Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Familie kiekje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Familie kiekje

@sproet, je twijfelt over de witbalans! Kan je eens nader verklaren?
    D7100 / nikon 17-55 f2.8 / SB-900 / 055xprob-486rc2

Comment

Ik zou de witbalans voorlopig maar op automatisch laten staan! Wat nu op de foto te zien is komt m.i. door het relatief teveel invloed van de kamerverlichting (geel-rood dus).

Eerst je juiste belichting vinden!
      "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Dat kan kloppen, de kamer was verlicht met gedimd gloeilamplicht en de muren zijn zandkleur... ik doe wat testen morgen en post mijn bevindingen en foto, alvast bedankt aan iedereen voor de info.

Comment

Wil me met deze post enkel "abonnneren" op deze omdat die me heel interessant lijkt voor mezelf... kan ik nog veel van leren denk ik.
          Er is al heel wat interessante commentaar gegeven maar vermits is zelf hier (ook) nog niet thuis is ben zal ik me uiteraard onthouden van verdere commentaar.
          jr52 zal hier wel overschot van gelijk hebben : eerst belichting in orde krijgen dan de rest (scherpte, witbalans, ruis)...
          mvg,
          Luc
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Met de SB900 heb je een kanjer van een flash, dus de belichting moet lukken. Probeer ook eens met 2 flitsers, de flash van het toestel tesamen met de sb900 op een andere plaats. Spelen met dat ding. Trial and error ;-)

Afgezien van "het licht" vind ik wel dat je een mooie foto hebt. De meisjes staan er schitterend op !
            Mvg Philip

Comment

4 lachende gezichten is opzichzelf al een pluspunt. In de opmerkingen heb ik niets gelezen over de iso; als die waarde te hoog is heb je ook ruis.

Comment

@ifiamminghi, nog maar pas mijn eerste stapjes in het flitsgebeuren dus... de belichting in orde krijgen zonder flits lukt aardig maar met flits is het toch een hele andere manier van werken!
                @philitalia, ik ga eerst wat oefenen met de flits op camera en de belichting trachten goed te krijgen maar het is uiteraard de bedoeling om in de toekomst het flitsgebeuren goed onder de knie te krijgen mits trail and error natuurlijk
                @dwarsligger, de iso heb ik zelf aangegeven in het starttopic, deze was ingesteld op 200! Ik vind persoonlijk dat er tamelijk ruis in de foto zit ondanks lage iso maar zoals aangegeven zal de oorzaak aan de belichting liggen en het rechttrekken in LR.

Comment

@ifiamminghi, nog maar pas mijn eerste stapjes in het flitsgebeuren dus... de belichting in orde krijgen zonder flits lukt aardig maar met flits is het toch een hele andere manier van werken!
                  @philitalia, ik ga eerst wat oefenen met de flits op camera en de belichting trachten goed te krijgen maar het is uiteraard de bedoeling om in de toekomst het flitsgebeuren goed onder de knie te krijgen mits trail and error natuurlijk
                  @dwarsligger, de iso heb ik zelf aangegeven in het starttopic, deze was ingesteld op 200! Ik vind persoonlijk dat er tamelijk ruis in de foto zit ondanks lage iso maar zoals aangegeven zal de oorzaak aan de belichting liggen en het rechttrekken in LR.

Comment

Je ISO mag hoger bij flitslicht, dit is kwalitatief goed licht. Als je natuurlijk al 2 stops gaat onderbelichten haalt dit niets uit. Staat je toestel op M? Als je toestel op A staat, zal hij enkele een invulflits afvuren (dit is toch zo bij Canon op AV).
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Ik probeer altijd op M te fotograferen (indien mogelijk natuurlijk), zo heb ik meer controle en leer ik ook de instellingen voor verschillende situaties! Welk iso gebied is aan te raden om te flitsen? Ter info, ik heb een nikon d7100 crop, ruisonderdrukking staat op LOW ingesteld

Comment

Ik nam in het begin eerst een foto in "auto" zodat ik wist welke setting het toestel gebuikte om dan nadien te spelen met die settings

Kijk ook eens naar de website cambridgeincolour.com
                        Mvg Philip

Comment

Snel even een nieuwe foto genomen ongeveer zelfde situatie, weliswaar wat modellen te kort maar...
                          Deze maal flits op ttl zonder belichtingscompensatie flits of camera, voldoet deze belichting dan aan de eisen?

Comment

@philitalia, bedankt voor de link, zal de site eens op mijn gemak doorlopen deze avond

Comment

Voor mij zit dit er toch niet ver naast!
                              Veel beter dus.
                              "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maxnikon Bekijk bericht
                                Foto is genomen in RAW, witbalans speelt dan toch geen rol omdat deze aan te passen is in nabewerking? Of zie ik dit verkeerd?
                                Dat zie je goed, maar dan moet je die aanpassing wel doen in de nabewerking.
                                Qua belichting is de tweede foto een stuk beter, maar ik krijg rillingen van die afgesneden handjes.

Heb je een uurtje tijd? Dan mag je deze video eens bekijken: To TTL or not to TTL

Enkele tips:
                                - Alles begint bij een correcte meting van het bestaande licht, op de plaats waar je een perfecte belichting wil.
                                - Als je de belichting én op de camera én op de flitser gaat compenseren, weet je nooit waar je uitkomt. Laat de camera het omgevingslicht meten (zonder compensatie) en de flitser invullen. Met mijn SB-900 doe ik het eerste testshot met EV -0.7 en pas daarna eventueel aan.
                                - Persoonlijk heb ik de beste resultaten, wanneer ik bij flitswerk de witbalans van de camera op de 'bliksem' zet. Oók als er een weinig daglicht is.
                                - Is het plafond NIET wit, dan zal het weerkaatste flitslicht gekleurd worden.
                                - Gebruik het diffuserkapje van de SB-900 om het licht te spreiden op het plafond.
                                - Gebruik het bouncekaartje voor een twinkel in de ogen die beter gedefinieerd is dan in jouw tweede foto.
                                Bij een verticale camerastand heeft de bouncekaart geen zin, maar het licht dat de diffuser zijdelings werpt, is voldoende voor de "catchlights" (klik!).
                                - Opletten met brildragers. Met het bouncekaartje geeft dat weinig problemen (klik!), bij het recht vooruit flitsen wél (klik!). Een goede uitleg: klik!

Voilà ... daar zullen jullie wel even zoet mee zijn.
                                Last edited by Jos Vanhengel; 26 februari 2015, 08:58. Reden: Kleine nuance
                                Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                                X