Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
oh...er zijn nog zoveel oorzaken te noemen, waarom een foto niet scherp is ondanks het gebruik van een statief.
grt,bouk.
Kan u mij misschien vertellen op welke dingen ik nog kan/moet letten? Ik heb dus nu mijn tripod gebruikt en de foto getrokken met een tijdsvertraging van 10 sec, om te vermijden dat het statief trilt bij het indrukken van de sluiterknop. Verder heb ik er enkele getrokken met VR en enkele zonder VR. Degene met VR waren de beste. Ik ging er vanuit dat ik hierdoor maximale scherpte kon bereiken met de desbetreffende lens (18-105mm), niet dus :-). Wat kan ik verder nog meer doen?
Ik zou zeggen; spiegel opklappen(indien mogelijk)?, afstandsbediening gebruiken?
Grt,
Jean-Pierre
Spiegel had ik ook opgeklapt. Als ik in live view trek dan klapt deze automatisch omhoog. Afstandbediening heb ik (nog) niet, maar de vertraging van 10 sec zou voldoende moeten zijn om eventuele trillingen te elimineren. Wel lijkt het als ik de foto verklein tot het formaat dat toegestaan op dit forum, de foto lichtjes scherpte verliest. Maar ik denk niet in die mate dat dit echt zichtbaar zou mogen zijn. Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten of zou dit aan de lens kunnen hangen?
Oorspronkelijk geplaatst door SilverBack82Bekijk bericht
Spiegel had ik ook opgeklapt. Als ik in live view trek dan klapt deze automatisch omhoog. Afstandbediening heb ik (nog) niet, maar de vertraging van 10 sec zou voldoende moeten zijn om eventuele trillingen te elimineren. Wel lijkt het als ik de foto verklein tot het formaat dat toegestaan op dit forum, de foto lichtjes scherpte verliest. Maar ik denk niet in die mate dat dit echt zichtbaar zou mogen zijn. Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten of zou dit aan de lens kunnen hangen?
Groeten
Kristof
Een bekend gegeven is dat verkleinen leidt tot verlies aan scherpte.
Daarom wordt het aanbevolen om - na het verkleinen - als laatste bewerking
een na-verscherping uit te voeren.
Pas daarbij wel op dat je geen halo-randen veroorzaakt.
Excuses dat de foto tijdelijk niet zichtbaar was. Blijkbaar heeft dropbox mijn privat folder geblokkeerd wegens te veel traffic. Dan maar via flickr :-). Alvats bedankt voor jullie input. Ik probeer in het vervolg de foto te verscherpen NA verkleining.
Over de scherpte: ik denk dat het middenplan welscherp is maar dat we ons laten misleiden door de onscherpte op het voorplan (die ik hier overigens niet vind misstaan ...). Dat zou dan een kwestie kunnen zijn van maximaliseren van de scherptediepte. Op welk brandpunt afstand is dit geschoten en op welk punt heb je scherp gesteld? Dat bepaalt samen met diafragma je totale scherptediepte.
Over de scherpte: ik denk dat het middenplan welscherp is maar dat we ons laten misleiden door de onscherpte op het voorplan (die ik hier overigens niet vind misstaan ...). Dat zou dan een kwestie kunnen zijn van maximaliseren van de scherptediepte. Op welk brandpunt afstand is dit geschoten en op welk punt heb je scherp gesteld? Dat bepaalt samen met diafragma je totale scherptediepte.
Brandpuntafstand is 18mm. En zoals u suggereert is er inderdaad scherpgesteld op het middenplan (sterk opgemerkt trouwens), omdat ik wou vermijden dat er te weinig scherpte zou optreden in het achterste deel en het te wazig zou ogen.
Oorspronkelijk geplaatst door SilverBack82Bekijk bericht
Brandpuntafstand is 18mm. En zoals u suggereert is er inderdaad scherpgesteld op het middenplan (sterk opgemerkt trouwens), omdat ik wou vermijden dat er te weinig scherpte zou optreden in het achterste deel en het te wazig zou ogen.
vooropgesteld dat je met een aps-c werkt dan heb je op 18 mm. en f=11 en als je scherpstelt op 1,5 m. een scherptediepte die loopt van minder dan 1 meter tot oneindig. De truuk is dus om hyperfocaal scherp te stellen.
Last edited by y-cam; 12 november 2013, 22:04.
Reden: scherpstellen op 1,5 meter en niet 1,5 mm. ...
vooropgesteld dat je met een aps-c werkt dan heb je op 18 mm. en f=11 en als je scherpstelt op 1,5 mm. een scherptediepte die loopt van minder dan 1 meter tot oneindig. De truuk is dus om hyperfocaal scherp te stellen.
Bedankt voor de tip! Ik heb weer wat bijgeleerd vandaag :-).
Comment