Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwanen Spiegelbeeld

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zwanen Spiegelbeeld

Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
    Ik zal een volgende keer Spotmeting gebruiken Krijg je daarmee dan ook het verenkleed beter ?

Je zou ook eens kunnen kijken naar hoe hij uit de camera kwam Link origineel
    Origineel is tot een mooi eindresultaat bewerkt.
    Ook de achterste zwaan komt daar mijns inziens voldoende scherp (kop) uit de verf.

Mijn ervaring met spotmeting en juist geplaatst scherpstelpunt leveren mij in het algemeen
    heel goede resultaten. Maar soms gooit de afstand wat roet in het eten omdat details dan
    te klein worden.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
      Daar zie ik 'matrix' bij meetmethode. Ik zou hebben gekozen voor spotmeting op de voorste
      zwaan. Je werkt dan geconcentreerder in plaats van met een algemeen gemiddelde scherpte.
      Even een bedenking :
      - matrix is de lichtmeting
      - spotmeting is de lichtmeting

Wat doet dit aan de scherpte van een foto ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
        Even een bedenking :
        - matrix is de lichtmeting
        - spotmeting is de lichtmeting

Wat doet dit aan de scherpte van een foto ?
        Ik was vergeten te vermelden dat dit bij mij werkt op de Canons G11 en 50D.

In mijn begrip wordt bij matrixmeting een algemeen gemiddelde genomen van het licht.
        Bij de spotmeting is dat geconcentreerd op een veel kleiner gebied. In mijn geval
        combineer ik dat dus ook met de scherpstelling.

Ik geef op voorhand toe dat ik op dit speciaal probleem niet de allerbeste uitlegger ben.
        Van waardering geniet ik.
        Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Mooie opname, met kennis gemaakt want -2 ev daar kom je niet zo maar op.
          De commentaren hierboven zijn dan ook totaal misplaatst, straks komt er nog eentje over DOF zagen, maar het blijft een goeie foto.
          Dik in orde n
          -2EV op zich, zegt toch niet zo veel ? Ik zie F7,1 en 1/2000ste en ISO200, wat bij fel zonlicht, om een wit oppervlak te fotograferen, correct is.

-2EV in combinatie met matrixmeting ? In dit beeld, zou ik denken dan 1 stopje meer dan voldoende is, als je diafragmavoorkeuze gebruikt.
          Wanneer je spotlichtmeting zou gebruiken op de zwaan, dan ga je eerder anderhalve stop moeten overbelichten, bij diafragma voorkeuze.

In de M-stand heb je van die EV helemaal geen last. Je kiest het diafragma voor het beeld dat je wil maken, en je past gewoon de sluitertijd aan, aan de lichtmeting.

Wat mij betreft is deze foto CORRECT belicht.
          Tot slot nog iets meer over de foto...
          Goed van opbouw, maar ik had de bovenste zwaan liever iets verder in het beeld gezien, niet zo dicht bij de rand.

En tot slot ... 't zijn gedorie moeilijke vogels om te fotograferen, zeker in fel zonlicht !

Comment

Working...
          X