Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het pad naar de zon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het pad naar de zon

Nog eentje uit een klein reeksje Hoge Venen.

Ik heb niet rechtgezet op het pad, omdat mijn standpunt hier niet loodrecht naar het pad is
    Rechts weer wat last van lensflare. Stoort dit? En hoe kan ik het voorkomen?

Groetjes,
    Dominic

Re: Het pad naar de zon

Mooi in beeld gebracht,tof grts,Jozef
    Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
      Rechts weer wat last van lensflare. Stoort dit? En hoe kan ik het voorkomen?
      Lensflare komt voor bij sterke lichtbronnen en in jouw geval dus de zon. Het beste is een zonnekap, maar dan moet je lichtbron niet dirict voor je zitten. Ooit heb ik eens een trucje geleerd om mijn vinger voor de lichtbron te houden en een foto te maken, daarna weer eentje zonder vinger... Of ik er toen wijzer van werd, nee niet echt. Maar, wat je wel kan doen om het zoveel mogelijk te beperken; Meer diafgragmeren, dus de lensopening kleiner maken en wat velen vergeten, net als bij avondfotografie.... Je UV filter eens verwijderen. Het is namelijk licht wat door vele filters in je lens weerkaats en alsnog op je sensor valt. Dus het verwijderen van een uv filter is al een filtertje minder. Fabrikanten brengen wel speciale voorzetfilters uit, zoals circulaire verloopfilters, en ook polarisatiefilters, maar dan heb je weer een extra filter. Soms bij de één helpt het en bij de ander niet. In jouw foto kun je het beste je camarea standpunt wat uittesten door hoger positie, en te kantelen zolang tot je de lichtbron ergens in je foto vangt waar je het achteraf er kan afsnijden Dus, uit mijn ervaring schrijvende: UV filter eraf en het laatste uitvoeren en klein diafragma, of je lichtbron simpel vanaf de zijkant laten vallen, maar dan hebt ge da schoon zonneke niet in de foto Kwestie van experimenteren en vergelijken. Nog iets om te proberen, maar werkt ook niet altijd, zo weinig mogelijk beweging, dus statief, spiegel omhoog na scherpstellen en afstandsbediening eventueel gebruiken. Dus ook hier altijd op statief wat mij betreft..En waterpas zetten, zo staat de horizon 'bijna' altijd recht

BTW.. Wat was hier je diafragma, iso en ST? Sorry, heb ze al gevonden in de foto Van F10 naar minimaal F16, de moderne objectieven hebben tegenwoordig 'niet allemaal' meer last van diffractie hoor, dus dat valt best mee Je zal een redelijke scherpte behouden hier in je diepte , ook met bv. F22.
      Last edited by Guest4; 24 september 2014, 19:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
        Lensflare komt voor bij sterke lichtbronnen en in jouw geval dus de zon. Het beste is een zonnekap, maar dan moet je lichtbron niet dirict voor je zitten. Ooit heb ik eens een trucje geleerd om mijn vinger voor de lichtbron te houden en een foto te maken, daarna weer eentje zonder vinger... Of ik er toen wijzer van werd, nee niet echt. Maar, wat je wel kan doen om het zoveel mogelijk te beperken; Meer diafgragmeren, dus de lensopening kleiner maken en wat velen vergeten, net als bij avondfotografie.... Je UV filter eens verwijderen. Het is namelijk licht wat door vele filters in je lens weerkaats en alsnog op je sensor valt. Dus het verwijderen van een uv filter is al een filtertje minder. Fabrikanten brengen wel speciale voorzetfilters uit, zoals circulaire verloopfilters, en ook polarisatiefilters, maar dan heb je weer een extra filter. Soms bij de één helpt het en bij de ander niet. In jouw foto kun je het beste je camarea standpunt wat uittesten door hoger positie, en te kantelen zolang tot je de lichtbron ergens in je foto vangt waar je het achteraf er kan afsnijden Dus, uit mijn ervaring schrijvende: UV filter eraf en het laatste uitvoeren en klein diafragma, of je lichtbron simpel vanaf de zijkant laten vallen, maar dan hebt ge da schoon zonneke niet in de foto Kwestie van experimenteren en vergelijken.

BTW.. Wat was hier je diafragma, iso en ST? Sorry, heb ze al gevonden in de foto Van F10 naar minimaal F16, de moderne objectieven hebben tegenwoordig 'niet allemaal' meer last van diffractie hoor, dus dat valt best mee Je zal een redelijke scherpte behouden hier in je diepte , ook met bv. F22.
        alles is gezegd ! nog efkes vermelden dat de lens-flare me hier helemaal niet stoort omdat die heel minimaal is. en de foto is super !!!
        Last edited by hypnomedi; 24 september 2014, 19:35.
        gr, JOHAN , nikon D90, D7100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hypnomedi Bekijk bericht
          alles is gezegd ! nog efkes vermelden dat de lens-flare me hier helemaal niet stoort. en de foto is super !!!
          Oja, vergeten te vermelden Hier stoort het mij ook niet Dominic, maar wilde je vraag beantwoorden. Eens met voorganger.

Comment

mooi, lens flare stoort niet.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
              Lensflare komt voor bij sterke lichtbronnen en in jouw geval dus de zon. Het beste is een zonnekap, maar dan moet je lichtbron niet dirict voor je zitten. Ooit heb ik eens een trucje geleerd om mijn vinger voor de lichtbron te houden en een foto te maken, daarna weer eentje zonder vinger... Of ik er toen wijzer van werd, nee niet echt. Maar, wat je wel kan doen om het zoveel mogelijk te beperken; Meer diafgragmeren, dus de lensopening kleiner maken en wat velen vergeten, net als bij avondfotografie.... Je UV filter eens verwijderen. Het is namelijk licht wat door vele filters in je lens weerkaats en alsnog op je sensor valt. Dus het verwijderen van een uv filter is al een filtertje minder. Fabrikanten brengen wel speciale voorzetfilters uit, zoals circulaire verloopfilters, en ook polarisatiefilters, maar dan heb je weer een extra filter. Soms bij de één helpt het en bij de ander niet. In jouw foto kun je het beste je camarea standpunt wat uittesten door hoger positie, en te kantelen zolang tot je de lichtbron ergens in je foto vangt waar je het achteraf er kan afsnijden Dus, uit mijn ervaring schrijvende: UV filter eraf en het laatste uitvoeren en klein diafragma, of je lichtbron simpel vanaf de zijkant laten vallen, maar dan hebt ge da schoon zonneke niet in de foto Kwestie van experimenteren en vergelijken. Nog iets om te proberen, maar werkt ook niet altijd, zo weinig mogelijk beweging, dus statief, spiegel omhoog na scherpstellen en afstandsbediening eventueel gebruiken. Dus ook hier altijd op statief wat mij betreft..En waterpas zetten, zo staat de horizon 'bijna' altijd recht

Das een heel uitgebreid antwoord, dank je wel.
              De foto is genomen zonder uv-filter, die gebruik ik nooit.
              De zon uit beeld houden is een optie, maar die wil je natuurlijk net in beeld hebben
              Trouwens, mijn vorige topic was er eentje met de zon buiten beeld, en ook daar had ik last van flare.
              De zonnekap staat altijd op de lens.

Met deze lens kan ik gaan tot f13, daarboven wordt de onscherpte duidelijk in de vorm van een soort korrel. Dat zal de diffractie wel zijn.

Rest er alleen nog het statief, dat gebruik ik dus (bijna) nooit.
              Ik heb er eentje, maar das nog een vanuit mijn vaders tijd, en das een wreed zwaar ding. Heb het één keer zitten meezeulen in de Hoge Venen, maar dat doe ik niet meer.
              Dan zal ik toch eens moeten investeren in een moderner exemplaar.

Bedankt voor je reactie, ook Jozef, Johan en unalom, bedankt.
              Groetjes,
              Dominic

Comment

Alles is hier al duidelijk aan het woord gekomen en toch iets kunnen bijleren. Is een mooie omgeving om met lichte nevel en een opkomende zon eens terug te gaan.

Gr, Daniel.
                Last edited by Felix69; 24 september 2014, 21:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                  Das een heel uitgebreid antwoord, dank je wel.
                  De foto is genomen zonder uv-filter, die gebruik ik nooit.
                  De zon uit beeld houden is een optie, maar die wil je natuurlijk net in beeld hebben
                  Trouwens, mijn vorige topic was er eentje met de zon buiten beeld, en ook daar had ik last van flare.
                  De zonnekap staat altijd op de lens.

Met deze lens kan ik gaan tot f13, daarboven wordt de onscherpte duidelijk in de vorm van een soort korrel. Dat zal de diffractie wel zijn.

Rest er alleen nog het statief, dat gebruik ik dus (bijna) nooit.
                  Ik heb er eentje, maar das nog een vanuit mijn vaders tijd, en das een wreed zwaar ding. Heb het één keer zitten meezeulen in de Hoge Venen, maar dat doe ik niet meer.
                  Dan zal ik toch eens moeten investeren in een moderner exemplaar.

Bedankt voor je reactie, ook Jozef, Johan en unalom, bedankt.
                  Geef me een PB met je adres en ik heb nog een lichte statief hier, geen dure maar wel een werkzame en je voelt niet dat hij om je schouders hangt. Ik stuur hem eventueel op en je krijgt hem van mij. Kun je alvast uitproberen... Ga daarna pas investeren in een goede lichte en duurdere statief met balhoofd Hij ligt hier toch maar te liggen Dominic.. Schroom je niet en hap toe, zou deze halve Hollander zeggen..

Comment

Waw, erg mooi
                    Verder een erg leerrijke topic
                    https://www.facebook.com/devrieset/

Comment

Zeer mooi beeld, en weeral iets bijgeleerd. Top.
                      Mvg,
                      Wim
                      Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 80-200mm f/2.8 ED - Nikkor 105mm f/2.8 micro
                      500px.com/wimdekoster

Comment

goed met een heel mooie lucht.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik kan die vandaag pas bekijken. Maar weer een hele mooie, mooi licht, het pad dat je verder wil meenemen.

Comment

Knap in beeld gebracht en hier storrt de flare mij niet
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                              Knap in beeld gebracht en hier storrt de flare mij niet
                              Volledig mee eens. Ook ik sleur omzeggens nooit een statief mee....fotograferen moet leuk blijven, het mag geen sleur worden .

Comment

Working...
                              X