Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste schreden...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn eerste schreden...

Hallo allemaal!

Dit is mijn aller eerste berichtje op dit geweldige forum. Ik kijk al een tijdje mee en heb me nu toch maar eens aangemeld. Ik ben sinds kort bezig met fotografie. Nou ja, eigelijk ben ik zo'n beetje met een camera in mijn hand geboren (vader is een serieuse amateur), maar in mijn volwassen leven heb ik er zelf nog niet zo heel veel mee gedaan.
    Maar nu we een Nikon D50 hebben, met de 17-55 kitlens en een Sigma 70-300 APO DG Macro zoomlens, begint het toch weer serieus op een hobby te lijken.
    Ik zal vermoedelijk het meest in dit subforum posten ivm met 2 andere hobby's: tropische aquaria en vogels 'loeren'
    Goed, ik durf hier nauwelijks iets te plaatsen omdat jullie allemaal zo enorm goed zijn, maar ja, dan leer ik nooit iets he
    Hier wat van mijn 'betere' werk:

Een van mijn vissen

en een paar vogeltjes:
    duikende groenling:

koning winter:

Ik heb nu de camera aardig goed onder controle inmiddels, dus nu wil ik me vooral richten op de composities en uitsnedes en zo. Als jullie me daar tips en aanwijzingen voor willen geven: heel graag!!!

Ik ben benieuwd wat jullie vinden..
    Nikon D50, 17-55 kitlens + Sigma 70-300 APO DG Macro

Re: Mijn eerste schreden...

welkom en les één om te beginnen vraag eens aan vader de uitleg van de gulden snede voor wat betreft foto één en twee.
    Foto drie wat van te ver en te drukke achtergrond, hier had een groter diafragma ( kleine F waarde ) al wat geholpen. Volhouden en oefenen is de boodschap.

Comment

Ik weet inmiddels al heeeeeel erg veel over de gulden snede aangezien dit ook gebruikt wordt bij het inrichten van aquaria

Misschien had ik er even bij moeten zeggen dat foto 1 echt bedoeld is het beest er zo goed mogelijk op te zetten alsof het in een enceclopedie terecht moet komen. Vandaar dat de vis erg in het midden geplaatst is

Foto 2 is idd nog niet helemaal goed gesneden, maar ik weet niet zo goed hoe ik het zou kunnen verbeteren. Als iemand daar misschien een wat gerichtere tip voor heeft??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonnie
        Ik weet inmiddels al heeeeeel erg veel over de gulden snede aangezien dit ook gebruikt wordt bij het inrichten van aquaria

Misschien had ik er even bij moeten zeggen dat foto 1 echt bedoeld is het beest er zo goed mogelijk op te zetten alsof het in een enceclopedie terecht moet komen. Vandaar dat de vis erg in het midden geplaatst is

Foto 2 is idd nog niet helemaal goed gesneden, maar ik weet niet zo goed hoe ik het zou kunnen verbeteren. Als iemand daar misschien een wat gerichtere tip voor heeft??
        goed dan, als je toch al zoveeeel weet waarom past je het dan niet toe ?
        en wat foto één betreft zou ik vooralleer ik hem geschikt zou achten voor een encyclopedie toch wat meer aandacht besteden aan de witbals.
        Het is maar mijn gedacht hé.

Comment

Omdat ik er ook bij het inrichten van aquaria altijd mee loop te rommelen en het me niet lukt het goed te krijgen

Maar goed, alles leuk en aardig maar echt een bruikbare tip heb ik nu nog niet gekregen..

Comment

Omdat ik er ook bij het inrichten van aquaria altijd mee loop te rommelen en het me niet lukt het goed te krijgen

Maar goed, alles leuk en aardig maar echt een bruikbare tip heb ik nu nog niet gekregen..
            Sonnieke, denk nu niet dat ik onaardig wil doen hoor of niet helpen, maar als je zo uitgebreide info en hulp wil zou je beter posten bij " fotobewerking en of fotodiscusie " hier is het normaal showcase en wordt verondersteld dat je van je foto tevreden bent

Comment

Ah ok, maar dan nog.. als je kritiek ergens op heb (en terecht hoor!) dan zou ik zeggen dat er dan ook iets opbouwends bij kan.. maar goed, ik zal er dan maar niet meer op rekenen hier..

Ik ben overigens wel tevreden over foto 1 (witbalans is goed hoor!) en redelijk over foto 3 (ging me vooral om de compositie). Het is alleen foto 2 waar ik nog mee liep te rommelen. Ik heb er nog een van dat vogeltje die naar mijn idee wel goed is, maar die moet ik dan maar een andere keer neerzetten..
              Last edited by Sonnie; 3 maart 2006, 19:07.

Comment

Ah ok, maar dan nog.. als je kritiek ergens op heb (en terecht hoor!) dan zou ik zeggen dat er dan ook iets opbouwends bij kan.. maar goed, ik zal er dan maar niet meer op rekenen hier..

Ik ben overigens wel tevreden over foto 1 (witbalans is goed hoor!) en redelijk over foto 3 (gezien de omstandigheden aldaar). Het is alleen foto 2 waar ik nog mee liep te rommelen. Ik heb er nog een van dat vogeltje die naar mijn idee wel goed is, maar die moet ik dan maar een andere keer neerzetten..
                het is hier eigenlijk ook geen chit-chat maar ik erger mij aan opmerkingen die steeds trachten de schuld of onwil bij een ander te leggen, is de opmerking over de gulden snede en de opmerking over de witbalans dan zo maar zinloos en niet opbouwend, of wil je dat wij het voor jou doen ? AMEN

Comment

nou moe! ik leg zeker niets bij een ander neer maar ik vind een opmerking als 'kijk eens naar de witbalans' alleen nuttig als er bij zou staan waarom ik dat zou moeten doen. Of te wel: wat is er dan mis met de witbalans? Want volgens mij is die goed..
                  Over die gulden snede bij foto 2 ben ik het helemaal met je eens dat dat anders moet alleen ik weet niet hoe ik het beter kan doen. Dat ik daarvoor beter in een ander subforum kan zijn weet ik nu, my mistake.
                  Dat is wat ik bedoelde met opbouwends..

Maar goed, laat maar, ik snap dat ik dus blijkbaar helemaal verkeerd zit. Ik zal voortaan hier niet posten als ik tips zou willen..

Comment

nou moe! ik leg zeker niets bij een ander neer maar ik vind een opmerking als 'kijk eens naar de witbalans' alleen nuttig als er bij zou staan waarom ik dat zou moeten doen. Of te wel: wat is er dan mis met de witbalans? Want volgens mij is die goed..
                    zonder er verder nog woorden aan vuil te maken

Comment

LOL nu is mijn vis helemaal wit gestreept!! Wat een bleekscheet. Ook best mooi maar hij is in het echt toch echt een stuk geler hoor

Geloof me nu maar: mijn foto klopt echt met de realiteit. Google maar eens op Panaque Maccus en kijk eens bij afbeeldingen. Deze vis is donkerbruin met geel gestreept en niet zwart met wit

Wel erg mooi bewerkt zo overigens ondanks dat nu de kleuren dus niet meer kloppen.

Comment

LOL nu is mijn vis helemaal wit gestreept!! Wat een bleekscheet. Ook best mooi maar hij is in het echt toch echt een stuk geler hoor

Geloof me nu maar: mijn foto klopt echt met de realiteit. Google maar eens op Panaque Maccus en kijk eens bij afbeeldingen. Deze vis is donkerbruin met geel gestreept en niet zwart met wit

Wel erg mooi bewerkt zo overigens ondanks dat nu de kleuren dus niet meer kloppen.
                        nu ga je me toch een beetje te ver hoor, als je nu nog niet wil toegeven dat je volledig verkeerd bent ja dan
                        hier je hint om te googlen met bewijs en al, besef je nu echt niet dat de kleur van je vis zo is door je aquarium verlichting

link http://www.aquatic-hobbyist.com/prof...clownplec.html

foto door mij verwijderd daar foto's niet door mij getrokken niet toegelaten zijn , maar de link werkt nog hoor klik op het beeldje om te vergroten.

verwacht geen replieken meer van mij, wij kennen er zo nog hier
                        Last edited by Guest9; 3 maart 2006, 21:04. Reden: verwijderen foto met copyright

Comment

Goed, ik hou hier dus helemaal niet van zo'n welles nietes spelletje maar ik denk dat ik toch zeker zelf wel weet hoe mijn eigen vissen er uit zien! Dat er kleurverschil voorkomt binnen de soort is me bekend, sommige zijn idd wat witter dan andere, maar mijn foto heb ik zo gemaakt dat de kleuren zo levensecht als mogelijk zijn!

Hier nog een geel exemplaar van internet geplukt:

met WIT grint:

Overigens verkleuren mijn vissen niet onder mijn lampen. Ik heb namelijk nog meer vissen waaronder ook 1 die daadwerkelijk witte stippen heeft. En die zijn dan ook gewoon wit.

Overigens gaat het er mij nu niet om om hier mijn foto te gaan 'verdedigen' of zo hoor. Maar ik hoop dat je nu snapt waarom ik niet begreep waarom ik 'naar de witbalans moet kijken'. Ik snap nu iig wel waarom je dat zei, dat was uiteindelijk mijn vraag..

Overigens ben ik wel heel blij met de feedback die je op foto 3 gaf hoor! Want daar heb ik zeker iets aan voor een volgende keer. Wilde ik je nog zeggen.

Ik vind het alleen niet zo netjes dat je mij nu haast voor leugenaar uit maakt.. Ik krijg al bijna spijt dat ik uberhaupt iets gepost heb geloof ik..

Comment

Goed, ik hou hier dus helemaal niet van zo'n welles nietes spelletje maar ik denk dat ik toch zeker zelf wel weet hoe mijn eigen vissen er uit zien! Dat er kleurverschil voorkomt binnen de soort is me bekend, sommige zijn idd wat witter dan andere, maar mijn foto heb ik zo gemaakt dat de kleuren zo levensecht als mogelijk zijn!

Hier nog een geel exemplaar van internet geplukt:

met WIT grint:

Overigens verkleuren mijn vissen niet onder mijn lampen. Ik heb namelijk nog meer vissen waaronder ook 1 die daadwerkelijk witte stippen heeft. En die zijn dan ook gewoon wit.

Overigens gaat het er mij nu niet om om hier mijn foto te gaan 'verdedigen' of zo hoor. Maar ik hoop dat je nu snapt waarom ik niet begreep waarom ik 'naar de witbalans moet kijken'. Ik snap nu iig wel waarom je dat zei, dat was uiteindelijk mijn vraag..

Overigens ben ik wel heel blij met de feedback die je op foto 3 gaf hoor! Want daar heb ik zeker iets aan voor een volgende keer. Wilde ik je nog zeggen.

Ik vind het alleen niet zo netjes dat je mij nu haast voor leugenaar uit maakt.. Ik krijg al bijna spijt dat ik uberhaupt iets gepost heb geloof ik..
                            Om je toch nog iets te kunnen bijbrengen, moet je als bewijs wel eens foto's aanvoeren die in de juiste colorspace staan en niet zoals deze door jou van het internet geplukt zonder link en die in een verkeerde colorspace staan, nml ze staan in RGB inplaats van in sRGB, dus de kleuren kloppen niet ( kijk maar eens naar de witte keien )

Comment

Bij foto 2 en 3 is het goed dat je de soort erbij zet, van de foto zelf kun je ze niet echt herkennen
                              fotosite

Comment

Working...
                              X