Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Zeker een mooie foto op compositorisch gebied.
Ik vind hem ietsje te scherp, het lijken wel staaldraadjes terwijl zo'n katje fluweelzacht aanvoelt en uitziet. Heb je bijgescherpt om meer contrast te krijgen tussen het scherpe en het onscherpe deel van de foto?
Goede compositie.
Zelf zou ik kiezen voor het verwijderen van de bruine kleurzweem waardoor je een toch
mooiere achtergrond bereikt.
Plaatwerker: ik denk dat je me goed geholpen hebt. Heb me nu uiteindelijk eens verdiept in de zweem die je steeds opmerkt.
Op de eerste upload was het profiel: R 255 / G252 / B240...dus inderdaad niet 100% wit. Maar er was dan ook bijna niets van dichtlopen of uitbranden.
Als ik nu het wit in de foto echt wit maak, dus R255 / G255 en B255 is het wit wel uitgebrand. Ook stel ik vast indien ik zulks doe met een aanpassingslaag er tamelijk vlug banding "kan" optreden, in dit geval in de achtergrond en pas duidelijker na verkleining naar 900 pix.
Ik plaats hier een update erbij en hoop dat jij bij deze geen zweem meer kunt waarnemen.
Zeker een mooie foto op compositorisch gebied.
Ik vind hem ietsje te scherp, het lijken wel staaldraadjes terwijl zo'n katje fluweelzacht aanvoelt en uitziet. Heb je bijgescherpt om meer contrast te krijgen tussen het scherpe en het onscherpe deel van de foto?
Buiten croppen/WB naregelen en het reguliere naverscherpen is er op de eerste foto niets gebeurd.
Ik denk dat hetgeen je stoort te wijten is aan de lichtomstandigheden. Snel wisselend wel felle zon en dan plots overtrokken. Voor een deel tegenlicht. Om die reden ingeflitst.
Voor jou deze link waarbij je min of meer hetzelfde effect krijgt en dezelfde structuur in het wilgenkatje.
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
... Plaatwerker: ik denk dat je me goed geholpen hebt. Heb me nu uiteindelijk eens verdiept in de zweem die je steeds opmerkt.
Op de eerste upload was het profiel: R 255 / G252 / B240...dus inderdaad niet 100% wit. Maar er was dan ook bijna niets van dichtlopen of uitbranden.
Als ik nu het wit in de foto echt wit maak, dus R255 / G255 en B255 is het wit wel uitgebrand. Ook stel ik vast indien ik zulks doe met een aanpassingslaag er tamelijk vlug banding "kan" optreden, in dit geval in de achtergrond en pas duidelijker na verkleining naar 900 pix.
Ik plaats hier een update erbij en hoop dat jij bij deze geen zweem meer kunt waarnemen. ...
Ik werk in het algemeen vanuit mijn eerste indruk (overigens altijd enigszins afhankelijk
van de calibratie van mijn scherm) en daarna controleer ik het zweemvermoeden met
behulp van filter Blur-Average. Die methode is overigens niet feilloos.
Ik heb gezien bij mijn bewerking dat er veel meer bruin uit de achtergrond verdween.
Helaas ook - nu je mij daarop attent hebt gemaakt - dat er meer uitbranding in het wit
kwam. Bij mijn bewerking heb ik in dit geval geen banding gezien maar dat kan aan
mijn waarnemingsvermogen liggen.
Soms moet men achteraf vaststellen dat een originele plaatsing toch de beste blijkt.
Buiten croppen/WB naregelen en het reguliere naverscherpen is er op de eerste foto niets gebeurd.
Ik denk dat hetgeen je stoort te wijten is aan de lichtomstandigheden. Snel wisselend wel felle zon en dan plots overtrokken. Voor een deel tegenlicht. Om die reden ingeflitst.
Voor jou deze link waarbij je min of meer hetzelfde effect krijgt en dezelfde structuur in het wilgenkatje.
Groetjes
Marc
Echt storen doet het me niet hoor, ik had alleen niet het gevoel dat het een katje was zoals ik ze ken. Het lijkt eerder een borsteltje. Ik begrijp nu waaraan dat ligt. Merci voor de link.
Heb mijn oude foto's eens bovengehaald en die zijn allemaal wel heel zacht. Maar nooit een flitser gebruikt.
Echt storen doet het me niet hoor, ik had alleen niet het gevoel dat het een katje was zoals ik ze ken. Het lijkt eerder een borsteltje. Ik begrijp nu waaraan dat ligt. Merci voor de link.
Heb mijn oude foto's eens bovengehaald en die zijn allemaal wel heel zacht. Maar nooit een flitser gebruikt.
Jij bedankt...zet steeds aan tot verder denken en...misschien wel andere zienswijze...
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
Comment