Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Njam njam!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Njam njam!

Deze hommel genoot van de nectar van deze bloem. Zelf ben ik nog niet honderd procent tevreden van de scherpte... Wat vinden jullie? Of ben ik nu iets te kritisch voor mezelf aan het worden? Tips zijn altijd welkom!

150mm - ISO 200 - f/7.1 - 1/80

Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Re: Njam njam!

Prachtige kleuren en scherp. Hoe doen jullie dat?
    mvg
    Georges
    Groeten
    Georges

Comment

Ja echt hoe doen jullie dit? Met 150mm?
      Ik heb een 200mm zoomlens en kan nooit zo een detail verkrijgen.

Stel je je toestel op en richt je op die bloem en wacht je gewoon als er daar iets gebeurt of hoe doe je dat?
      http://www.yonaweb.be/passero
      Flickr Photostream

Comment

1\80 van een sec... ik snap het ook nie. :-P
        Grt erik

Comment

Bedankt voor jullie toffe reacties!

Foto is genomen met een macrolens, met een gewone zoomlens zal het je inderdaad niet lukken denk ik... En hoe ik het doe? Ga niet zeggen dat dit de algemene gang van doen is hoor, maar mijn manier. Meestal kijk ik eerst op welke bloemen ze zitten, waar precies ze de nectar opzuigen,... Dan kies ik er een bloempje uit en stel scherp op de plaats waar ze normaal komen zitten. Als er dan eentje op je bloem komt zitten, klik, en hij staat er op! Kan soms wel even duren vooraleer er een op jou bloem komt zitten, dus veel geduld hebben kan geen kwaad... En een statief is ook onontbeerlijk!

Groetjes
          Roeliee
          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Roeliee,
            ik wil je enthousiasme zeker niet de kop indrukken..."Te" streng voor jezelf ben je in deze foto mi niet.
            HIER staat een scherpe bij. Kijk en vergelijk eens. Als je op de foto in de link klikt krijg je een groter formaat.
            Ik kan enkel maar aannemen dat je bewegingsonscherpte hebt doordat je sluitersnelheid te laag was en de hommel uiteraard aan het werk en niet stil zat. Ik vermoed dat je het regeltje van die 1/80 tov de 150mm kent? Dit houdt in dat je die 1/80s misschien zou halen vanop statief maar niet uit de vrije hand. Kan niet opmaken of je een statief gebruikt hebt. Anderzijds zegt het regeltje dat je snelheid minstens even groot moet zijn als je aantal mm...liefst zelfs groter.

toevoeging:
            Je reactie pas gezien na het schrijven en verzenden van mijn post. Dus het statief zat alvast snor...maar dan is er nog de beweeglijkheid van het beestje.

Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
              Roeliee,
              ik wil je enthousiasme zeker niet de kop indrukken..."Te" streng voor jezelf ben je in deze foto mi niet.
              HIER staat een scherpe bij. Kijk en vergelijk eens. Als je op de foto in de link klikt krijg je een groter formaat.
              Ik kan enkel maar aannemen dat je bewegingsonscherpte hebt doordat je sluitersnelheid te laag was en de hommel uiteraard aan het werk en niet stil zat. Ik vermoed dat je het regeltje van die 1/80 tov de 150mm kent? Dit houdt in dat je die 1/80s misschien zou halen vanop statief maar niet uit de vrije hand. Kan niet opmaken of je een statief gebruikt hebt. Anderzijds zegt het regeltje dat je snelheid minstens even groot moet zijn als je aantal mm...liefst zelfs groter.

toevoeging:
              Je reactie pas gezien na het schrijven en verzenden van mijn post. Dus het statief zat alvast snor...maar dan is er nog de beweeglijkheid van het beestje.

Groetjes
              Marc
              Bedankt voor je reactie Marc! Je hebt gelijk, die beestjes zijn ook veel te hard bezig é! Ik weet dat mijn sluitertijd niet ideaal was, maar kon jammergenoeg geen langere sluitertijd nemen, want dan was hij te donker. Ook de ISO de lucht injagen is met mijn D3000 geen optie vind ik. Brengt alleen maar veel ruis met zich mee... 200 is al bijna het maximum! Toch eens uitkijken voor wat nieuws!

Groetjes
              Roeliee

Comment

Goed gedaan Moeilijke keuze om te overbruggen wat scherptediepte betreft. Je hebt de goede keuze gemaakt en daarvoor compliment
                Prachtige kleuren behouden, waar veel zorg aan is besteedt

Comment

Veel geduld hebben dus
                  Ik ben echt zot van macro en zou me daar ook graag wat in verdiepen. Het enige probleem is dat de lenzen zo duur zijn.
                  Last edited by Passero; 18 juni 2013, 22:29.
                  http://www.yonaweb.be/passero
                  Flickr Photostream

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                    Bedankt voor je reactie Marc! Je hebt gelijk, die beestjes zijn ook veel te hard bezig é! Ik weet dat mijn sluitertijd niet ideaal was, maar kon jammergenoeg geen langere sluitertijd nemen, want dan was hij te donker. Ook de ISO de lucht injagen is met mijn D3000 geen optie vind ik. Brengt alleen maar veel ruis met zich mee... 200 is al bijna het maximum! Toch eens uitkijken voor wat nieuws!

Groetjes
                    Roeliee
                    D600 is een regelrechte aanrader

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                      Veel geduld hebben dus
                      Ik ben echt zot van macro en zou me daar ook graag wat in verdiepen. Het enige probleem is dat de lenzen zo duur zijn.
                      Inderdaad...veel geduld! En de beestjes wat leren "begrijpen". Ik heb ook heel lang moeten twijfelen om mijn lens aan te kopen, vond ik ook veel te duur... Maar uiteindelijk enkele maanden terug de knoop doorgehakt en écht nog geen seconde spijt van gehad. Met macrolens kan je echt veel meer bereiken dan met een zoomlens... En als je dan écht zot bent van macro zal je er je plezier zeker aan hebben!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beelder Bekijk bericht
                        D600 is een regelrechte aanrader
                        Nja...is niet direct binnen mijn budget denk ik... geef liever wat meer uit dan aan een goeie extra lens ofzo Ik had eerder gedacht aan de D7000 of D7100... Maar eerst nog wat sparen!

Comment

Roeliee...moet je eens luisteren...
                          soms...heel soms durf ik wel eens vergeten dat ik in beginnershoek bezig ben...De reden waarom ik hier blijf hangen heb ik al genoeg herhaald op dit forum. (Heeft niets te maken met frustratie maar een beperking van mijnentwege.)
                          Ik hoop dat je iets hebt aan de paar tips die ik je gaf. Macro net als andere onderdelen van fotografie komen zo maar niet van vandaag op morgen. Het vergt enorm veel oefening en vooral het nodige geduld. Dit gebeurt met vallen en opstaan. En alhoewel ik toch al een tijdje bezig ben met fotografie...struikel ik nog heel frequent. Er zijn nu eenmaal mensen die heel vlug "avanceren" en er zijn er bij wie het allemaal wat trager gaat...Ook dat is normaal. (Zelf ben ik één van die tragen...ben nooit graag naar school geweest vandaar...)
                          Ik heb geen verstand van de D3000 waar je van spreekt. Wel heb ik al heel knappe resultaten gezien met de 150mm. Waarmee ik wil zeggen....ik zou niet te vlug spreken van je materiaal te vervangen. Op een dag zul je vanzelf wel tegen de beperkingen van het materiaal aanbotsen. Dan is er nog genoeg tijd om te verzwaren. Je moet voor jezelf uitmaken is het een hobby of moet ik er mijn boterham mee verdienen? Regelmatig lees ik hier op dit forum dat het niet het materiaal is maar het mannetje er achter. Voor een stuk kan ik dat niet tegenspreken. Maar een body die € 1500,00 kost zal zeker niet de eigenschappen en kwaliteiten hebben van ene die er €6000,00 of meer kost. Er bestaan toestellen van rond de €20.000,00 ook hoor...
                          Dus...zonder iemand zijn rekening te kunnen of willen maken, zonder iemand zijn prioriteiten te willen of kunnen bepalen...zou ik je aanraden om eerst te proberen het onderste uit de kan te halen met het materiaal dat je hebt...
                          Ik weet bijna zeker mits wat geduld en oefening dat je materiaal zeker meer aankan.
                          Wil nogmaals herhalen dat ik je absoluut niet wil ontmoedigen. Integendeel...geef er maar een flinke lap op...Als het niet goed is zal het je hier wel gezegd worden
                          En soms...jaaa, soms wordt er ook wel eens gemieren*kt...of een pil wat verzacht

Groetjes
                          Marc
                          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                            Roeliee...moet je eens luisteren...
                            soms...heel soms durf ik wel eens vergeten dat ik in beginnershoek bezig ben...De reden waarom ik hier blijf hangen heb ik al genoeg herhaald op dit forum. (Heeft niets te maken met frustratie maar een beperking van mijnentwege.)
                            Ik hoop dat je iets hebt aan de paar tips die ik je gaf. Macro net als andere onderdelen van fotografie komen zo maar niet van vandaag op morgen. Het vergt enorm veel oefening en vooral het nodige geduld. Dit gebeurt met vallen en opstaan. En alhoewel ik toch al een tijdje bezig ben met fotografie...struikel ik nog heel frequent. Er zijn nu eenmaal mensen die heel vlug "avanceren" en er zijn er bij wie het allemaal wat trager gaat...Ook dat is normaal. (Zelf ben ik één van die tragen...ben nooit graag naar school geweest vandaar...)
                            Ik heb geen verstand van de D3000 waar je van spreekt. Wel heb ik al heel knappe resultaten gezien met de 150mm. Waarmee ik wil zeggen....ik zou niet te vlug spreken van je materiaal te vervangen. Op een dag zul je vanzelf wel tegen de beperkingen van het materiaal aanbotsen. Dan is er nog genoeg tijd om te verzwaren. Je moet voor jezelf uitmaken is het een hobby of moet ik er mijn boterham mee verdienen? Regelmatig lees ik hier op dit forum dat het niet het materiaal is maar het mannetje er achter. Voor een stuk kan ik dat niet tegenspreken. Maar een body die € 1500,00 kost zal zeker niet de eigenschappen en kwaliteiten hebben van ene die er €6000,00 of meer kost. Er bestaan toestellen van rond de €20.000,00 ook hoor...
                            Dus...zonder iemand zijn rekening te kunnen of willen maken, zonder iemand zijn prioriteiten te willen of kunnen bepalen...zou ik je aanraden om eerst te proberen het onderste uit de kan te halen met het materiaal dat je hebt...
                            Ik weet bijna zeker mits wat geduld en oefening dat je materiaal zeker meer aankan.
                            Wil nogmaals herhalen dat ik je absoluut niet wil ontmoedigen. Integendeel...geef er maar een flinke lap op...Als het niet goed is zal het je hier wel gezegd worden
                            En soms...jaaa, soms wordt er ook wel eens gemieren*kt...of een pil wat verzacht

Groetjes
                            Marc
                            Tuurlijk heb ik iets aan je tips! En ik besef maar al te goed dat ik nog heel veel te leren heb...maar beetje bij beetje lukt het beter en beter! Alleen heb ik soms de indruk dat mijn toestelletje me wat in de steek laat... Hij begint misschien ook al wat van ouderdom te weten en heb soms toch de indruk dat ik er niet meer kan uithalen Nuja...het nieuwe toestel zal toch nog een eindje op zich laten wachten hoor, al ben ik er mij ook van bewust dat dit geen garantie is op betere foto's! Nog eens bedankt voor je tips/suggestie!

Comment

Sorry voor de anderen, maar ik moet brombeer volledig volgen. Er is detail, maar geen scherpte.
                              't Zijn dan ook lastige beestjes op lastige bloemen. Het minste zuchtje wind en 't is om zeep.

Benieuwd naar je volgende foto!

Gr,V.
                              http://www.catchlight.be
                              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Working...
                              X