Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zaanse Schans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zaanse Schans

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
    Eindelijk even tijd gevonden om mijn "betoog" te documenteren: klik (zie het onderdeel "IN PRACTICE: JPEG & TIFF files").

Sorry, maar 't is in 't Engels .

Er is wel degelijk een verschil in witbalans-aanpak tussen RAW en JPG. 't Is natuurlijk allemaal niet belangrijk als je kan leven met verlies aan bit-diepte en/of het verschil niet ziet .

Ik ben hier trouwens niks aan 't propageren want er is toch maar één "juistheid". En 'k vind dat ze hier voor de geïnteresseerde lezers mag/moet neergezet worden.
    'k Hoop alleen dat dit niet tot de zoveelste pro&contra RAW/JPG discussie leidt .
    Dank voor de link. Ik ga eens rustig aan die site doornemen:
    1. ter bevestiging van wat ik denk te weten
    2. ter correctie van wat ik denk te weten
    3. ter verbreding van mijn kennis.
    Maar ik blijf kritisch. Niet alles op internet is waar (of juist).
    Dubito ergo sum.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
      Dank voor de link. Ik ga eens rustig aan die site doornemen:
      1. ter bevestiging van wat ik denk te weten
      2. ter correctie van wat ik denk te weten
      3. ter verbreding van mijn kennis.
      Maar ik blijf kritisch. Niet alles op internet is waar (of juist).
      Dubito ergo sum.
      Zo doe ik het ook: kritisch lezen op internet. De "tutorials" op de site waarnaar ik verwijs heb ik nog niet kunnen betrappen op foutieve informatie, noch op vooringenomenheid. 't Is soms vrij technisch maar bij digitale fotografie is het gewoon heel nuttig om over de juiste achtergrondinformatie te beschikken zodat je een eigen workflow kan opzetten die voldoet aan je verwachtingen en kwaliteitseisen.
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

Comment

Zo doe ik het ook: kritisch lezen op internet. De "tutorials" op de site waarnaar ik verwijs heb ik nog niet kunnen betrappen op foutieve informatie, noch op vooringenomenheid. 't Is soms vrij technisch maar bij digitale fotografie is het gewoon heel nuttig om over de juiste achtergrondinformatie te beschikken zodat je een eigen workflow kan opzetten die voldoet aan je verwachtingen en kwaliteitseisen.
        Mooie discussie hier
        Bedankt voor de site, ze lijkt heel interessant.
        Ja Michel, zo zie je tot wat het opruimen van je foto's kan leiden.
        mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

Comment

Ik vrees, op een forum over digitale fotografie, dat je wens om niet te discussiëren over de technische kant van de zaak een illusie is .
          Op dat gebied hangen er hier wel nog meer "pietje-preciezen" rond die het bvb nodig vinden en de moeite doen om hun monitor wél te kalibreren.
          Ik meende toch ergens in iemands comment gelezen te hebben :

" 'k Hoop alleen dat dit niet tot de zoveelste pro&contra RAW/JPG discussie leidt . " (zie #43)

Groetjes

Comment

Ik vindt de laatste update erg mooie gelukt.

En even over de discussie daar ben je vrij in om erop te reageren of niet maar kan best leerzaam wezen.

Comment

'k heb de discussie hier diagonaal gelezen
              maar die site wel opgeslagen, voor wanneer ik eens veel tijd heb, en me verveel ('k ben al 17 maanden thuis en heb me nog geen minuut verveeld )
              ik probeer...
              mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Ik vrees, op een forum over digitale fotografie, dat je wens om niet te discussiëren over de technische kant van de zaak een illusie is .
                Op dat gebied hangen er hier wel nog meer "pietje-preciezen" rond die het bvb nodig vinden en de moeite doen om hun monitor wél te kalibreren.
                Over RAW contra JPEG en kwaliteit is er geen discutie mogelijk.
                Bekijk de grote van de bestanden en je ziet direkt dat raw meer informatie heeft, dus meer kwaliteit, heeft dan JPEG. Jpeg is een RAW foto die in het toestel al voorbewerkt wordt. Bewerking is gelijk aan kwaliteitsverlies, wat zich laat zien in de grote van het bestand. Men gaat het niet direkt opmerken maar vergroot de foto en het verschil zal wel boven komen drijven.
                Wat het calibreren van de monitor betreft is dat nuttig om de computer, scherm en de randtemperatuur op elkaar af te stellen. Het is niet zo dat je 20 verschillende monitors calibreerd met 1 calibratietoestel dat men dan op al de schermen dezelfde kleuren krijgt. Komt daarbij nog dat iedereen kleuren te zien krijgen die onse hersenen voorschotelen, wat dan ook weer bij iedereen verschillend is. Ouderdom, kwaliteit van de ogen, gemoedstoestand, omgevingslicht zijn allemaal factoren die ons waarnemingsvermogen beinvloeden. Dus callibreren is geen wondermiddel, zoals er trouwens geen enkel wondermiddel bestaat. Mischien dat het hystogram dicht in de buurt komt,

OT Probleem van dit soort foto's is het formaat. Bekijk de prachtige en dramatische achtergrond van de oude films op een televisie en het is bijna lachwekkend, daarentegen wanneer je deze films op een bioscoopscherm bekijkt heb je het tegenovergestelde effekt, Zo ook deze foto's die barsten in hun voegen en vragen om ruimte.
                Robby BB
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

Comment

Ik vond den eerste foto eerst echt WOW, die wolken !!

De 3e is uiteindelijk toch de beste bewerking maar ik blijf terugkeren naar die wolken in die 1e !
                  Canon 40D - Lenzen : Canon 70-200 2.8 - Sigma 18-200mm OS f3.5-5.6 - Sigma Macro 50mm f2.8

Comment

Working...
                  X