Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lille by night

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lille by night

Net terug van een weekendje Lille. Deze heb ik uit de losse hand geschoten bij gebrek aan statief. Wat vinden jullie ervan?

ISO 1600, f4, 1/50sec, 18mm

Re: Lille by night

Mooie, goed belichte nachtopname, mooi in het blauwe uurtje. Ik zag meteen dat het in Rijsel was, want in Lille in de Kempen, staat geen Carlton hotel .
    Ik vind het ook een goeie compo, al ben ik nog niet helemaal overtuigd over de vlakverdeling in de hoogte, misschien een tikkeltje meer voorgrond, maar hij is zo ook al leuk.

Comment

Dominique Strauss-Kahn is nog niet thuis, zo te zien.

Comment

Dit is beginnershoek maar als een foto niet goed is mag dat ook gezegd worden vind ik.

Ten eerste is de belichting wel goed maar je haalt ht zelf aan, is geschoten uit de hand met tot gevolg beweginsonscherpte, verder zit er ook nogal veel ruis in de lucht.

Verdienstelijke poging maar de volgende keer beter
        Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
        https://500px.com/marnix_photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
          Dit is beginnershoek maar als een foto niet goed is mag dat ook gezegd worden vind ik.
          Eigenlijk moet dat gezegd worden. Ik had het ruis zelfs nog niet gezien, maar het zit er inderdaad wel en is veroorzaakt door de ISO 1600. Het zijn statief foto's natuurlijk, maar ik zie geen bewegingsonscherpte. Zou ook niet normaal zijn als je die zag, bij 18mm en 1/50ste. Misschien is een klein beetje verscherping in de nabewerking nodig, maar dan wordt het ruis ook scherper.

Als de lens ééntje is met beeldstabilisator, dan had de foto makkelijk kunnen gemaakt worden uit de hand bij 400 ISO (1/13de), en zelfs op 200 ISO (1/6de, mits een beetje steun zoeken bij 18mm.

Comment

Bedankt voor de comments !!! Als dat op deze onderbouwde manier wordt gezegd, dan heb ik niet liever, dan steek ik er nog iets van op.

Lens is ééntje zonder stabilisatie, de 18-55 DC III kitlens van Canon. Richting ISO 800 of 400 werd de sluitertijd dus wat hoog om de foto uit de losse pols te nemen.
            Ik zal eens proberen een klein beetje nabewerking toe te passen.

Comment

Hij is niet vlijmscherp, maar het is m.i. geen bewegingsonscherpte.
              Door de hoge ISO-waarde zit er een enorm verlies aan detail in. Bovendien is hij slechts ge-upload aan 100kB.
              Last edited by !Bart; 27 februari 2012, 19:25. Reden: Quote is niet meer van toepassing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
                Hij is niet vlijmscherp, maar het is m.i. geen bewegingsonscherpte.
                Door de hoge ISO-waarde zit er een enorm verlies aan detail in. Bovendien is hij slechts ge-upload aan 100kB.
                Kan onmogelijk scherp zijn op 1/50 sec uit de hand 1/60 is al een grens uit de hand , belichting en compo vind ik goed , en ja die ruis die is er maar die valt voor mij nog goed mee vind ik .

Groeten

Joeri
                Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
                www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pbj Bekijk bericht
                  Kan onmogelijk scherp zijn op 1/50 sec uit de hand 1/60 is al een grens uit de hand , belichting en compo vind ik goed , en ja die ruis die is er maar die valt voor mij nog goed mee vind ik .

Groeten

Joeri
                  Ik zou hier foto's kunnen posten op 1/6de uit de hand die vlijmscherp zijn gemaakt met een standaardlens 18-55VR van NIkon op 18mm, een lens die een drie stops VR heeft ( drie stops : 18 x 1.5 = 27mm = 1/30ste /2 = 1/15/de / 2 = 1/8 ste / 2 = 1/4).

Er is maar één regel : 1/brandpuntsafstand = sluitertijd.

In dit geval : lens op 18mm op een cropcamera = 18 x1.6 = 29mm, dus is 1/30ste vereist, om bewegingsonscherpte door het afdrukken te vermijden.

Op 1/50ste heb je op 18mm normaal geen bewegingsonscherpte van een vaststaand onderwerp, zelfs nog ruim overschot, of je moet het er echt voor gaan doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door up-g Bekijk bericht
                    Lens is ééntje zonder stabilisatie, de 18-55 DC III kitlens van Canon. Richting ISO 800 of 400 werd de sluitertijd dus wat hoog om de foto uit de losse pols te nemen.
                    Ik zal eens proberen een klein beetje nabewerking toe te passen.
                    @ vedeka: Lees eens wat TS schreef naderhand
                    Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
                    https://500px.com/marnix_photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
                      @ vedeka: Lees eens wat TS schreef naderhand
                      Ik heb dit gelezen, en ik meen dat het antwoord vervat zit in mijn uitleg hierboven, waarbij ik rekening gehouden heb met de cropfactor van Canon. Mijn uitleg ging iets verder om het totaal uit de lucht gegrepen fabeltje van 1/60ste om een scherpe foto te maken, uit de wereld te helpen.

Velen kennen nog niet eens het verschil tussen bewegingsonscherpte door beweging in de foto en bewegingsonscherpte door het afdrukken. Vandaar...
                      Last edited by !Bart; 27 februari 2012, 19:30. Reden: Quote is niet meer van toepassing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka
                        Als je de wetenschap mee hebt, hoef je enkel nog te kijken, en dat maakt fotograferen simpel.
                        dat ik daar niet ben op gekomen

o.t. dit moet je toch doen met een statief, als je een beetje resultaat wenst
                        vind het wel een goede poging!
                        mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                          o.t. dit moet je toch doen met een statief, als je een beetje resultaat wenst
                          Da's juist... en het excuus van "ik had er geen bij", telt eigenlijk helemaal niet, maar als je er dan geen bij hebt, en je wil toch een foto maken... dan is deze zeker niet slecht gemaakt, met de beperkingen die er dan zijn.

Dus TS, volgende keer DIT TOPIC eerst lezen, een statief meenemen, en een betere foto maken.

Comment

Bedankt aan de mensen die een nuttige bijdrage hebben geleverd !!!
                            Last edited by !Bart; 27 februari 2012, 19:33. Reden: Quote niet meer van toepassing

Comment

Mooie foto op het juiste moment,goed van kleur,heb al mindere gezien,
                              Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Working...
                              X