Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Je mag rustig een langere ST nemen hier, maar ik denk dat je niet op een statief stond Vandaar waarschijnlijk je keuze. Hij valt wat donker uit namelijk en ook bij dit soort foto's mag je rustig detail terugvinden in je donkere partijen. Wel jammer, want je had een mooi lucht te pakken.
Bedankt voor de reactie. Ik had inderdaad geen statief.
Bedoel je dat het zwart van de bomen meer groen moet zijn ?
Dat hangt van je lichtinval af en wat voor kleurspectrum het geeft. Meestal is het wel groen, en zo te zien staan er wel wat noorse dennen bij, die in de winter groen blijven. Door het op te lichten, als je binnen je dynamisch bereik van de camera zit, zou de kleur van het groen naar boven moeten komen, maar er zit wel veel geel/oranje over de foto nu. Ik zal eens kijken of dit nog mogelijk is.
Dat hangt van je lichtinval af en wat voor kleurspectrum het geeft. Meestal is het wel groen, en zo te zien staan er wel wat noorse dennen bij, die in de winter groen blijven. Door het op te lichten, als je binnen je dynamisch bereik van de camera zit, zou de kleur van het groen naar boven moeten komen, maar er zit wel veel geel/oranje over de foto nu. Ik zal eens kijken of dit nog mogelijk is.
Nee, helaas niet meer mogelijk, want je verliest detail in je donkere gedeelten. Geen nood er komen nog een paar mooie dagen met zonsondergangen. Neem een statief mee en experimenteer met wat langere ST. Met het diafragma zat je al redelijk goed.
Wat je hier het beste had kunnen doen, om vanuit de hand te werken, je diafragma iets meer open naar F8(gezien de afstand) Iets langere ST, bv 1/80 en je iso op 100 zoals nu ook Je kreeg dan waarschijnlijk een betere belichting Vergeet niet om de kleur goed te bestuderen, want naderhand haal je het vaak niet meer juist terug. Neem daarom een paar foto's met verschillende WB
Comment