Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik voel me zo verdomd alleen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ik voel me zo verdomd alleen

Net niet meer het blauwe uurtje, maar ik vond hem wel mooi.
    Benieuwd naar jullie reacties!

Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

Re: Ik voel me zo verdomd alleen

Met de vlam in de pijp, excuus, met de zon in de lens is het altijd uitkijken.
    Hoewel je belichting en scherpte correct is zit er weinig detail in de eenzaat.
    Hier kan een graduele filter helpen (dat kan in nabewerking) die het evenwicht tussen hemel en aarde kan herstellen.
    Dan zie je wel een correct belichte weide en geen overbelichte lucht.

Comment

De belichting vind ik minder dan uitstekend. Gezien de schaduwvorming had de voorgrond
      een stuk lichter moeten zijn, mijns inziens. Ook zou de eenzaat wat minder centraal
      mogen staan. Is er iets teveel verscherpt? Ik zie wat halo-vorming aan de heuvelrand.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

@ Plaatwerker is het histogram (jouw pakkie-an) dan niet in orde ?
        Laat dan eens weten wat je aan de belichting niet ok kan vinden, want het histogram spreekt je hier tegen.
        15mm betekent een vrij brede lens, die vangt veel licht. Misschien moet je in de beginnershoek wel anders prediken dan je gewend bent en wat meer zaken in overweging nemen.

Comment

Ik hou van simpele foto's. Ik hou van een dergelijk onderwerp, maar hier heb ik toch twijfels. Misschien is de boom wel te klein in beeld, misschien te centraal... anderzijds, ik probeerde al wat uit, en 't wordt niet beter.
          Ik vind het toch goed gezien. De foto weet me te boeien, mede door het lichtverloop in de lucht, de vlakverdeling, en het simpele van het onderwerp, dat boeiend gebracht wordt.

Comment

@ Plaatwerker en Zappa en Vedeka :

Ik heb naverscherpt met BD-sizer (10%)
            Heb zonet mijn histogram eens nagekeken : lijkt me prima in orde
            De eenzaat heb ik bewust centraal gezet. Voor mezelf leek dat het mooist. Het boompje is maar heel klein tegenover de weidse helling. Daardoor viel het mij op

Maar!!!! en nu komt het : ik had de polarisatie-filter opzitten i.p.v. ND-filter. Ik zie het nu pas met mijn toestel in de rugzak te steken.
            Zou het daardoor kunnen komen?
            Kan ik daar nog iets aan doen met PSE of ben ik beter terug te gaan (die boom staat daar nog wel morgen ).

Bedankt voor de commentaren, door jullie heb ik misschien wel mijn grote fout gevonden.
            Touch the Earth...Gently
            www.passionsenfrance.com

Comment

En toch kan ik deze smaken. Alleen jammer dat de lucht, door de zijdelingse zon niet egaal blauw is, want dan had ik het zelfs een hele mooie gevonden. Je brengt hier een soort, om een term uit de schilderkunst te gebruiken, minimalisme met deze foto.
              Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                @ Plaatwerker is het histogram (jouw pakkie-an) dan niet in orde ?
                Laat dan eens weten wat je aan de belichting niet ok kan vinden, want het histogram spreekt je hier tegen.
                15mm betekent een vrij brede lens, die vangt veel licht. Misschien moet je in de beginnershoek wel anders prediken dan je gewend bent en wat meer zaken in overweging nemen.
                Ja Zappa, het histogram is ons aller pakkie-an. Dat ik er veel over schrijf, is omdat ik
                vind dat er meer aandacht aan moet worden besteed alvorens te besluiten dat de
                bewerking van een foto geheel af is. Er zijn er die menen zich daarover te moeten
                opwinden maar zelf weer blijk geven van een andere fixatie.

Ik heb het hier overigens niet over het histogram gehad ook al had ik kunnen schrijven
                dat het rechts wat erg gevuld is. Het ging mij in eerste opmerking over het feit dat ik de
                voorgrond gewoon wat te donker vond. Nu blijkt echter dat ik mijn scherm tijdelijk in
                een afwijkende helling had staan. Het donkere blijkt nu mee te vallen maar komt toch
                nog niet overeen met mijn ideaal.

Het histogram is niet 'alleen-zaligmakend'. En 'prediken' doe ik uitsluitend in de
                Beginnershoek en elders kom ik in principe niet. Er zijn misschien lieden die denken dat
                kritische opmerkingen voor de Beginnershoek moeten worden afgezwakt. Ik vind dat
                beginners dezelfde (opbouwende) kritiek verdienen als de meer gevorderden. Het is mij
                door de tijd heen wel opgevallen dat Beginners er beter tegen kunnen dan de SC-ers die
                grotendeels elkanders klapvee vormen. Vandaar dat ik mij beperk tot Beginnershoek.
                Van waardering geniet ik.
                Van kritiek leer ik.

Comment

Als ik nu morgenvroeg terugga (wil ik absoluut omdat ik die foto belangrijk vind), waar moet ik dan speciaal op letten aub. Ik vraag het maar hé...

ND filter of niet : ook indien het nog vroeg is?
                  Compo beter niet in het midden? Enfin, ik zie wel wat voor mij het leukste resultaat oplevert.
                  Hoe krijg ik meer scherpte op dat boompje?

Bedankt alvast en een goede avond
                  Touch the Earth...Gently
                  www.passionsenfrance.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                    ND filter of niet : ook indien het nog vroeg is?
                    Wat is de meerwaarde van een ND-filter of is het een verloopfilter ?
                    Een ND-filter gebruik ik enkel om langere sluitertijden te halen.
                    Een polarisatiefilter daarentegen, die helpt om wolken beter zichtbaar te maken, om kleuren in de lucht beter zichtbaar te maken, om reflecties weg te nemen...

Ik vrees er een beetje voor dat het morgenvroeg niet echt goed weer gaat zijn om te fotograferen, maar het kan natuurlijk altijd meevallen...

Ik zou de boom iets meer volume geven, niet veel maar hij mag van mij iets dichterbij. Ik zou ook opteren voor een klein diafragma (F11 / F16) om meer detail in het beeld te krijgen. Wat de scherpstelling betreft : de boom is je onderwerp, daar is het te doen.

Positie in de compo... misschien de schaduw laten meespelen, om in het beeld te wijzen. Waarom niet wat meer naar links, en het geheel laten samenwerken met de schaduw, zodat boom en schaduw, in de veronderstelling dat hij iets groter gefotografeerd wordt, op gelijke afstanden van de zijkanten staan.

't Zijn maar ideetjes... 't zijn dingetjes die ik zou proberen.

Comment

Ik vrees er een beetje voor dat het morgenvroeg niet echt goed weer gaat zijn om te fotograferen, maar het kan natuurlijk altijd meevallen...
                      Oh, maar hier bij ons wel hoor. Het is de Languedoc hé

Merci Vedeka voor de tips. Kan er al heel wat mee.
                      Touch the Earth...Gently
                      www.passionsenfrance.com

Comment

Linkerkant is bewerkt en de rechter heeft de TS zelf geplaatst

p.s. als ik hem weg moet dan hoor ik het graag Marie-Anne
                        ik heb even gekeken en heb geconstateerd dat erin het rode kanaal en groene kanaal nog ruimte is om naar binnen te schuiven met de schuifjes maar dat mag de TS zelf bepalen

Comment

Hoe minder er op een foto staat hoe moeilijker denk ik.
                          Ik hou hier wel van, ook al zou ik het heel anders in beeld brengen.
                          Nikon D60 - Nikon Coolpix S8000 - Gimp - Ubuntu Linux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                            Oh, maar hier bij ons wel hoor. Het is de Languedoc hé
                            Allez... dan kom ik deze zomer op vakantie in uw streek, al vermoed ik, door deze foto, dat je niet helemaal aan de kust woont.

Comment

Een polarisatiefilter neemt & à 2 stops licht weg, en wordt best gebruikt met de lichtbron op 90°. In dat geval was dat dus al niet optimaal aangezien het bijna tegen zon is. Getuige daarvan is de schaduw, maar ook de verkleuring van de lucht in je foto.
                              Daarenboven zal de zon al best laag gestaan hebben, zodat minder licht op het veld viel, dat nog eens een glooiing naar beneden is.
                              Hoewel het op een jpg kan kom je sneller in de problemen met de nodige bewerking, er ontstaat gauw ruis, zoals je kan zien. Hier kan je door een graduele filter de lucht verduisteren en het veld oplichten, ik kom tot dit resultaat (maar op een raw wordt het beter):

Comment

Working...
                              X