Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Mooie, goed belichte nachtopname, mooi in het blauwe uurtje. Ik zag meteen dat het in Rijsel was, want in Lille in de Kempen, staat geen Carlton hotel .
Ik vind het ook een goeie compo, al ben ik nog niet helemaal overtuigd over de vlakverdeling in de hoogte, misschien een tikkeltje meer voorgrond, maar hij is zo ook al leuk.
Dit is beginnershoek maar als een foto niet goed is mag dat ook gezegd worden vind ik.
Ten eerste is de belichting wel goed maar je haalt ht zelf aan, is geschoten uit de hand met tot gevolg beweginsonscherpte, verder zit er ook nogal veel ruis in de lucht.
Verdienstelijke poging maar de volgende keer beter
Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy https://500px.com/marnix_photography
Dit is beginnershoek maar als een foto niet goed is mag dat ook gezegd worden vind ik.
Eigenlijk moet dat gezegd worden. Ik had het ruis zelfs nog niet gezien, maar het zit er inderdaad wel en is veroorzaakt door de ISO 1600. Het zijn statief foto's natuurlijk, maar ik zie geen bewegingsonscherpte. Zou ook niet normaal zijn als je die zag, bij 18mm en 1/50ste. Misschien is een klein beetje verscherping in de nabewerking nodig, maar dan wordt het ruis ook scherper.
Als de lens ééntje is met beeldstabilisator, dan had de foto makkelijk kunnen gemaakt worden uit de hand bij 400 ISO (1/13de), en zelfs op 200 ISO (1/6de, mits een beetje steun zoeken bij 18mm.
Bedankt voor de comments !!! Als dat op deze onderbouwde manier wordt gezegd, dan heb ik niet liever, dan steek ik er nog iets van op.
Lens is ééntje zonder stabilisatie, de 18-55 DC III kitlens van Canon. Richting ISO 800 of 400 werd de sluitertijd dus wat hoog om de foto uit de losse pols te nemen.
Ik zal eens proberen een klein beetje nabewerking toe te passen.
Hij is niet vlijmscherp, maar het is m.i. geen bewegingsonscherpte.
Door de hoge ISO-waarde zit er een enorm verlies aan detail in. Bovendien is hij slechts ge-upload aan 100kB.
Last edited by !Bart; 27 februari 2012, 19:25.
Reden: Quote is niet meer van toepassing
Hij is niet vlijmscherp, maar het is m.i. geen bewegingsonscherpte.
Door de hoge ISO-waarde zit er een enorm verlies aan detail in. Bovendien is hij slechts ge-upload aan 100kB.
Kan onmogelijk scherp zijn op 1/50 sec uit de hand 1/60 is al een grens uit de hand , belichting en compo vind ik goed , en ja die ruis die is er maar die valt voor mij nog goed mee vind ik .
Groeten
Joeri
Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR
Kan onmogelijk scherp zijn op 1/50 sec uit de hand 1/60 is al een grens uit de hand , belichting en compo vind ik goed , en ja die ruis die is er maar die valt voor mij nog goed mee vind ik .
Groeten
Joeri
Ik zou hier foto's kunnen posten op 1/6de uit de hand die vlijmscherp zijn gemaakt met een standaardlens 18-55VR van NIkon op 18mm, een lens die een drie stops VR heeft ( drie stops : 18 x 1.5 = 27mm = 1/30ste /2 = 1/15/de / 2 = 1/8 ste / 2 = 1/4).
Er is maar één regel : 1/brandpuntsafstand = sluitertijd.
In dit geval : lens op 18mm op een cropcamera = 18 x1.6 = 29mm, dus is 1/30ste vereist, om bewegingsonscherpte door het afdrukken te vermijden.
Op 1/50ste heb je op 18mm normaal geen bewegingsonscherpte van een vaststaand onderwerp, zelfs nog ruim overschot, of je moet het er echt voor gaan doen.
Lens is ééntje zonder stabilisatie, de 18-55 DC III kitlens van Canon. Richting ISO 800 of 400 werd de sluitertijd dus wat hoog om de foto uit de losse pols te nemen.
Ik zal eens proberen een klein beetje nabewerking toe te passen.
@ vedeka: Lees eens wat TS schreef naderhand
Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy https://500px.com/marnix_photography
Ik heb dit gelezen, en ik meen dat het antwoord vervat zit in mijn uitleg hierboven, waarbij ik rekening gehouden heb met de cropfactor van Canon. Mijn uitleg ging iets verder om het totaal uit de lucht gegrepen fabeltje van 1/60ste om een scherpe foto te maken, uit de wereld te helpen.
Velen kennen nog niet eens het verschil tussen bewegingsonscherpte door beweging in de foto en bewegingsonscherpte door het afdrukken. Vandaar...
Last edited by !Bart; 27 februari 2012, 19:30.
Reden: Quote is niet meer van toepassing
o.t. dit moet je toch doen met een statief, als je een beetje resultaat wenst
Da's juist... en het excuus van "ik had er geen bij", telt eigenlijk helemaal niet, maar als je er dan geen bij hebt, en je wil toch een foto maken... dan is deze zeker niet slecht gemaakt, met de beperkingen die er dan zijn.
Dus TS, volgende keer DIT TOPIC eerst lezen, een statief meenemen, en een betere foto maken.
Comment