Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modelvliegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Modelvliegen

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
    ...geen panning is. De achtergrond is toch niet bewogen?
    Probeer maar eens... lens vooruit, en afdrukken op het moment dat het vliegtuigje voorbij komt. Ik vrees dat je veel mislukte foto's gaat hebben.

Dat er geen panning zichtbaar is, komt door de korte sluitertijd. Dat de achtergrond zo egaal is, komt dan weer door het grote diafragma. Groot diafragma/korte sluitertijd... dat gaat samen. Goede keuze, denk ik, in casu...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
      Probeer maar eens... lens vooruit, en afdrukken op het moment dat het vliegtuigje voorbij komt. Ik vrees dat je veel mislukte foto's gaat hebben.

Dat er geen panning zichtbaar is, komt door de korte sluitertijd. Dat de achtergrond zo egaal is, komt dan weer door het grote diafragma. Groot diafragma/korte sluitertijd... dat gaat samen. Goede keuze, denk ik, in casu...
      Panning is voor mij: een bewegend voorwerp vastleggen met een trage sluiter om zo een "motion-blur" achtergrond te krijgen

Hier gaat het voor mij dus niet om panning daar geen sprake is van een lange sluitertijd.
      En dat je een bewegend voorwerp "volgt" wanneer je een foto wil maken ligt nogal voor de hand vind ik...
      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht

Pannen zie links
        Robby BB

http://www.fotografiebegrippen.nl/Panning.html

http://naldzgraphics.net/inspiration...n-photography/
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GinnFizz Bekijk bericht
          Bedankt voor alle fijne commentaren.

Ik heb blijkbaar een haarscherp exemplaar van Sigma (waar ik erg blij mee ben trouwens) zoals je hier ook kan zien.
          Veel scherper dan die van de topic (alleen veel te donker).

Bij de foto van het topic zie ik toch heus nog wat bewegingsonscherpte.
          Hoe zal je vragen? Kijk goed naar de belettering van het vliegtuig(je). De liggende
          elementen van de cijfers zijn donkerder in het midden (ze liggen in lijn met de
          bewegingsrichting en de sensor wordt op die plekken langer blootgesteld aan het zwart) en
          de staande delen zien toch wat grijzer (het zwart blijft onvoldoende lang op de zelfde
          sensorpunten). Ik geef toe dat het lijkt op mierenneuken maar mij viel het op, reeds bij
          lichte vergroting.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
            Verdonker die dan ook en vergelijk geen appelen met citroenen.

Comment

Bij de foto van het topic zie ik toch heus nog wat bewegingsonscherpte.
              Hoe zal je vragen? Kijk goed naar de belettering van het vliegtuig(je). De liggende
              elementen van de cijfers zijn donkerder in het midden (ze liggen in lijn met de
              bewegingsrichting en de sensor wordt op die plekken langer blootgesteld aan het zwart) en
              de staande delen zien toch wat grijzer (het zwart blijft onvoldoende lang op de zelfde
              sensorpunten). Ik geef toe dat het lijkt op mierenneuken maar mij viel het op, reeds bij
              lichte vergroting.
              Ga naar het origineel en vergelijk met de geplaatste foto.
              Onscherpte komt door het rezisen en het kleine bestand tot gevolg.
              Veel scherpre ga je hem volgens mij niet krijgen.
              Robby BB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                Ga naar het origineel en vergelijk met de geplaatste foto.
                Onscherpte komt door het rezisen en het kleine bestand tot gevolg.
                Veel scherpre ga je hem volgens mij niet krijgen.
                Robby BB
                Uw reactie weerlegt mijn commentaar niet. Het origineel heb ik direct al bekeken en daarop heb ik mijn commentaar gebaseerd.
                Van waardering geniet ik.
                Van kritiek leer ik.

Comment

Uw reactie weerlegt mijn commentaar niet. Het origineel heb ik direct al bekeken en daarop heb ik mijn commentaar gebaseerd.
                  Bij de foto van het topic zie ik toch heus nog wat bewegingsonscherpte
                  Toch duidelijk
                  Robby BB

Comment

Panning of niet, dit is voor mij een heel geslaagde foto van een moeilijk, bewegend onderwerp
                    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                    BD0993BE
                    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Als TS kan ik hier wel enkele knoopjes doorhakken.

Het was mijn bedoeling om het vliegtuigje zo scherp mogelijk weer te geven. Om dat te bereiken heb ik gekozen voor een sluitertijd die de beweging van het vliegtuigje kon bevriezen, maar toch de schroef nog wat in beweging zou laten. Anders zou de hele dynamiek gewoon verdwijnen. Om het toestel te kunnen fotograferen heb ik het uiteraard, zoals Vedeka reeds aanhaalde, moeten volgen alsof ik aan het pannen was. Mijn volgende oefening, want ik ga dit nog wel eens herhalen, is kijken tot waar ik de sluitertijd kan laten zakken om nog aanvaarbare scherpte te hebben op het vliegtuigje, maar een mooie "gesleepte" achtergrond kan creëren.
                      Dus, de forumleden die stellen dat er geen duidelijke panning zichtbaar is hebben gelijk omdat de sluitertijd dit niet toeliet. Gelukkig is de achtergrond door de lage f waarde wazig genoeg om de foto de moeite waard te maken.

Met vriendelijke groeten, Paul.
                      Not all who wander are lost ...
                      EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

Working...
                      X