Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knus bij mama

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Knus bij mama

Kijk, meestal en ik zeg meestal..zet ik bij RAW fotografie en bij portret, als het echt mocht nodig blijken de witbalans goed op het oogwit....
    Dat klopt ook niet altijd hé. Goed, eerst doe ik dat (nakijken via oogwit) en daarna pas ik eventueel aan naar aanvoelen.
    In ieder gaval, jouw tweede foto (rechtstreekse via RAW naar jpg) vind ik zeker niet slecht.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
      Op mijn camera staat D-Lighting op High en Picture control op Landscape dus als ik mijn RAW inlees in CaptureNX worden die bewerkingen ook automatisch toegepast...
      Bij de originele RAW in mijn post zijn beide bewerkingen dus toegoepast door de settings in mijn camera. Die kan ik natuurlijk wel verwijderen en dan ziet de foto er nogal flets uit.
      Misschien is dat beter als vertrek punt?
      Tja, dan begrijp ik niet meer of men het resultaat als RAW kan of mag benoemen. RAW is onbewerkte data..uw resultaat is al bewerkt (via een prog in de camera), dit is volgens mij geen echte RAW meer.
      perman

Comment

Ok... 3de foto erbij...
        De laatste is de "echte" raw waar alle in camera bewerkingen afgezet zijn. Geen picture control en geen D-Lightning. Dit waren de enige 2 bewerkingen die in de camera toegepast worden.

Ik denk dat ik misschien beter die bewerkingen standaard uitzet en altijd van de echte RAW begin. Je ziet duidelijk een verschil tussen de 2 RAWs.
        http://www.yonaweb.be/passero
        Flickr Photostream

Comment

Voor mij komt de rauwe RAW het best over qua natuurlijke huidkleur.
          Groen en blauw hebben nog minieme ruimte voor aanpassing maar daarvan
          gebruikmaken is een smaakzaak.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

Comment

Ok... 3de foto erbij...
            De laatste is de "echte" raw waar alle in camera bewerkingen afgezet zijn. Geen picture control en geen D-Lightning. Dit waren de enige 2 bewerkingen die in de camera toegepast worden.

Ik denk dat ik misschien beter die bewerkingen standaard uitzet en altijd van de echte RAW begin. Je ziet duidelijk een verschil tussen de 2 RAWs.
            Voila zie..wat scheelt er aan deze foto?
            Doe er langs links een pak af tot aan de tweede lat van de rugleuning, en je hebt een pracht van een foto, een schat van een vrouw en een wolk van een baby.

Oh ja en dat hoekje roze rechtsonder werk je best weg...
            perman

Comment

En rechtsonder nog even dat kleuraccent corrigeren.
              Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                En rechtsonder nog even dat kleuraccent corrigeren.
                hihi, 'k was je voor hé....

Alléé, ik wil zeggen dat mijn opmerking hier over dat rechtse onderhoekje nog voor de jouwe gepubliceerd is...misschien een nuance tegenover Nederland.
                perman

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                  hihi, 'k was je voor hé....
                  Te snel gereageerd en te kort gelezen.
                  Van kritiek leer ik.

Comment

Bedankt. Ik denk dat dit het algemeen probleem is bij veel mijn portret foto's.
                    De picture control en D-Lightning staat standaard aan... Ik denk dat ik die gewoon ga uitzetten en wat meer vertrouwen op mijn nabewerking.
                    Ik kan ten slotte de instellingen later nog aanpassen in CaptureNX. Ik trek trouwens altijd in RAW.

Oef... Weer iets bijgeleerd.
                    http://www.yonaweb.be/passero
                    Flickr Photostream

Comment

Bedankt. Ik denk dat dit het algemeen probleem is bij veel mijn portret foto's.
                      De picture control en D-Lightning staat standaard aan... Ik denk dat ik die gewoon ga uitzetten en wat meer vertrouwen op mijn nabewerking.
                      Ik kan ten slotte de instellingen later nog aanpassen in CaptureNX. Ik trek trouwens altijd in RAW.

Oef... Weer iets bijgeleerd.
                      tja 't zijn niet altijd sterren (alhoewel, vrouw en baby zijn dit ook) of melkwegstelsels die je moet fotograferen ook hé..
                      Ben even gaan piepen op je site..'t is wel de moeite hé wat je doet.
                      Proficiat hiervoor.
                      perman

Comment

Wat speelt dat voor rol als je in RAW/NEF fotografeert....sorry hoor, maar met deze opmerking leer je meer dan zonder reactie op jouw uitspraak (als je hierover verder gaat lezen en studeren).
                        Ik begrijp je opmerking niet... want als je in Capture NX2 de picture control wijzigt van levendig naar standaard, dan ziet het RGB-histogram er wel degelijk helemaal anders uit
                        Toon Nikonian
                        D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Dan heb je toch al gemanipuleerd aan de eigenlijke RAW
                          RAW is de naakte waarheid de pure data
                          perman

Comment

Knus bij mama

Dan heb je toch al gemanipuleerd aan de eigenlijke RAW
                            RAW is de naakte waarheid de pure data
                            Maar ELKE jpg is een RGB-vertaling van diezelfde 'naakte' data (luminositeit), die enkel aanwezig zijn in NEF-file (Nikon raw) en enkel in raw editor/convertor kunnen bewerkt worden. Eens je een JPG hebt gemaakt, hou je nog enkel processed data over (en geen ruwe data)... dus alle bewerkingen op een JPG zijn op de processed data en niet op ruwe data!

Sent from my iPad using Tapatalk.
                            Last edited by Toon Nikonian; 25 september 2013, 11:08.
                            Toon Nikonian
                            D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Ja... Ik heb de curve wat aangepast.
                              Wat is er mis mee? het is namelijk dat wat ik probeer te leren...

Ik snap wel wat een histogram is hoor maar wat ik niet snap is hoe een histogram belangrijk is bij de kleurbalans tijdens de opname? Op mijn camera gebruik ik het histogram om te zien of de foto goed belicht is.
                              Achteraf pas je die dan toch aan om de kleuren en contrast wat in orde te krijgen.

Wat ik echter niet snap is waarom de linker of rechter histogram beter is. De rechter lijkt toch iets beter te zijn qua belichting. Minder onderbelichte pixels
                              Uw antwoord komt raar over.
                              Uw vraag was: "Bedankt maar de histogram op zich gaat toch niet zoveel doen aan de kleuren?" en daarop heb ik proberen aantonen aan de hand van de twee histogrammen dat bewuste curve wel degelijk een invloed heeft op uw kleuren. Wat duidelijk te zien is in het verschil in de twee histogrammen.
                              Er heeft niemand gezegd dat er iets mis zou mee zijn dat u de curve aanpast. Nog minder dat u iets probeert te leren.
                              Nu kunt u nog bijleren dat iedere foto die je binnenhaalt GEEN curve vertoont maar een rechte lijn. Met andere woorden of u al dan niet de curve gewijzigd heeft kan iemand die uw foto binnenhaalt niet zien aan het histogram.
                              Dus de lichte "S" in het rechter histogram is er één die ik gelegd heb...op je vermeende RAW (dus de tweede geplaatste).
                              Een warme of koude foto zal mits het ontbreken van kleurenzweem altijd smaakgebonden blijven.
                              Wat van de twee histogrammen dan uiteindelijk het beste zou zijn moet je voor jezelf uitmaken bij het beoordelen van je foto.

Marc
                              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Working...
                              X