Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zaanse Schans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zaanse Schans

Nummer 3 is een mooie.
    Maar
    eentje van onze huisoppas in Groenekan
    begrijp ik niet goed en verontrust me een beetje.
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Update is picobello.
      Benieuw hoe je de schaduwen/hooglichten hebt toegepast, in één keer of in meerdere keren ?
      Groetjes
      merci, ik heb ze beiden geprobeerd: in 1 keer en in 3 keer (à rato van 6%) Er zit idd een verschil in. Die van meerdere keren is idd de betere. Heb het bootje en de rechter molen nog eens apart gedaan ook. Die rechter molen was nog steeds donker.
      In ieder geval een heel goeie tip! Bedankt

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      Nummer 3 is een mooie.
      Maar

begrijp ik niet goed en verontrust me een beetje.
      huisoppas= jij gaat op reis en ik zorg voor je huis en huisdiertjes. Normaal doen we aan huisruil (dus op vakantie gaan in elkaars huis) maar aangezien de 2 dochters thuis willen blijven, zijn we overgeschakeld naar huisoppas. Leuke en goedkope manier van 'reizen'
      In Nederland oa hier en bij ons hier

waar we al zo een beetje gezeten en gelegen hebben, zie onze website
      ik probeer...
      mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

De laatste heeft alles wat ik graag zou willen zien dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
          ...eentje van onze huisoppas in Groenekan...
          En ik zoeken naar een huisoppas (m/v) op de foto... .
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            uhhhh.
            hoe bedoel je...?
            grt,bouk.
            Dat ik wel wat bewerkingen toepas op jpeg maar bvb. geen witbalans toestanden ed. die je in RAW wel naar believen kan aanpassen (naar ik lees hé).
            Velen hebben er de mond van vol van die RAW..... dus zou je toch denken dat er wel een pak voordelen uit te halen zijn zeker...... die ik niet toepas dus.
            En als het ik verkeerd voor heb.... graag correctie, kan maar bijleren hé .
            Groetjes

Comment

......
              Velen hebben er de mond van vol van die RAW..... dus zou je toch denken dat er wel een pak voordelen uit te halen zijn zeker...... die ik niet toepas dus.
              Met RAW heb je de meeste controle over de uiteindelijke foto met behoud van de meeste details.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                Met RAW heb je de meeste controle over de uiteindelijke foto met behoud van de meeste details.
                grt,bouk.
                Ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar ik zie (sorry) echt het verschil niet. Ik had toen mijn toestel zo ingesteld dat ik zowel een jpeg als een RAW opname had, en wanneer ik ze beiden bewerkte was het resultaat (in mijn ogen) idem. Daarom dat ik er niet verder mee ben gegaan. Misschien (wellicht) ben ik te weinig onderlegd in RAW bewerking.
                Wie weet probeer ik ooit nog eens.... .
                Groetjes

Comment

Dat ik wel wat bewerkingen toepas op jpeg maar bvb. geen witbalans toestanden ed. die je in RAW wel naar believen kan aanpassen (naar ik lees hé).
                  Groetjes
                  Ook bij een jpg kan je achteraf de witbalans nog aanpassen. In PS-E met de pipetjes bij het
                  histogram. Met alleen de grijze op wat je als neutraal grijs wenst te beschouwen of via de
                  methodiek waarbij je eerst de plek van de drempelwaarden bepaald en vervolgens met de
                  witte en zwarte pipet op de lichtste en de donkerste plek clickt.
                  Van waardering geniet ik.
                  Van kritiek leer ik.

Comment

Update is picobello.
                    Benieuw hoe je de schaduwen/hooglichten hebt toegepast, in één keer of in meerdere keren ?
                    Groetjes
                    Hiernaar ben ik benieuwd (nog niet zelf geprobeerd want weinig nodig).
                    Als je schaduwen/hooglichten in meerdere keren toepast, sla je dan tussen die keren het
                    document steeds op? Zo ja, dan verlies je toch steeds weer kwaliteit? noenkelMi schrijft dat
                    hij verschil ziet maar zegt niets over kwaliteit. Zo nee, hoe werk je dan precies?
                    Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                      Hiernaar ben ik benieuwd (nog niet zelf geprobeerd want weinig nodig).
                      Als je schaduwen/hooglichten in meerdere keren toepast, sla je dan tussen die keren het
                      document steeds op? Zo ja, dan verlies je toch steeds weer kwaliteit? noenkelMi schrijft dat
                      hij verschil ziet maar zegt niets over kwaliteit. Zo nee, hoe werk je dan precies?

Ikzelf sla niet op na elke bewerking, trouwens in sla een foto pas op na de allerlaatste bewerking. Misschien weer iets dat ik fout doe, maar zo doe ik het reeds jaren.
                      Benieuwd hoe NoenkelMi het doet, hij laat het ons wel weten.
                      Groetjes

Comment

Ook bij een jpg kan je achteraf de witbalans nog aanpassen. ..
                        Helemaal correct is dat niet. Je kan wel nog een kleurzweem uit je JPG-foto halen, maar de witbalans werd in je toestel bepaald. Er zijn trouwens RAW converters waarbij je de witbalans van een JPG gewoon niet kan aanpassen. Andere "doen alsof" maar je wijzigt eigenlijk gewoon de kleuren.
                        Er is een onderscheid (door de mate waarin er kwaliteitsverlies is bij die actie en laat dat nu juist de kracht zijn van RAW). Ook al is het verschil niet (direct) zichtbaar... het is er wel en kan gevolgen hebben voor verdere bewerking.
                        Dit hoeft geen discussie pro- of contra RAW te worden en noem het gerust muggenzifterij maar... juist is juist .
                        Oók wandelen met GPS?

Comment

Helemaal correct is dat niet. Je kan wel nog een kleurzweem uit je JPG-foto halen, maar de witbalans werd in je toestel bepaald. Er zijn trouwens RAW converters waarbij je de witbalans van een JPG gewoon niet kan aanpassen. Andere "doen alsof" maar je wijzigt eigenlijk gewoon de kleuren.
                          Er is een onderscheid (door de mate waarin er kwaliteitsverlies is bij die actie en laat dat nu juist de kracht zijn van RAW). Ook al is het verschil niet (direct) zichtbaar... het is er wel en kan gevolgen hebben voor verdere bewerking.
                          Dit hoeft geen discussie pro- of contra RAW te worden en noem het gerust muggenzifterij maar... juist is juist .
                          Het klinkt heel plausibel maar er zitten delen in jouw betoog waarmee ik moeite heb. Als
                          je zegt "maar je wijzigt gewoon de kleuren" dan ben ik zo vrij dat ook te vinden bij het
                          aanpassen van de witbalans. Inderdaad, juist is juist maar we lijken ieder onze eigen
                          juistheid te propageren. Daarmee is niets mis zolang we dat weten.
                          Van kritiek leer ik.

Comment

Het klinkt heel plausibel maar er zitten delen in jouw betoog waarmee ik moeite heb. Als je zegt "maar je wijzigt gewoon de kleuren" dan ben ik zo vrij dat ook te vinden bij het aanpassen van de witbalans. Inderdaad, juist is juist maar we lijken ieder onze eigen juistheid te propageren. Daarmee is niets mis zolang we dat weten.
                            Eindelijk even tijd gevonden om mijn "betoog" te documenteren: klik (zie het onderdeel "IN PRACTICE: JPEG & TIFF files").

Sorry, maar 't is in 't Engels .

Er is wel degelijk een verschil in witbalans-aanpak tussen RAW en JPG. 't Is natuurlijk allemaal niet belangrijk als je kan leven met verlies aan bit-diepte en/of het verschil niet ziet .

Ik ben hier trouwens niks aan 't propageren want er is toch maar één "juistheid". En 'k vind dat ze hier voor de geïnteresseerde lezers mag/moet neergezet worden.
                            'k Hoop alleen dat dit niet tot de zoveelste pro&contra RAW/JPG discussie leidt .
                            Oók wandelen met GPS?

Comment

Eindelijk even tijd gevonden om mijn "betoog" te documenteren: klik (zie het onderdeel "IN PRACTICE: JPEG & TIFF files").

Sorry, maar 't is in 't Engels .

Er is wel degelijk een verschil in witbalans-aanpak tussen RAW en JPG. 't Is natuurlijk allemaal niet belangrijk als je kan leven met verlies aan bit-diepte en/of het verschil niet ziet .

Ik ben hier trouwens niks aan 't propageren want er is toch maar één "juistheid". En 'k vind dat ze hier voor de geïnteresseerde lezers mag/moet neergezet worden.
                              'k Hoop alleen dat dit niet tot de zoveelste pro&contra RAW/JPG discussie leidt .
                              Ik weet zelfs niet wat bit-diepte is, en persoonlijk zie het niet ook..... dus kan ik persoonlijk er dan ook mee leven. Ik ben dan ook maar een beginner hé .
                              Ik begrijp echter dat 'pietje-preciezen' en/of mensen die er het allerbeste wensen uit te halen of ervaren ratten RAW foto's schieten ivm bepaalde voordelen in de nabewerking.
                              Voor elk wat wils dus. Iedereen handelt dus zeker best "naar godsvrucht en vermogen" zonder er verder over te discussiëren.
                              Groetjes
                              Last edited by Guest17; 3 juni 2012, 16:40.

Comment

...Iedereen handelt dus zeker best "naar godsvrucht en vermogen" zonder er verder over te discussiëren...
                                Ik vrees, op een forum over digitale fotografie, dat je wens om niet te discussiëren over de technische kant van de zaak een illusie is .
                                Op dat gebied hangen er hier wel nog meer "pietje-preciezen" rond die het bvb nodig vinden en de moeite doen om hun monitor wél te kalibreren.
                                Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                                X