Ik vind de ZW te grijs.
Geef dus enkel op je originele "raad", mooi gedaan en mooie binnenkomer .
Kleuren mogen meer saturatie hebben .
Is dit een crop? ik zie ook veel ruis op de foto, welke exif's had je? Stond je ISO niet aan de hoge kant?
mvg Bruno D.G.
Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"
#1 en #2 behoeven slechts een kleine verheldering. Je kan in het histogram zien dat
daarvoor nog wat ruimte is.
Nr 3 is een misser. Er lijkt een kleurzweem te zijn toegevoegd. Wellicht onder invloed van
de vraag naar meer 'saturatie' van Bruno D.G. Maar ik geloof ook weer niet dat Bruno D.G.
resultaat nr 3 bedoelde. Ik heb in de praktijk geleerd uiterst voorzichtig te zijn met saturatie.
#1 en #2 behoeven slechts een kleine verheldering. Je kan in het histogram zien dat
Nr 3 is een misser. Er lijkt een kleurzweem te zijn toegevoegd. Wellicht onder invloed van
de vraag naar meer 'saturatie' van Bruno D.G. Maar ik geloof ook weer niet dat Bruno D.G.
resultaat nr 3 bedoelde. Ik heb in de praktijk geleerd uiterst voorzichtig te zijn met saturatie.
Hey plaatwerker,
drie stond er al bij van de eerste post, neen dit is niet wat ik bedoelde.
@ Divad door meerdere foto's te zetten krijg je ook dat als iemand iets later komt denkt dat er updates gezet zijn.
Duidelijk vermelden wat je met welke fot bedoeld of welke bewerkingen je gemaakt hebt voorkomt dit.
mvg Bruno D.G.
Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"
Ik ben daar eigenlijk niet mee akkoord. Het histogram zit niet helemaal rechts, maar er zitten ook geen witte partijen in de foto.
Wat de zwart/wit voorheeft op de kleurenversie, is dat de rook uit de schouwen, die het beeld op de achtergrond vullen, ietwat beter meespeelt.
Als je deze foto's nog gaat verhelderen, ben je in de achtergrond alles kwijt.
Goedgemaakte foto, toch een lichte voorkeur voor de kleurenversie hier; omdat er net geen wit in zit in deze foto. In een zwart/wit foto zie ik graag het hele gamma tussen zwart en wit.
In de nabewerking is er nog wel iets te doen met de lucht, waardoor de rook er nog beter uitkomt, maar dan hoop ik dat je in raw gefotografeerd hebt, en met de kleurenschuivertjes kan gaan spelen.
Ik ben daar eigenlijk niet mee akkoord. Het histogram zit niet helemaal rechts, maar er zitten ook geen witte partijen in de foto. ...
Een interessante gedachte en deels ben ik het er wel mee eens. Maar verhelderen kan
evengoed nog. Verwijzing naar het histogram was om een en ander inzichtelijk te maken.
In een geval als dit kies ik zelf voor het bepalen van de drempelwaarden voor zwart en wit
en daarmee de wijziging in het histogram aanbrengen met de zwarte en witte pipet.
Daarmee veroorzaak ik geen wit in de foto maar ik bereik wel een groter helderheid.
Een interessante gedachte en deels ben ik het er wel mee eens.
Als ik vandaag buiten kijk, en ik kijk naar de lucht, dan is ze grijs en grauw, en als ik dan fotografeer, probeer ik ze ook zo weer te geven.
Zo ook bij deze foto... op een grijze dag, en dat bepaalt in casu, voor mij, een stuk mee de sfeer in het beeld.
Er is enorm veel mogelijk met een foto, maar ik vraag me vaak af of het ook nodig is.
Comment