Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sprookjes bos

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sprookjes bos

Leuk padje dat doorheen het bos liep :-)...

f/8
    1/2sec.
    ISO-100

Feedback altijd welkom.

Alvast bedankt en groeten,

Kristof
    Last edited by SilverBack82; 12 november 2013, 21:12.
    NIKON D5200, NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Nikkor Micro 105mm f/2.8G IF-ED VRII

Re: Sprookjes bos

leuk maar, lang niet scherp.
    denk bewegingsonscherpte door de lange sluitertijd.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      leuk maar, lang niet scherp.
      denk bewegingsonscherpte door de lange sluitertijd.
      grt,bouk.
      Dan heeft mijn tripod bewegende beentjes :-)

grtn, Kristof
      NIKON D5200, NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Nikkor Micro 105mm f/2.8G IF-ED VRII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SilverBack82 Bekijk bericht
        Dan heeft mijn tripod bewegende beentjes :-)
        oh...er zijn nog zoveel oorzaken te noemen, waarom een foto niet scherp is ondanks het gebruik van een statief.
        bv IS niet uit gezet.
        grt,bouk.
        Last edited by bouk; 12 november 2013, 14:06.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          oh...er zijn nog zoveel oorzaken te noemen, waarom een foto niet scherp is ondanks het gebruik van een statief.
          grt,bouk.
          Kan u mij misschien vertellen op welke dingen ik nog kan/moet letten? Ik heb dus nu mijn tripod gebruikt en de foto getrokken met een tijdsvertraging van 10 sec, om te vermijden dat het statief trilt bij het indrukken van de sluiterknop. Verder heb ik er enkele getrokken met VR en enkele zonder VR. Degene met VR waren de beste. Ik ging er vanuit dat ik hierdoor maximale scherpte kon bereiken met de desbetreffende lens (18-105mm), niet dus :-). Wat kan ik verder nog meer doen?

Groeten Kristof

Comment

Ik zou zeggen; spiegel opklappen(indien mogelijk)?, afstandsbediening gebruiken?

Grt,

Jean-Pierre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
              Ik zou zeggen; spiegel opklappen(indien mogelijk)?, afstandsbediening gebruiken?

Grt,

Jean-Pierre
              Spiegel had ik ook opgeklapt. Als ik in live view trek dan klapt deze automatisch omhoog. Afstandbediening heb ik (nog) niet, maar de vertraging van 10 sec zou voldoende moeten zijn om eventuele trillingen te elimineren. Wel lijkt het als ik de foto verklein tot het formaat dat toegestaan op dit forum, de foto lichtjes scherpte verliest. Maar ik denk niet in die mate dat dit echt zichtbaar zou mogen zijn. Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten of zou dit aan de lens kunnen hangen?

Groeten

Kristof

Comment

Kan er weinig over zeggen, want er is op het ogenblik geen foto meer te zien
                Groetjes

Comment

Spiegel had ik ook opgeklapt. Als ik in live view trek dan klapt deze automatisch omhoog. Afstandbediening heb ik (nog) niet, maar de vertraging van 10 sec zou voldoende moeten zijn om eventuele trillingen te elimineren. Wel lijkt het als ik de foto verklein tot het formaat dat toegestaan op dit forum, de foto lichtjes scherpte verliest. Maar ik denk niet in die mate dat dit echt zichtbaar zou mogen zijn. Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten of zou dit aan de lens kunnen hangen?

Groeten

Kristof
                  Een bekend gegeven is dat verkleinen leidt tot verlies aan scherpte.
                  Daarom wordt het aanbevolen om - na het verkleinen - als laatste bewerking
                  een na-verscherping uit te voeren.
                  Pas daarbij wel op dat je geen halo-randen veroorzaakt.
                  Van waardering geniet ik.
                  Van kritiek leer ik.

Comment

Excuses dat de foto tijdelijk niet zichtbaar was. Blijkbaar heeft dropbox mijn privat folder geblokkeerd wegens te veel traffic. Dan maar via flickr :-). Alvats bedankt voor jullie input. Ik probeer in het vervolg de foto te verscherpen NA verkleining.

Alvast bedankt en groeten

Comment

Mooie compo en mooie kleuren.

Over de scherpte: ik denk dat het middenplan welscherp is maar dat we ons laten misleiden door de onscherpte op het voorplan (die ik hier overigens niet vind misstaan ...). Dat zou dan een kwestie kunnen zijn van maximaliseren van de scherptediepte. Op welk brandpunt afstand is dit geschoten en op welk punt heb je scherp gesteld? Dat bepaalt samen met diafragma je totale scherptediepte.
                      Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                        Mooie compo en mooie kleuren.

Over de scherpte: ik denk dat het middenplan welscherp is maar dat we ons laten misleiden door de onscherpte op het voorplan (die ik hier overigens niet vind misstaan ...). Dat zou dan een kwestie kunnen zijn van maximaliseren van de scherptediepte. Op welk brandpunt afstand is dit geschoten en op welk punt heb je scherp gesteld? Dat bepaalt samen met diafragma je totale scherptediepte.
                        Brandpuntafstand is 18mm. En zoals u suggereert is er inderdaad scherpgesteld op het middenplan (sterk opgemerkt trouwens), omdat ik wou vermijden dat er te weinig scherpte zou optreden in het achterste deel en het te wazig zou ogen.

Comment

Brandpuntafstand is 18mm. En zoals u suggereert is er inderdaad scherpgesteld op het middenplan (sterk opgemerkt trouwens), omdat ik wou vermijden dat er te weinig scherpte zou optreden in het achterste deel en het te wazig zou ogen.
                          vooropgesteld dat je met een aps-c werkt dan heb je op 18 mm. en f=11 en als je scherpstelt op 1,5 m. een scherptediepte die loopt van minder dan 1 meter tot oneindig. De truuk is dus om hyperfocaal scherp te stellen.
                          Last edited by y-cam; 12 november 2013, 22:04. Reden: scherpstellen op 1,5 meter en niet 1,5 mm. ...
                          Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                            vooropgesteld dat je met een aps-c werkt dan heb je op 18 mm. en f=11 en als je scherpstelt op 1,5 mm. een scherptediepte die loopt van minder dan 1 meter tot oneindig. De truuk is dus om hyperfocaal scherp te stellen.
                            Bedankt voor de tip! Ik heb weer wat bijgeleerd vandaag :-).

Comment

Working...
                            X