Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Familie kiekje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Familie kiekje

Oorspronkelijk geplaatst door Maxnikon Bekijk bericht
    Ik probeer altijd op M te fotograferen (indien mogelijk natuurlijk), zo heb ik meer controle en leer ik ook de instellingen voor verschillende situaties! Welk iso gebied is aan te raden om te flitsen? Ter info, ik heb een nikon d7100 crop, ruisonderdrukking staat op LOW ingesteld
    Ik begin altijd op ISO 400 bij flitslicht, soms ISO 800. Dan geraak je al een hele stap verder met flitslicht.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

Comment

@Tollerke, waarom zo hoog? Is het niet zo dat lagere ISO altijd betere (lees: scherpere) resultaten geeft? Of is dit anders bij flitsen?
      Last edited by Maxnikon; 6 februari 2015, 20:27.
      D7100 / nikon 17-55 f2.8 / SB-900 / 055xprob-486rc2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maxnikon Bekijk bericht
        Voor mij zit dit er toch niet ver naast!
        Veel beter dus.
        Waar zou ik noch kunnen aanpassen? De belichting noch iets bijsturen naar rechts?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Dat zie je goed, maar dan moet je die aanpassing wel doen in de nabewerking.
          Qua belichting is de tweede foto een stuk beter, maar ik krijg rillingen van die afgesneden handjes.

Heb je een uurtje tijd? Dan mag je deze video eens bekijken: To TTL or not to TTL

Enkele tips:
          - Alles begint bij een correcte meting van het bestaande licht, op de plaats waar je een perfecte belichting wil.
          - Als je de belichting én op de camera én op de flitser gaat compenseren, weet je nooit waar je uitkomt. Laat de camera het omgevingslicht meten (zonder compensatie) en de flitser invullen. Met mijn SB-900 doe ik het eerste testshot met EV -0.7 en pas daarna eventueel aan.
          - Persoonlijk heb ik de beste resultaten, wanneer ik bij flitswerk de witbalans van de camera op de 'bliksem' zet. Oók als er een weinig daglicht is.
          - Is het plafond NIET wit, dan zal het weerkaatste flitslicht gekleurd worden.
          - Gebruik het diffuserkapje van de SB-900 om het licht te spreiden op het plafond.
          - Gebruik het bouncekaartje voor een twinkel in de ogen die beter gedefinieerd is dan in jouw tweede foto.
          Bij een verticale camerastand heeft de bouncekaart geen zin, maar het licht dat de diffuser zijdelings werpt, is voldoende voor de "catchlights" (klik!).
          - Opletten met brildragers. Met het bouncekaartje geeft dat geen problemen (klik!), bij het recht vooruit flitsen wél (klik!). Een goede uitleg: klik!

Voilà ... daar zullen jullie wel even zoet mee zijn.
          Hartelijk dank voor de info en vooral duidelijke (foto) tips, ik weet weer wat gedaan deze avond

Comment

Hi Maxnikon,
            Volgens mij is je foto idd onderbelicht.
            1/200 aan f/8 lijkt me niet de correcte instelling. Probeer eerst een foto te nemen zonder flits met een correcte belichting. Draai dan 1 stop terug (sluitertijd of diafragma) en vul in met je flits.
            Voor dit soort foto zou je ergens tussen 1/30 tot 1/60 sec moeten zitten. De flits bevriest je beeld. Maar op die manier krijg je een scherp beeld met behoud van omgevingslicht. De flits vult dan je schaduwen in, zonder de foto af te vlakken.
            mvg,

Den_Beire
            Nikon Z7ii - NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S - NIKKOR Z 85mm f/1.8

Don't lead me into temptation, I can find the way myself.

Comment

Hoi Den_Beire,
              Als ik in die situatie een correcte belichting neem zonder flits (bv ISO 800, f8) kom ik een veel langere sluitertijd uit dan de opgegeven 1/30e hoor! We spreken van 2sec en langer. Hoe moet ik moet ik nu een correcte meting doen?

Comment

Hi Maxnikon,
                Ik ken natuurlijk je lichtomstandigheden niet.
                Jos hierboven heeft het beter en technischer uitgelegd dan ik. Ik zou zeggen; start daarmee en experimenteer. Bekijk vooral het filmpje. Je kan TTL schieten, maar dan verlies je alle controle, net zoals de "groene knop" op je camera. Zet je flits op manueel en pas de instellingen aan en zie wat er gebeurt. Het zou handig zijn als je een lichtmeter gebruikt (met flits-lichtmeting). Dan zie je en begrijp je waar je mee bezig bent.

Nog een advies. Vraag je altijd af: Wat is mijn hoofdlicht? Als je omgevingslicht je hoofdlicht is, dan moet je je instellingen van je camera daar op afstellen. Dan krijg je foto's zoals de "klikjes" van Jos hierboven.

Wil je net geen omgevingslicht, dan moet je instellen op je flitslicht. Maar wordt het moeilijk om met 1 flits een goed resultaat te bekomen en is een lichtmeter met flits-lichtmeting onontbeerlijk.

Er staan heel wat filmpjes op Youtube waar je heel wat van kan opsteken.

succes

Den_Beire
                Nikon Z7ii - NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S - NIKKOR Z 85mm f/1.8

Don't lead me into temptation, I can find the way myself.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den_Beire Bekijk bericht
                  ... Je kan TTL schieten, maar dan verlies je alle controle, net zoals de "groene knop" op je camera. ...
                  Ik heb die instructievideo helemaal anders begrepen.
                  De camera's van beide heren staan in de manuele stand, maar zij bekijken de flitstechniek vanuit verschillende standpunten.
                  De man met de lichtmeter is 'pietje precies' en denkt: "meten is weten"; de ander vertrouwt op zijn ervaring, feeling én de DDL lichtmeting voor de flitser.
                  Deze video illustreert hoe je je flitstechniek kan aanpassen aan 'de aard van het beestje'.
                  Ze beheersen allebei het licht en de resultaten zijn ongeveer gelijk.

Mijn gedacht.
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                  X