Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dover Castle

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dover Castle

De 2 foto's horen niet zozeer bij elkaar qua inhoud,
    maar beide op zelfde locatie dus:
    (in stand av genomen).

Belichtingsduur: 1 / 100
    ƒ-stop: 2.8
    Scherptediepte: 28
    ISO-snelheid: 800

Belichtingsduur: 1 / 800
    ƒ-stop: 9
    Scherptediepte: 30
    ISO-snelheid: 400
    Last edited by Koeno; 3 mei 2012, 10:19.
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Re: Dover Castle

S'avonds posten brengt blijkbaar weinig reactie op,
    vandaar wil ik 1 keer proberen wat reactie te krijgen

alleszins al bedankt
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Goed gezien.

Comment

De eerste is niet direct de gemakkelijkste.
        Je hebt mooi de weerspiegeling gevangen op de hobbelige muur.
        Maar je raam gaat dan een beetje te licht worden in dit geval. Ook lmis ik op het raam een beetje scherpte.
        Tweede vind ik minder, een gele schijn over de foto , maar das persoonlijk hé.
        mvg Bruno D.G.
        Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

Comment

IK vind ook de eerste foto de beste
          Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Misschien eerst iets uitklaren :
            Die 28 en 30 is niet de scherptediepte, maar de brandpuntsafstand, het aantel mm waarop je de foto gemaakt hebt.

De scherptediepte of DOF (depth of field) is de afstand waarover je foto scherp is. Bij de meeste lenzen is die 1/3de voor je scherpstelpunt en 2/3de er achter .

Over de foto's :

Ik vind dit twee sterke plaatjes. Je brengt hier meteen twee foto's die ik wel kan smaken, gewoon al omdat er dingen gebracht worden, waar vele anderen aan voorbij gaan, en je brengt ze ook op een goeie manier.

De eerste is niet helemaal scherp, en ik denk dat dit drie redenen heeft :
            - het grote diafragma waarmee je fotografeert, waardoor je een heel beperkte scherptediepte hebt, op een korte afstand en dit,
            - met de lens volopen, zowel diafragma als de brandpuntsafstand, dan zijn lenzen meestal niet op hun scherpst;
            - de iets hogere ISO-waarde.
            Daarmee kan ik het negatieve deel helemaal besluiten, want ik vind het best een mooi beeld, in een goeie compo.

De tweede heeft wat mij betreft een mooie vlakverdeling, die de omkadering van je onderwerp, de fles, maakt, detail in de achtergrond is voor mij niet nodig, want die wordt nu gemaakt door het traliewerk.
            Het enige jammere, is dat daar net achter die fles nog een steen uitsteekt; waardoor ze net iets minder goed loskomt, maar ik vind het ook een goeie foto.

Probeer toch je ISO's naar beneden te halen. ISO 400, bij de tweede foto is niet nodig, het stoort niet, en de moderne camera's kunnen dat wel aan, maar als je straks wil gaan uitvergroten, en er zit korrel in die je liever niet zag, dan is zoiets jammer, en ga je je verwensen dat je hem niet op ISO 100 gemaakt hebt.
            Ook de eerste kon je maken op 1/50ste bij ISO 400;
            Elke verlaging van de ISO's is gewonnen, omdat je meer detail in je beeld krijgt, omdat het dynamisch bereik van je camera, bij lagere ISO-waardes groter is.
            Last edited by vedeka; 27 februari 2012, 14:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
              Misschien eerst iets uitklaren :
              Die 28 en 30 is niet de scherptediepte, maar de brandpuntsafstand, het aantel mm waarop je de foto gemaakt hebt.
              Ik heb mijn exif gegevens gecopy paste van op de mac... waarschijnlijk een vertalingsfoutje?
              Maar toch bedankt voor de tip...

Sta mij alleszins toe... om je enorm te bedanken voor de uitgebreide feedback!

Ik blijf blijkbaar met mijn diafragma-verstand sukkelen... (iets waar bouk mij vorige keren ook al reeds op gewezen had )

Op de iso zal ik letten, is iets wat ik in gedachte zal houden.

Ik ben blij dat de foto's in de smaak vallen.
              Ik moet er misschien ook bij vertellen:
              het flesje... is hoe het er lag, ik heb niets "in scène" gezet.
              (de achteropstaande steen, was mij tot nu zelfs "niet" opgevallen.)

Enorm bedankt voor de feedback

Oorspronkelijk geplaatst door Bruno D.G.
              De eerste is niet direct de gemakkelijkste.
              Je hebt mooi de weerspiegeling gevangen op de hobbelige muur.
              Maar je raam gaat dan een beetje te licht worden in dit geval. Ook lmis ik op het raam een beetje scherpte.
              Tweede vind ik minder, een gele schijn over de foto , maar das persoonlijk hé.
              Over de gele schijn, waarschijnlijk heb ik dit veroorzaakt door het zaakje wat op te lichten,
              ik heb de RAW nog staan, dus ik kan hier vanavond nog eens naar kijken.

De originele RAW-verwerking was te donker, en ik kan je wel volgen dat er een gele schijn zit.
              (alhoewel deze mij minder stoort, ga ik toch eens kijken naar de mogelijkheden) THX!

Comment

foto 2 daar hou ik wel van
                met perspectiefvertekening en al

volg je fotografielessen? Helpt altijd wel ivm diafragma enzo

Die eerste foto is niet zo mijn smaak
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Hey noenkel,

De lessen beginnen op 7 maart,
                  Dus vanaf dan, geen excuus meer voor fouten ;-) (of juist wel... )
                  Last edited by Koeno; 28 februari 2012, 10:11. Reden: Ipad autocorrectie werkte blijkbaar wat tegen ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Hey noenkel,

De lessen beginnen op 7 maart,
                    Dus vanaf dan, geen excuus meer voor fouten ;-) (of juist wel... )
                    veel plezier!
                    ik probeer...
                    mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

knappe eerste en mooie tweede.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ik vind de tweede wel boeiend

Comment

Working...
                        X