Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ochtendgloren verscholen + update

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ochtendgloren verscholen + update

Ik word er zelf niet echt wild van, omdat ik het meestal "één pot nat" vind, mijn landschapjes, maar graag had ik jullie mening ook eens.

Update (andere crop, donkere partijen opgelicht, blauw gecorrigeerd, ...):

Last edited by Rasper; 6 maart 2014, 21:59.
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Ochtendgloren verscholen

Ik ga hem binnehalen Rasper, en laat dadelijk wat weten Eerste gezicht iets te blauw, en links iets te donker, maar dat zal je ook wel terugzien in het histogram. Kan ik een linkje zetten met een aangepaste versie als ik dat nodig mocht vinden??

Comment

De eerste vraag die je jezelf had moeten stellen, moet ik die 2 bomen in de voorgrond eigenlijk wel meenemen of moet ik er tussen of nog iets verder gaan staan.
      En de volgende vraag, is er links voldoende te beleven om mee te nemen, in dit geval niet, die kant is veel te donker, te gesloten en de lucht werkt daar ook niet mee.

Ik mis ook een duidelijke invoerende lijn naar einder.

Comment

Blauw is iets tever gelumineerd en in deze niet meer te herstellen, tenzij je vanuit het origineel gaat werken.... Heb hem wat opgelicht en wordt een stuk beter. Ben ff offline, want krijg net bezoek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          De eerste vraag die je jezelf had moeten stellen, moet ik die 2 bomen in de voorgrond eigenlijk wel meenemen of moet ik er tussen of nog iets verder gaan staan.
          En de volgende vraag, is er links voldoende te beleven om mee te nemen, in dit geval niet, die kant is veel te donker, te gesloten en de lucht werkt daar ook niet mee.

De kans bestaat dat ik nu een domme vraag/opmerking ga stellen/maken maar kom, we zijn hier om te leren nietwaar... hieronder dus de logica van een beginner ;-)

Fungeert de boom hier niet als buffer voor de zon?? Als je tussen de bomen gaat staan of de beide bomen helemaal niet meeneemt en dus de volle zon hebt, dan zou de foto toch veel te zwaar overbelicht zijn? Want als ik de lucht zo bekijk is de lichtmeting hier waarschijnlijk op de lucht gebeurd?

Ik vind het in ieder geval een mooie tegenlichtopname!
          Last edited by KristoffDT; 6 maart 2014, 20:45. Reden: bijkomende tekst

Comment

linker kant vind ik te donker, rechts vierkant kroppen, alle da's mijn gedacht

Comment

Dat van de invoerende lijn kan ik begrijpen, maar ik vond er niet onmiddellijk één.
              Links is inderdaad nogal donker, daar kan ik wel nog iets aan doen, maar het blijft natuurlijk een foto in tegenlicht. Ik heb nogal moeten onderbelichten om die lucht niet volledig uit te blazen.
              het oninteressante stukje links heb ik gelaten, omdat ik anders nogal van het formaat zou verliezen. Ik zou nog een stuk van de bovenkant kunnen afdoen, maar dan snij ik die boom af, wat ook zonde is (denk ik?).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                ... een foto in tegenlicht. Ik heb nogal moeten onderbelichten om die lucht niet volledig uit te blazen.
                .
                Rasper, je hoeft het niet hoor, het is uw experiment Maar met tegenlicht zou ik juist het tegenovergestelde doen Overbelichten om je voorgrond juist beter belicht te krijgen, maar wie ben ik Ik zie dat je voor zekerheid hebt gekozen en nu snap ik het felblauwe gedeelte, 1/1600 Probeer eens iets uit te testen en doe eens de zonnige F16 regel toepassen Je blijft met f16 werken en als je iso 100 is neem je het evenredige van de iso waarde als sluitertijd. Dus in dit geval 1/100. Ga je bv. naar iso 250 dan neem je ST 1/250, maar je behoudt je F16. Probeer maar.
                Last edited by Guest4; 6 maart 2014, 21:46.

Comment

Dat de boom de zon blokkeert, is een feit, maar vanuit een ander standpunt had je misschien ook wel een "blok" kunnen vinden. Hulp middel als een grijs verloop filter is bij dit soort omstandigen ook wel een uitkomst.

Dat van de invoerende lijn kan ik begrijpen, maar ik vond er niet onmiddellijk één.
                  Misschien dat je er dan voor moet kiezen om het pad waar je waarschijnlijk op stond erbij op te zetten, dus laten zien waar je staat.

Een lekkere crop is er niet echt uit te halen, om een redelijke compositie over te houden.

Comment

Hulp middel als een grijs verloop filter is bij dit soort omstandigen ook wel een uitkomst.
                    Dan wordt je blauw nog donkerder hoor Dus instellingen wijzigen hier, meer niet

Comment

Dan wordt je blauw nog donkerder hoor
                      Uiteraard vanuit een ander standpunt en dus andere compositie

Comment

Een ander standpunt, of het pad erbij zetten, dat moet ik nog leren. Ik stap inderdaad iets te gemakkelijk tot aan de omheining om erboven te trekken. Bedankt voor de tip.

Ondertussen een update geplaatst. Kan deze jullie beter smaken?

De sunny F16 regel, ik had er al van gehoord, maar ga hem de volgende keer ook eens proberen. Ik heb inderdaad voor de veilige optie gekozen en zodanig onderbelicht dat de zon de lucht niet volledig uitbrandt.

Bedankt voor alle hulp iedereen.

Comment

Uiteraard vanuit een ander standpunt en dus andere compositie
                          Zolang je tegen het licht in blijft fotograferen heeft dit er niets mee te maken Sorry mocht ik wat betweterig overkomen, maar enkel je instellingen wijzigen helpt hier.
                          Natuurlijk als je bedoeld met 'andere compositie'... Je omdraaien en met de zon in de rug, dan is dit wat anders

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                            De sunny F16 regel, ik had er al van gehoord, maar ga hem de volgende keer ook eens proberen.
                            Is een van de eerste lessen in het eerste jaar van de vakschool, komt even naar voren als handigheidje, is van George Seper

Comment

Up kijkt veel fijner en komt achter over! Deze kan me wel bekoren.

@Mg foto :dank je voor de Sunny F16 regel. Deze ga ook ik zeker eens kunnen gebruiken

Mvg John
                              http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

Comment

Working...
                              X