enz.(in het wild).
                  grt,bouk.
                  Da's weer typische Belgische wetgeving hé Bouk.
                  De wetgeving ivm nestfotografie maakt deel uit van de meer complexe regelgeving over vogelbescherming in het algemeen en gaat dus idd specifiek over vogels.
                  Alle andere in het wild voorkomende dieren vallen onder de jachtwetgeving, ook de vissen
                  (visserijwetgeving is een onderdeel van de jachtwetgeving, illegaal vissen wordt in België beschouwd als een jachtmisdrijf).
                  In feite komt het er op neer dat regelgeving in België nogal eens gebeurt "à la tète du client", wie hardst kan lobbyen, haalt er het meeste uit.
                  fotosite

Comment

@ Edwin,

Jammer dat je overweegt te vertrekken bij BD, alhoewel ik je mening volkomen onderschrijf. Maar ja, de wet is de wet, en aangezien ze vanaf een foto niet kunnen zien of iets is genomen vanaf een erf of in een natuurgebied, hoop ik dat we in het vervolg mogen blijven genieten van andere vogelplaatjes of zwijntjes, of...

Note aan de mod: wellicht de door mij eerder ingebrachte topics in dit forumonderdeel ook eens op inhoud controleren. Wellicht moet er ook een slotje op. Kwestie van sollidariteit...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht

wellicht de door mij eerder ingebrachte topics in dit forumonderdeel ook eens op inhoud controleren. Wellicht moet er ook een slotje op. Kwestie van sollidariteit...
                      tja....die Ooievaars hè.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Kijk, hoe mensen toch weer iets verkeerd interpreteren, het had totaal niets te maken dat die persoon je die hof plaats niet gunde! Waarom denken mensen toch steeds het slechtste . . . Edwin, nestfotografie heeft enkele maanden geleden nog voor een controverse gezorgd en ellenlange discussies, ik heb met jouw pm's uitgewisseld om uit te leggen waarom dit besluit is genomen. Het topic is gesloten geweest om juist die lange discussies te vermijden. Jij mag nog uitleggen zoveel je wil hoe en waarom die foto is gemaakt, feit blijft dat nestfotografie verboden is in Belgie,

Wat betreft de foto van het kalf, als iemand mij kan aantonen dat hier de wet is overtreden en dat het dus verboden is dergelijke foto's te tonen, dan worden deze dus ook verwijderd.

Ik ga hier niet uitgebreid over discuteren ...maar .

De mensen die mij persooblijk kennen weten wel beter ....

Ik zie hier heel veel foto's waar ik zeker van ben dat deze dieren zijn verstoord om toch maar de beste foto te maken ....maar hier ga ik geen woorden aan vuil maken .Ik zie en hoor genoeg .

Wat ik wel wil zeggen is dat vele dit forum mijden omwille van de klote reacties van verschillende mensen , jaloersie enz enz ...

Bij deze is het mijn laatste foto die ik heb gepost op BD .

Bedankt voor de andere voor de fijne reacties

ipv kritiek te geven zou men beter ééns in eigen boezem kijken
                        Last edited by witteplu; 2 juni 2009, 20:10.
                        Nikon D7000 en D7100 -- Sigma AF 150-500mm f5-63 DG OS HSM Nik . Canon G10
                        http://www.google.com/profiles/dieder.plu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door witteplu Bekijk bericht
                          Bij deze is het mijn laatste foto die ik heb gepost op BD .

Dieder, 'k vind dat je moet blijven posten op BD. Vluchten lost helemaal niks op.

Hetzelfde geldt overigens voor Edwin Kats en Pendragon.

Strijdbijl begraven en foto 's maken, zo zou het imho moeten...

Mvg.
                          The bird is known by his note, a man by his word.

Comment

Gezond verstand, mensen, dat lost al veel op.
                            Net een koppel verliefde hazen gefotografeerd, ik post ze niet.
                            In het verleden al wat net té gortige commentaar gehad.
                            Als ik deze foto's zie wéét ik in welke omstandigheden ze genomen zijn, en Edwin wéét dat ook.
                            Sommigen mensen, en nu heb ik het even niet over TS of over deze foto's, zouden alles doen voor een plaatje.
                            Als je ergens oploopt, oké, maar zeg dat gewoon.
                            En laat ze vooral nu met rust.
                            BTW : zo'n paar dagen oud kalf heeft nog geen eigen reuk, trekt nog geen vossen aan,
                            een mens heeft wel een eigen reuk, en een vos is nu eenmaal een cultuurvolger
                            fotosite

Comment

Ik Ken dieder persoonlijk. En wat hij zegt heeft hij in mijn ogen volledig gelijk in
                              Deze persoon is een echte natuurliefhebber in hart en ziel met daar bovenop nog een kennis ervan om U tegen te zeggen waar er heel veel een ....kunnen aan weet je wel
                              Voor alle duidelijkheid wil ik hier zeker niemand met de vinger wijzen
                              Gewoon blijven posten makker
                              Het zou zonde zijn....
                              grtz
                              http://www.pbase.com/doxkes
                              Nog in opbouw

Comment

Jammer dat het zo moet gaan. Ik wil nogmaals benadrukken dat in Nederland het maken van nestfoto's niet verboden is. Het opzettelijk/bewust verstoren of door je zo te gedragen dat verstoring goed mogelijk is (loslopende hond)
                                In Belgie is dit schijnbaar wel verboden. Dus....ik doe niets dat verboden is. Het tonen van een nestfoto is niet in de wet geregeld en tot vandaag stond er ook niets in de FAQ van BD. Dit is nu aangepast.

Blijkbaar wil BD discussies voorkomen en heeft mijn foto's verwijderd. Daar kan ik nog mee leven. Het sluiten van het gehele topic zonder overleg is wat mij tegen de borst stuit.

Wat mij ook vreemd overkwam is het feit dat mijn spechtenfoto's (waar geen verstoring bij komt kijken) worden verwijderd en bovenstaande reeën foto's wel mogen.

Ik geloof gelijk Witteplu naar eer en geweten heeft gehandeld en zich van geen kwaad bewust is geweest en vind het ook spijtig dat hij geen foto's meer plaatst, maar door deze foto's te nemen en te plaatsen geeft hij mi een verkeerd voorbeeld aan anderen. Die anderen zijn wellicht niet zo gedisciplineerd en vertellen anderen waar het kalf ligt.

Ik laat het hierbij en wens iedereen een prachtige zomer toe en geniet van alle prachtige natuur om ons heen, maar geniet met uw boerenverstand.

gr. Edwin Kats
                                Nikon D300 met MB-D10
                                Nikon 200-400/4 VR

Comment

Working...
                                X