Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste schreden...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mijn eerste schreden...

Goed, dan kloppen mijn ogen dus blijkbaar ook niet als ik naar de bak kijk. Ik mag wel eens naar de oogarts dan!
    Dat de kleuren niet 100% zijn zie ik ook wel ja, maar je kunt nu toch zeker niet ontkennen dat die vissen gelig zijn zeker!!! Mijn hemel, wie is er hier nu eigenwijs!

Je zult het altijd wel beter weten blijbaar.. kan me alleen niet herinneren dat ik je hier in huis naar mijn vis heb zien kijken dus vraag me toch af waar je de wijsheid allemaal vandaan haalt.

over en sluiten, ik vraag een van de Mods wel dit topic te sluiten of geheel te wissen want hier heeft niemand wat aan.. Bedankt!
    Nikon D50, 17-55 kitlens + Sigma 70-300 APO DG Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonnie
      Overigens verkleuren mijn vissen niet onder mijn lampen. Ik heb namelijk nog meer vissen waaronder ook 1 die daadwerkelijk witte stippen heeft. En die zijn dan ook gewoon wit.
      Kwil me nu toch niet moeien maar doe het toch want nu ben ik ook benieuwd geworden

Kan je dan eens geen foto nemen van je exemplaar met witte strepen, kunne we het verschil zien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koeks
        Kwil me nu toch niet moeien maar doe het toch want nu ben ik ook benieuwd geworden

Kan je dan eens geen foto nemen van je exemplaar met witte strepen, kunne we het verschil zien?
        Die zit momenteel verstopt, maar hier wel een ander redelijk witte vis:

Het is idd net een banaan vind je niet

Als je nog eens kijkt naar de aangepaste vis, valt het jullie dan niet op dat de eerst zo mooi groene blaadjes op de achtergrond ineens aardig geel zijn? Vreemd, want in het echt is het toch echt een groene plant, zowel in als buiten het aquarium... *zucht*

Luister mensen: jullie weten veel van fotografie, veel en veel meer dan ik, ik ben een beginner en hoopte hier veel van jullie te leren. Maar van vissen denk ik dat ik mag zeggen dat ik daar meer over weet (zo te horen iig wel)

Ik ben er nu klaar mee, ik heb geen zin me verder hier te verdedigen omdat meneer me niet wil geloven of zijn eigen misvatting kan toe geven. En JA dat had ik zeker WEL gedaan als ik degene was geweest die er naast zat. Sterker nog: op een ander punt heb ik dat al lang gedaan..

Voor de laatste keer hoop ik: over en sluiten!

Comment

En neen het is nog niet gedaan, "meneer" is niet voldaan met je verkeerde uitleg Nu ineens is de bewerkte versie "zucht" niet goed meer, en ja hoor dat klopt en weet je waarom, neen hé, ik zal je het eens vertellen, ik heb de achtergrond zonder vis van jou gebruikt om de levels goed te plaatsen want je foto was onderbelicht , en ik heb de vis volledig appart geselecteerd en daar alleen de WB van aangepast en dit om niet gans je foto uit zijn oorspronkelijk bestand te rukken. en dat er nuances zijn in kleur ga ik zeker niet betwisten maar een "zebra" zoals bij jou het geval was heb ik echt nog niet gezien en ik ken ook wel wat van vissen ( zelfs van vele soorten ) en kom nu ook niet vertellen dat het een zinloze discusie was want als je alles leest en leert zoals hier talloze keren beschreven werd, heb je enorm veel bijgeleerd mijn gedacht, zeg dat "meneer" het gezegd heeft

Comment

Als je nog eens kijkt naar de aangepaste vis, valt het jullie dan niet op dat de eerst zo mooi groene blaadjes op de achtergrond ineens aardig geel zijn? Vreemd, want in het echt is het toch echt een groene plant, zowel in als buiten het aquarium... *zucht*
            Je foto staat véél te donker. Stop nu eens met discuteren en open je foto eens met een deftig fotobewerkingsprogramma, Photoshop, Paint Shop Pro of voor mijn part desnoods met Picasa2. Neem eens de moeite om je foto te Auto levelen. Dan ga je echt wel zien dat hetgeen jij presenteert niet is wat je toestel heeft geregistreerd. Gewoon eens doen
            fotosite

Comment

Beste Sonnie,
              Alvast een eerste les als je foto's wil posten en wil laten beoordelen is:
              Dat elke foto een histogram bevat,dit bevat de informatie van hoe de foto belicht is.De linkse kant bevat de donkere en de rechtse kant de lichte pixels, m.a.w. als de grafiek zoals je hieronder zal zien bij je beide foto's geen info toont op de lichte zijde betekend dit dat je foto onderbelicht is.
              Pas je dit aan door met de onderste driehoekjes te schuiven tot dat je aan de curve komt zal je verbaast zijn wat er nog allemaal uit je foto te voorschijn komt.
              Hopelijk helpt dit je al een beetje verder en kunnen veel misverstanden vermeden worden, groeten Dolly

ziehier een voorbeeld

Comment

Bij de eerste foto van je, kan je via PS de levels wat optrekken zodat de foto wat lichter/helderder overkomt. Dat is o.a. wat Roland wil zeggen (denk ik). Nu toont de foto erg donker. Roland heeft willen laten zien dat je die foto nog kunt verbeteren.

Voor wat betreft je tweede foto, moet je de vogel niet in het midden zetten maar meer naar een zijkant. Je zou de foto wat kunnen bijsnijden zodat een tak vanuit een hoek vertrekt. Vandaar het begrip gulden snede.

De derde foto is een beetje rommelig.
                Is ook niet 100% scherp. Is vrees ik een beetje voor de vuilbak.
                Maar waarschijnlijk komen er nog gelegenheden om het opnieuw te proberen.

PS Roland is iemand met veel ervaring en heel wat kennis van fotografie.
                Best is dat je een foto neerzet in 'fotodiscussie'. Showcase is een reeks van foto's waarvan je tevreden bent (en dat mag) en waar je niet echt tips en commentaar moet verwachten.
                Nu lijk ik wel een mod :-))
                Laat de moed niet zakken en blijf veel proberen en veel lezen.
                [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Over de kleur van mijn vissen ga ik hier niet meer discussieren, ze zijn de kleur die ze zijn en niet de kleur die iemand misschien vind dat ze moeten zijn. Er zijn duizenden Lnummers in allerlei variaties **********, knap als u ze allemaal persoonlijk gezien heeft. Mijn vis is niet eens met zekerheid te determineren gezien de variaties en kleurstellingen die er binnen vergelijkbare soorten zijn. Hij is bruin/geel (en niet bruin/rozewittig) en daar mee uit.

Nu weer over foto's.

@ Elsan: dat mij foto 'te' donker is weet ik. Het is namelijk heel lastig om op die plek een goed verlichte foto te maken. Ik moet zeggen dat dit al een wat oudere foto is, inmiddels ben ik daar al iets beter in geworden. Feit blijft dat het beeld wat ik met de foto wil laten zien zo is als het er in werkelijkheid uit ziet als je in de bak kijkt. Dus ook wat te donker en een beetje schemerig. Vandaar dat ik daar niet te veel aan wil sleutelen. Dit lukte me ook nog niet zonder de kleuren dusdanig te verpesten dat ze niet meer kloppen Ik zal er nog eens mee gaan spelen, thanx.

@ Dolly: dank je voor deze duidelijke plaatjes! Ik ken de histogrammen uiteraard en ook met de levels en curves ben ik druk bezig. (ik leer nog iedere dag in PS) Ik vind alleen wel dat het voor aquariumfotografie meestal niet werkt om een autocurve te nemen. Het beeld wordt dan veel te hard, krijg ruis, weet niet maar het 'oogt' gewoon niet natuurlijk... hier rommel ik ook nog mee.

@ Patrick: bedankt voor je reactie!
                  Als Roland het alleen over de donkerte zou hebben had hij helemaal gelijk

Ik zal de 2e foto nog eens proberen te snijden zoals je voor stelt. ik heb al vanalles geprobeerd maar het was het steeds nét niet. Echt een tak vanuit een hoek had ik nog niet gedaan (werd ongeduldig ) maar dat zal ik eens doen! Dank!

De 3e foto is iid rommelig, nu ik er beter naar gekeken heb zie ik dat ook. Dat hij niet helemaal scherp is is waar, beestje was nogal snel gemenerikken
                  Ik vind alleen hier wel de compositie an sich aardig zoals ik het wil. Vandaar..

Dat ik duidelijk in het verkeerde subforum heb gepost daar was ik achter! Mijn excuses daarvoor, ik zal het de volgende keer goed doen. Bedankt Patrick.

Ik twijfel niet aan Rolands kennis van fotografie, geen moment. Maar ik vraag me wel af waarom het nodig me op deze manier te benaderen. Kreeg ernstig het gevoel dat ik voor een leugenaar uitgemaakt werd (wat betreft de kleur van mijn vissen) en dat voelt niet echt fijn. Ik vind het ook totaal een nutteloze discussie aangezien het niet meer over de foto zelf ging. Ik hoop dan ook dat dat nu achterwege blijft...

Comment

er zijn hier fotografen op BD die ook aquarium fotografie beoefenen, misschien een hint voor jou is dat er hier een zoekfunktie is die je nog veel verder kan helpen in je hobby en in de meer gevorderde technieken om enz enz ... over de rest zeg ik niets meer ( een lichtgevoelige flits gebruikende cameleon )
                    Last edited by Guest9; 3 maart 2006, 22:55.

Comment

Over kleuren en geuren kan men idd van mening verschillen, zeker hoe men die ervaart.
                      Bovenstaande foto van jou vind ik ook te geel
                      De aangepaste vind ik al veel neutraler zonder te gaan beweren dat dit nu de exacte kleuren zijn.
                      Veel hangt ook af onder welke lichtomstandigheden (lees kleurtemperatuur) je de zaken bekijkt.
                      mvg,
                      Ludo V.

Comment

Volgens mij ken ik een van die fotografen idd wel via de aquariumhobby. Misschien zelfs meerdere maar ik weet even niet zeker wie hier nu allemaal ook daadwerkelijk aangemeld zijn.
                        In ieder geval heb ik van hen al heel veel geleerd (al dan niet met directe instructie) toen ik nog met een simpel compact camera'tje moest werken.
                        Ik zal me nu met de spiegelreflex idd eindelijk ook meer in de gevorderde technieken kunnen verdiepen (ben al druk bezig). Nu heeft het tenminste zin

Comment

@ Ludo: jou versie is iid wel een verbetering (ik heb die foto ooit alleen bijgeneden geloof ik, verder niet veel schokkends ) Maar feit blijft dat het bij beide zichtbaar is dat het een zilvergrijzig visje is toch? Althans, ik vind dat vrij helder. Op jou foto komt dat nog beter naar voren, dat zeker.
                          Nu heb ik die foto nooit echt serieus bewerkt en zo (was niet eens echt de bedoeling hem hier neer te zetten) Maar opzich vind ik het niet eens echt nodig als ik wil laten zien hoe het diertje er in mijn aquarium uit ziet. Met het blote oog is dit namelijk ongeveer het beeld wat je hebt. Al die aanpassingen maken het misschien wel mooier soms, maar is het nog natuurgetrouw?? Dat is soms maar de vraag.. (Daarbij is het natuurlijk belangrijk te weten waarvoor de foto bedoeld is..)

Comment

@ Ludo: jou versie is iid wel een verbetering (ik heb die foto ooit alleen bijgeneden geloof ik, verder niet veel schokkends ) Maar feit blijft dat het bij beide zichtbaar is dat het een zilvergrijzig visje is toch? Althans, ik vind dat vrij helder. Op jou foto komt dat nog beter naar voren, dat zeker.
                            Nu heb ik die foto nooit echt serieus bewerkt en zo (was niet eens echt de bedoeling hem hier neer te zetten) Maar opzich vind ik het niet eens echt nodig als ik wil laten zien hoe het diertje er in mijn aquarium uit ziet. Met het blote oog is dit namelijk ongeveer het beeld wat je hebt. Al die aanpassingen maken het misschien wel mooier soms, maar is het nog natuurgetrouw?? Dat is soms maar de vraag.. (Daarbij is het natuurlijk belangrijk te weten waarvoor de foto bedoeld is..)
                            Sonnie, HOE zilverkleurig jouw visje is, is voor jou een weet voor mij een gok. Om de kleurzweem uit je foto te verwijderen heb ik me dan ook gebaseerd op de keitjes.
                            Waar je foto voor bedoeld is weet ik niet, maar ik kan me zo direct niets voorstellen waar een kleurfoto met kleurzweem moet voor dienen.
                            Behalve mogelijk in een cursus fotografie om een en ander aan te tonen
                            mvg,
                            Ludo V.

Comment

Mooie foto's van je vissen Sonnie. Ik weet maar al te goed hoe moeilijk het is om ze er goed op te krijgen. Bij mij stoort de iets donkere opname niet...

Die Groenling heeft een originele pose alleen staat hij misschien wel iets te centraal op de foto...
                              Dat Winterkoninkje is misschien iets te klein maar ik vind het al straf dat je hem op foto hebt. Een zeer moeilijk vogeltje. Toch een knappe waarneming.

En die kritieken, ach laat je er niet door ontmoedigen. Die heren zijn ook beginners geweest al vergeten ze dat soms. Maar je kan er maar uit leren.

Al doende leert men. Vooral blijven doen zou ik zeggen...

Groeten,
                              Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ludo V.
                                Sonnie, HOE zilverkleurig jouw visje is, is voor jou een weet voor mij een gok. Om de kleurzweem uit je foto te verwijderen heb ik me dan ook gebaseerd op de keitjes.
                                Waar je foto voor bedoeld is weet ik niet, maar ik kan me zo direct niets voorstellen waar een kleurfoto met kleurzweem moet voor dienen.
                                Behalve mogelijk in een cursus fotografie om een en ander aan te tonen
                                Precies, dat heb je verder goed ingeschat hoor. Alleen mijn andere vis werd iets minder goed ingeschat..
                                De foto heb ik gemaakt om de nieuwe camera en lens te proberen, verder niet echt ergens voor bedoeld..

@ Wim: Hey! Ohja! Jij hing hier ook wel eens rond! Bedankt en ik ga idd met foto 2 nog aan de slag! Ik kom er wel.. ooit

Comment

Working...
                                X