Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Pimpelmeesje
Collapse
X
-
-
Re: Pimpelmeesje
Ik vind het een mooie maar ik zoek toch een beetje de scherpte, misschien bij het verkleinen wat verloren?
Ik zie dat je met pse werkt en dit is een zeer goeie manier van reductie en verscherpen (werkt ook ook de "gewone PS"):
Waar het op neerkomt is dat je het aantal pixels steeds met ongeveer 1000 verkleint, maar wel zo dat de overgebleven pixels
niet deelbaar zijn door 2. Dat voorkomt de karteligheid die je vaak na verkleiningen ziet in diagonale fijne details. Dus bijvoorbeeld
van 3504x2336 pixels naar 2505x1669 pixels
Na elke verkleining pas je Onscherp Masker toe, maar wel beheerst.
Het beste is om de de straal laag te
houden (0,3) en de hoeveelheid hoog (200%) en de drempel op 3. Hierdoor worden de kleinste details verscherpt in plaats
van de grovere details.
Na elke verkleining schuif je de hoeveelheid een stukje terug omdat er steeds minder pixels verscherpt hoeven te worden
(ongeveer -50% na elke verkleining van 1000px).
Als je uiteindelijk bij 900px bent uitgekomen pas je de definitieve scherpte toe. Doe dit door de foto op 100% te bekijken en
stel het naar eigen smaak in.
Als je het helemaal goed doet bekijk je de verscherping van elke tussenstap om het maximale resultaat te verkrijgen. Als je (net als ik)
met een action wilt werken is het aan te raden om verschillende actions te maken voor onderwerpen van gelijke aard.
Een landschap met heel veel detail (grassprieten, blaadjes, takjes ed) hebben andere verscherping nodig dan een glad
oppervlak. Alternatief is om het icoontje voor de stap binnen de actie aan te klikken. Photoshop zal dan de instelingen
voor die stap tonen zodat je dit nog kunt aanpassen.
En zeg nu nog eens dat ik niet constructief kan zijnIf today was perfect, there would be no need for tomorrow.
Comment
-
ik volg ivm de scherpte en compo.
Het kan eigenlijk nog sneller dan de constructieve hulp van KVM77:
in PSE bij "bewerken" "snel" gewoon op "scherpte auto" klikken. Eventueel kan je ipv auto het met het schuivertje doen
(ik heb wel eerst je foto door NoiseNinja gedraaid, omdat ik ook meer ruis kreeg)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk berichtHet kan eigenlijk nog sneller dan de constructieve hulp van KVM77:If today was perfect, there would be no need for tomorrow.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door KVM77 Bekijk berichtIk vind het een mooie maar ik zoek toch een beetje de scherpte, misschien bij het verkleinen wat verloren?
Ik zie dat je met pse werkt en dit is een zeer goeie manier van reductie en verscherpen (werkt ook ook de "gewone PS"):
Waar het op neerkomt is dat je het aantal pixels steeds met ongeveer 1000 verkleint, maar wel zo dat de overgebleven pixels
niet deelbaar zijn door 2. Dat voorkomt de karteligheid die je vaak na verkleiningen ziet in diagonale fijne details. Dus bijvoorbeeld
van 3504x2336 pixels naar 2505x1669 pixels
Na elke verkleining pas je Onscherp Masker toe, maar wel beheerst.
Het beste is om de de straal laag te
houden (0,3) en de hoeveelheid hoog (200%) en de drempel op 3. Hierdoor worden de kleinste details verscherpt in plaats
van de grovere details.
Na elke verkleining schuif je de hoeveelheid een stukje terug omdat er steeds minder pixels verscherpt hoeven te worden
(ongeveer -50% na elke verkleining van 1000px).
Als je uiteindelijk bij 900px bent uitgekomen pas je de definitieve scherpte toe. Doe dit door de foto op 100% te bekijken en
stel het naar eigen smaak in.
Als je het helemaal goed doet bekijk je de verscherping van elke tussenstap om het maximale resultaat te verkrijgen. Als je (net als ik)
met een action wilt werken is het aan te raden om verschillende actions te maken voor onderwerpen van gelijke aard.
Een landschap met heel veel detail (grassprieten, blaadjes, takjes ed) hebben andere verscherping nodig dan een glad
oppervlak. Alternatief is om het icoontje voor de stap binnen de actie aan te klikken. Photoshop zal dan de instelingen
voor die stap tonen zodat je dit nog kunt aanpassen.
En zeg nu nog eens dat ik niet constructief kan zijnPhotography is an art of observation.
Comment
Comment