Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wolf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wolf

    Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
    Dat zal ik met plezier doen maar ik kan het alleen uitleggen voor PS-Elementsgebruikers.
    Laat even weten of jij dat ook bent.
    Zou je het voor mij dan wel willen doen?
    ik heb ps-elements en lijkt mij interessant om weten...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #17
      Re: Wolf

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Zou je het voor mij dan wel willen doen?
      ik heb ps-elements en lijkt mij interessant om weten...

      Hoogdoorlaatverscherping in PS-Elements 9.

      Als de foto helemaal is afgewerkt en op de voor BD gewenste maat van maximaal 900
      pixels is verkleind, dan:

      1. Maak met Layers een duplicaatlaag aan.

      2. Kies bij Filters -> Overige -> High pass. Daarbij kan je de intensiteit instellen met
      de radius. Er zijn mensen die adviseren om die waarde laag te houden (minder dan 3)
      maar zelf kies ik voor 7,5. Later geef ik aan waarom ik die hoge waarde kies. Klick op OK.

      3. Je ziet nu een vreemd maar herkenbaar beeld met een grijze achtergrond. Nu
      moeten we bepalen wat voor ‘licht’ we gaan gebruiken. Rechts op het scherm zien we
      boven de background copy een knop waarop ‘normal’ staat. Klik daarop en je ziet een
      uitrol met daarop vele mogelijkheden. In eerste instantie kies je voor ‘soft light’ of
      ‘hard light’ (later kan je ander zaken onderzoeken). Klik nu op jouw keuze.
      Onmiddellijk zie ju nu de foto weer op normale wijze maar dan wel verscherpt. Bij mijn
      keuze voor de radius van 7,5 zalje zien dat er halo-vorming langs de randen tussen licht
      en donker is ontstaan. Deze overdreven halo is ongewenst en staat lelijk. Bij de volgende
      stap gaan we de halovorming beheersen.

      4. Naast de knop uit punt 3 hebben we nog een knop ‘Opacity’ (dekking?) met een
      schuifje dat tussen 0% en 100% kan worden bepaald. Bij 0% heb je totaal geen effect van
      het hoogdoorlaatfilter en bij 100% dus maximaal. Wanneer je ‘hard licht’ gebruikt, zal
      je voor een mooie verscherping ergens tussen de 15% en 25% uitkomen en met ‘soft light’
      ligt dat wat hoger. Het is ook afhankelijk van de inhoud van de foto. Controle op het
      gewenste resultaat doe je door op het ‘oogje te klikken’. Als je de radius bij punt 2 veel
      lager hebt ingesteld, zal je uitkomen op hogere percentages.

      5. Wanneer je tevreden bent, voeg je de lagen samen en sla je het eindresultaat op
      met een gewijzigde bestandsnaam (dan kan je altijd nog eens terug naar het origineel).

      Aangezien ik op de Mac alleen een Engelstalige versie heb van PS-E gebruik ik hier en
      daar de termen uit die taal.
      Last edited by Plaatwerker; 23 maart 2012, 23:13. Reden: verbetering commentaar
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

      Comment

      Working...
      X