Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knus bij mama

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Knus bij mama

Dit weekend genomen tijdens een wandeling in de tuinen van de Queen.
    Ik plaats die vooral omdat ik het altijd zo moeilijk vind om de kleuren correct te hebben in een portret.

Soms vind ik ze te geel, dan probeer ik wat rood erin te steken, dan is het weer te rood of dan te blauw. Ik ben nooit echt tevreden van de kleuren.

Van deze bewerking ben ik min of meer tevreden maar alle tips zijn welkom.
    Ik heb hier ook wat meer contrast in de groene achtergrond gestoken om het onderwerp meer naar voor te brengen.

Andere tips zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

Celine and Flynn by Yannick82, on Flickr

Exif: 1/100 - ISO 200 - f/4.5 - 90mm

Dit is de originele RAW omgezet naar JPG.

DSD_0127_0 by Yannick82, on Flickr

De echte raw (picture control uit en D-Lightning ook af)

DSD_0127_0 by Yannick82, on Flickr
    Last edited by Passero; 23 september 2013, 20:56.
    http://www.yonaweb.be/passero
    Flickr Photostream

Re: Knus bij mama

Staat de camera op "levendig"?
    Running is a way of living..

Comment

Werk je in RAW?
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

Ja op beide vragen.
        Flickr Photostream

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
          Ja op beide vragen.
          Dan ben ik wel benieuwd naar een link voor de onbewerkte RAW (zonder
          bewerking omgezet naar JPG). Ik hoop dat ik daar dan iets verstandigs over
          kan schrijven.
          Van kritiek leer ik.

Comment

Over kleuren durf/kan ik geen al te boude uitspraken doen...Ben dan ook aangewezen op alle technische hulpmiddelen die er voorhanden zijn.
            Als ik je commentaar boven je foto lees heb ik zo een beetje de indruk dat jij en de witbalans van je toestel niet overeenkomen...
            Plaatwerken heeft een punt dat als je in raw fotografeert je naderhand alle kanten uit kunt met je kleuren.
            Ik weet niet welke camera u gebruikt maar als ik de tijd heb volstaat het om in jouw geval het model een wit blad papier in de hand te steken, daar een foto van te maken en daarna de witbalans van het toestel in te stellen op de foto die ik nam van het model met het witte blad. De witbalans van het toestel staat dan correct met de heersende lichtomstandigheden. Maar...soms is daar niet altijd tijd voor. Belangrijk is dat het witte blad een bepaald deel/percentage van je zoeker in beslag moet nemen om de instellingen correct te kunnen uitvoeren.

Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Origineel toegevoegd aan beginpost.
              Dit is zoals die uit de camera kwam.
              Flickr Photostream

Comment

Origineel heeft voor mij toch wat natuurlijker kleuren.

Eén probleem is dat je het histogram niet in de macht hebt gehouden (kruipt
                tegen beide zijkanten op). Wanneer je aan beide zijkanten net een beetje
                ruimte hebt gehouden kan je alles na afloop veel beter bewerken. Mijn advies
                is om reeds bij de opname te kijken naar het histogram, zowel voor als na de
                opname. Moeders blijft dan wel even zitten, denk ik.
                Van kritiek leer ik.

Comment

Voor personen moet je eerder 'standaard' dan 'levendig' gebruiken, dan zal je histogram er ook al heel anders uitzien!

Sent from my iPad using Tapatalk.
                  Toon Nikonian
                  D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Ja...en het volstaat om een lichte S-curve in het histogram te leggen om van foto 2 foto 1 te maken.
                    Waaruit ik meen te mogen opmaken dat je niet alleen op het groen contrast toegevoegd hebt maar over heel de foto ???

Groetjes
                    Marc

Comment

Bedankt maar de histogram op zich gaat toch niet zoveel doen aan de kleuren?
                      Als ik kijk naar de lost highlights/shadows dan zit er niets in de huidtinten. Eerder in de donkere delen van de haag en een beetje overbelicht rood in de trui wat eruit te halen is door wat te bewerken.

Ik vind het vooral heel moeilijk om een natuurlijke huidtint over te brengen.

En bij deze histogram, wat kan ik dan doen? -EV geeft nog meer onderbelichte delen en +EV geeft meer overbelichte delen... Is een HDR opnamen dan nodig
                      Ik stond te ver om een flits te gebruiken als dat zou helpen. Denk niet dat die zo ver zou gaan. Zeker niet de ingebouwde flits.

Ik gebruik trouwens de Nikon D7100. Die moet meer dan in staat zijn dus het ligt aan mij of aan de instellingen.
                      Flickr Photostream

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                        Bedankt maar de histogram op zich gaat toch niet zoveel doen aan de kleuren?
                        Vergewis u zelf wat betreft het manueel aanmaken van een curve in het histogram.
                        Kijk eens naar de RGB-grafieken in beide histograms. Twee maal uw foto.

"KLIK"

Groetjes
                        Marc

Comment

Ja... Ik heb de curve wat aangepast.
                          Wat is er mis mee? het is namelijk dat wat ik probeer te leren...

Ik snap wel wat een histogram is hoor maar wat ik niet snap is hoe een histogram belangrijk is bij de kleurbalans tijdens de opname? Op mijn camera gebruik ik het histogram om te zien of de foto goed belicht is.
                          Achteraf pas je die dan toch aan om de kleuren en contrast wat in orde te krijgen.

Wat ik echter niet snap is waarom de linker of rechter histogram beter is. De rechter lijkt toch iets beter te zijn qua belichting. Minder onderbelichte pixels
                          Flickr Photostream

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
                            Voor personen moet je eerder 'standaard' dan 'levendig' gebruiken, dan zal je histogram er ook al heel anders uitzien!

Sent from my iPad using Tapatalk.
                            Wat speelt dat voor rol als je in RAW/NEF fotografeert....sorry hoor, maar met deze opmerking leer je meer dan zonder reactie op jouw uitspraak (als je hierover verder gaat lezen en studeren).
                            Last edited by perman; 23 september 2013, 20:08.
                            perman
                            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Op mijn camera staat D-Lighting op High en Picture control op Landscape dus als ik mijn RAW inlees in CaptureNX worden die bewerkingen ook automatisch toegepast...
                              Bij de originele RAW in mijn post zijn beide bewerkingen dus toegoepast door de settings in mijn camera. Die kan ik natuurlijk wel verwijderen en dan ziet de foto er nogal flets uit.
                              Misschien is dat beter als vertrek punt?
                              Flickr Photostream

Comment

Working...
                              X