Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Iemand tips om dit nog scherper te krijgen.
Wat vind je er zelf van?
Canon eos 550D
Lens: EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Sluitertijd: 1/60 sec
f/5.6
ISO 400
Last edited by sam de graeve; 23 februari 2012, 11:11.
Reden: exif waarden
Oorspronkelijk geplaatst door sam de graeveBekijk bericht
.....
Iemand tips om dit nog scherper te krijgen.
Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken is het hier nuttig dat je ook wat extra informatie aanbiedt (de zogenaamde EXIF gegevens, die je camera samen met de foto opslaat):
- Camera Model
- Lens
- Sluitertijd
- Diafragma
- ISO waarde
- Belichtingscompensatie
De vermelding van EXIF gegevens is niet verplicht maar wel aanbevolen om betere en meer relevante tips te krijgen.
grt,bouk.
Ik zie niet veel insect, maar vooral rotsen. De scherpte ligt ook niet op het beestje, maar enkele cm hoger.
Voor bv lieveheersbeestjes is een macrolens met brandpuntsafstand van 100 mm heel goed. Canon heeft er zo eentje. Zonder stabilisatie kost ze maar 400 euro.
Er zit bewegingsonscherpte op het insect, dat nochtans deels in het scherpe deel van de foto zit, je sluitersnelheid moest korter. Hoewel 1/60 goed is voor die lens was dit rakkertje te beweeglijk. :-)
Vergeet ook niet dat je macro probeert zonder macro-lens en je dus ook met het probleem scherpstelafstand tot de lens geconfronteerd werd.
Er zit bewegingsonscherpte op het insect, dat nochtans deels in het scherpe deel van de foto zit, je sluitersnelheid moest korter. Hoewel 1/60 goed is voor die lens was dit rakkertje te beweeglijk. :-)
Vergeet ook niet dat je macro probeert zonder macro-lens en je dus ook met het probleem scherpstelafstand tot de lens geconfronteerd werd.
Dit beesje zit buiten de dof anders zou de rots juist boven het beestje dat op de zelfde afstand zit ook scherp zijn. .
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Oorspronkelijk geplaatst door johan de manBekijk bericht
Ik zie niet veel insect, maar vooral rotsen. De scherpte ligt ook niet op het beestje, maar enkele cm hoger.
Voor bv lieveheersbeestjes is een macrolens met brandpuntsafstand van 100 mm heel goed. Canon heeft er zo eentje. Zonder stabilisatie kost ze maar 400 euro.
Maar 400€ alsof dat het gratis is
Robby BB
Eerst en vooral zeer veel dank, hier heb ik veel uit bijgeleerd.
Ik zal inderdaad een macrolens moeten kopen op zeer korte termijn.
Maar zoals roby dd zei zat ik buiten de DOF.
Zeer wel bedankt voor de reacties.
Fotografie vraagt glas, glas is duur, goed glas nog duurder. En dan moet je er nog foto's mee maken.
Een koersfiets van 5000€ maakt nog geen kampioen.
eerst leren op een driewieler. Kitlenzen zijn goede lensen zelfs zeer goed vorr beginners.
Ook met kitlensen kun je scherpe en goede foto's maken. Jaag de mensen niet op zotte kosten ,terwijl ze te basistheorie van de fotografie niet kennen. Waarom duurdere glazen als ze nog niet weten wat DOF is, wat de gevolgen zijn van een groter of kleiner diafragmma, dat ze blindelings op aoto focus vertrouwen. Allemaal zaken die de scherpte van een foto kunnen bepalen. Het duurdere glas geeft een betere kwaliteit maar dat heeft ook veel te maken, omdat ze lichtsterker zijn.
Eerst leren kruipen en dan opstaan
Robby BB
Last edited by robbydorine; 24 februari 2012, 09:07.
hier moet ik Robby toch wel gelijk geven hoor.
Ik zou eerst proberen met je kitlens, daarmee kan je eigenlijk ook al redelijk dichtbij foto's maken hoor.
Je foto kijkt ook mooier wanneer je hem in het midden van de pagina plaatst (via knoppen "aanpassen - meer opties - centreren")
Ook mag je foto groter: max 900 pixels langs de langste zijde en ongeveer 500 kb
Comment