Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet beoordelen maar tips geven aub (reportage tijdens nacht)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Niet beoordelen maar tips geven aub (reportage tijdens nacht)

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
    Hebben we hier op BD te maken met ruilhandel ?
    Mijn vaststelling is duidelijk, iedereen doet ermee wat hij wil.
    mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
      Geef me eens één reden waarom ik mijn tips zou geven op één van uw foto's.
      Uzelf geeft nooit uw mening op een andere foto, (sorry ik lieg) van je laatste 100 berichten zijn er 99 over uw eigen foto's.
      Ik vind dit egoïsme en daardoor zie ik geen enkele reden om ook mijn mening te geven op uw foto's.
      mvg,
      Eddy
      Misschien worden jouw tips wel op prijs gesteld. En, zoals Plaatwerker in zijn retorische vraag stelt, doen we hier niet aan ruilhandel. Wil je geen tips geven, dan doe je dat niet. Maar maak geen rekening op, dat is nergens voor nodig.
      Ik geef regelmatig mijn mening over van alles en nog wat, vooral dat laatste. Ik hou daar geen score van bij, ik ben blij dat ik iemand mijn al dan niet wijze raad kan geven, wat ik in dit topic ook reeds gedaan heb.
      Misschien vindt TS zich nog niet ervaren genoeg om commentaar te geven op andermans werk.

Aan TS: wees niet bang om je mening te geven op een foto, ook dat kan leerzaam zijn. Misschien denk jij iets anders over een bepaald beeld, en krijg je de uitleg waarom die foto zo gemaakt is. Of misschien (maar dit is hypothetisch) houdt er iemand cijfers bij over mensen die al dan niet een mening geven, en zich daarop baseert om dezen al dan niet te helpen. Nogmaals, dit is een hypothetisch geval, ik geloof niet dat er op BD zo iemand is...

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Idd, ik geef geen mening omdat ik gewoon niet ervaren genoeg ben om mijn mening te uiten. Ik wil niemand op het slechte pad sturen. Ik kijk wel naar anderen, maar ga me daar niet op in gaan van: kijk dat kan beter en dat is voldoende...terwijl ikzelf nog moet leren. Mijn! Ik kijk ook excuses als ik hier tips vraag aan jullie terwijl ikzelf niks zeg. Maar denk niet dat ik hier enkel kijk naar mijn topics! Zeker niet! Ik kijk ook hier rond en hoop zo iets bij te leren.

Mvg.
        Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

Comment

Ik heb reactie gegeven maar toen ging het volgens de topic starter over de iso en niet over andere zaken.
          Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Wat is jullie voorkeur? Manueel ISO instellen of automatisch ISO instellen?

Comment

ISO kun je best zelf instellen. Je camera zal het meestal op veilig spelen, en een wat hogere waarde kiezen zodat je sluitertijd korter kan zijn. Ik heb mijn ISO altijd op manueel staan, en er een gewoonte van gemaakt om, voordat ik het toestel uitzet, naar mijn standaardsettings te gaan (100 ISO, P-stand, belichtingscompensatie 0, single shot, AF/S, middenste scherpstelpunt en nog wat). Zo is mijn camera steeds klaar voor gebruik, ik kan dus zonder kijken bv de ISO op 800 zetten nog voordat ik door de zoeker kijk. Als ik gewoon even stop tijdens bv een concert, dan kom ik natuurlijk niet aan de knopjes. Niet dat ik zo slim ben, gewoon lui

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Snaaip Bekijk bericht
                Wat is jullie voorkeur? Manueel ISO instellen of automatisch ISO instellen?
                Hangt veel van de situatie af en wat voor een shoot ik doe.

Als ik portretfotografie zou doen, of zelfs wanneer ik landschapsfotografie doe, dan stel ik de ISO manueel in. Normaal ga ik dan toch altijd proberen op ISO 100 te blijven en enkel te verhogen als ik echt niet anders meer kan.

Ben ik echter op een wandeltocht, door velden en bossen, of op een plaats met continu verschillende licht situaties. Dan zet ik de ISO wel op automatisch met de automatische sluitertijd op 1/{maximum mm VR lens} of 1/{maximum mm non-VR lens * 1.5}. Meestal stel ik de ISO wel in met een maximum van 1600, en enkel als de licht situaties heel slecht zijn ga ik pas naar 3200 of 6400.

Hier werk ik dan ook meestal met de A stand (aperture priority) op het fototoestel, en laat ik de camera de ISO en sluitertijd bepalen. Soms schakel ik wel eens over op M als ik controle wil hebben over aperture en sluitertijd en dan zal de camera wel de juiste ISO instellen.

Dit maakt het op die momenten als je snel een foto moet nemen toch iets gemakkelijker. Want als je ISO en Aperture en Sluitertijd zelf wilt instellen, dan heb je toch altijd een paar seconden nodig en dan kan het moment dat je wou fotograferen al voorbij zijn.

En als ik echt heel lui ben, wat soms ook wel eens gebeurd, dan zet ik de camera zelfs in Automatische stand en laat ik het helemaal aan de camera over.

Veel hangt echt af van de situatie. Soms neem ik gewoon foto's als snapshots en soms wil ik echt een heel specifiek resultaat bereiken. En daar ik toch altijd in RAW werk, kan ik in de nabewerking nog altijd een fout van de camera rechtzetten. Maar tegenwoordig vergissen die toestellen zich niet dikwijls.

Zoals je ziet, het hangt gewoon van de situatie af en het is iets dat je zelf moet leren aanvoelen.

Als ik mij niet vergis heb jij de D7000, dan hoef je je niet echt veel zorgen te maken om de ISO wat te verhogen. Ik heb de D5100 die dezelfde sensor heeft als de D7000 en ik ben heel tevreden over dit toestel. Zelfs op de hogere ISOs valt het nog heel goed mee met de ruis. En... een beetje ruis is nog niet zo erg. Het wordt pas echt belangrijk als je grote afdrukken wilt maken van je foto's en dan nog... grote foto's worden gewoonlijk ook bekeken van een afstand en dan valt die ruis nog niet op.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Ruis word wel goed onderdrukt, maar als ik op ISO 100 op afstand fotografeer tijdens de Last Post (dus tijdens de donkere uurtjes momenteel) zijn mijn foto's erg donker (met flash). Dichte foto's niet dan niet. Verre foto's met ISO 800 of ISO 2000 (naarmate afstand). Dus word het vaak instellen dus. ..... ik verlang naar de zomer!

Comment

Zeker ook een goede werkwijze, niet slechter dan de mijne (maar dat zeg ik uit beleefdheid ). Het werkt als je je ervan bewust bent dat je camera het zich gemakkelijk maakt, en inderdaad, je moet een maximale ISO instellen die voor de situatie niet overdreven hoog is. Ik probeer steeds in te schatten hoeveel licht er is, en baseer daar de gevoeligheid. Ik heb ooit een lichtmeter ingeslikt, een Gossen Lunasix inclusief spotadapter en lederen foedraal, nog van mijn vader. Wel even kauwen, maar sindsdien is het wel makkelijk om een lichtmeting te doen. Ik moet daarvoor wel mijn broek laten zakken en naar het onderwerp "moonen"....

Comment

Working...
                    X