Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doorkijk onder doorkijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Doorkijk onder doorkijk

Scherpte zit goed, compo gewoon prachtig en van de kleuren krijg ik nu al warm
    Canon, the power to see things differently

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Ik verscherp wel bij de bewerking van mijn foto's maar niet meer na het verkleinen, misschien is dat het wat je bedoelt ?
      Maar deze is bijna niet verscherpt, want gemaakt met mijn G10 die bijna haarscherpe foto's aflevert rechtstreeks van het kaartje.
      Raar maar waar, maar mijn G10 is op dat gebied beter als mijn 60D.

PS Er zijn er toch enkele die menen dat deze teveel verscherpt is.
      Maar mocht deze ècht teveel verscherpt zijn, dan zou het gekende witte randje toch te zien zijn tussen stenen en lucht ?

Groetjes
      Ik zie die witte randjes wel, maar dan vooral waar de stenen donker zijn
      omdat de verscherping vooral werkt op contrast verschillen.

Ik verscherp uitsluitend (hoogdoorlaatfilter) NA het verkleinen. Nooit ervoor.
      Verkleinen veroorzaakt enige onscherpte, dus altijd daarna pas doen mijns inziens.

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Het enige wat ik hier geselecteerd heb is de blauwe lucht, en dit enkel om die te ontruisen met Noiseware Pro.
      Alle andere bewerkingen werden op de volledige foto uitgevoerd.
      Maar is sta altijd versteld van de scherpe foto's die mijn G10 aflevert.
      Ik noem die G10 altijd mijn 'prutsding', maar dat is maar bij manier van spreken hoor, meer omdat het zo klein is, want qua kwaliteit van foto's vind het ik het allesbehalve een 'prutsding'. Het is zo meer het toestelleke dat ik bvb. meeneem als we eens een terrasje gaan doen of zo ((de rest blijft dan op hotel) ..... want je weet nooit dat er soms toch iets te fotograferen valt.
      Groetjes
      Selectief ontruisen komt mij vreemd over. Ruis zit toch in de gehele foto?
      Of heb ik dat nu eens helemaal mis?

Mijn 'prutsding' is de G11. Maar ik noem hem nooit 'p****ding'.
      Heel veel van de foto's die ik in Beginnershoek heb geplaatst, zijn genomen
      met mijn G11. Mijn G11 is niet beter dan mijn 50D (maar ook niet slechter)
      en hij past bij mij en in mijn jaszak.

Maar in alle gevallen: na-verscherpt na het verkleinen.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

Mooie opname, typisch vakantiefoto.
        En voor mij zeker niet teveel verscherpt, staat er prima op.
        Photography is an art of observation.

Comment

Heel mooi zonnig zomerbeeld, prachtige kleuren, en heel mooie compo
          Renée

Comment

Heel mooi Djivan.
            facebook
            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
              Ik zie die witte randjes wel, maar dan vooral waar de stenen donker zijn
              omdat de verscherping vooral werkt op contrast verschillen.

Ik verscherp uitsluitend (hoogdoorlaatfilter) NA het verkleinen. Nooit ervoor.
              Verkleinen veroorzaakt enige onscherpte, dus altijd daarna pas doen mijns inziens.

Selectief ontruisen komt mij vreemd over. Ruis zit toch in de gehele foto?
              Of heb ik dat nu eens helemaal mis?
              Ik heb hier ooit één foto (ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΛΑΜΠΑΔΙΣΤΗΣ) verscherpt na het verkleinen en toen was het overduidelijk dat hij te veel verscherpt was.
              Daarom altijd vóór het verkleinen.

De ruis valt veel meer op bij vlakken met egale kleur, daarom ontruis is regelmatig enkel de lucht of een ander vlak met egale kleur.
              Een egale lucht/vlak wordt ook niet minder scherp na ontruisen omdat er niks is om onscherp te laten lijken.
              Bij een drukke achtergrond zie je de ruis meestal zelfs niet, en mocht je die toch mee betrekken in het ontruisen, dan wordt hij alleen maar onscherper......
              vandaar.

Dit alles volgens mijn bescheiden mening natuurlijk.

Groetjes

Comment

Working...
              X