Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Maar 't moet me van het hart:
'k Heb je hier al meerdere shots zien posten en elke keer opnieuw stel ik me de vraag: "Waar loopt het mis in de bewerking?"
Zowat elke foto die je plaatst is onscherp. Niet omdat je op de "verkeerde" plaats scherpstelt, maar er is NIETS scherp aan de meeste van je foto's. Als je dan probeert er iets aan te doen, duiken artefacten op (zoals hier, zoals bij "Eenzaam bibberen", zoals de derde bij "In winterslaap",...)
Het kan volgens mij niet anders dan dat er in je workflow ergens een struikelblok zit want met het toestel dat je hebt (Canon 550D meen ik te zien in je EXIF's) moet dit 1000 keer scherper kunnen.
'k Hoop dat je me deze tussenkomst niet kwalijk neemt: ik probeer te helpen!
Misschien je workflow (dus van toestel tot het plaatsen hier) eens in detail beschrijven?
't Is wellicht ook niet met opzet gedaan, maar op je Facebook pagina heb je er veel minder last van.
Trouwens: bij het doorlopen van je in het verleden geplaatste foto's stel ik vast dat zowat alles, ouder dan 2 weken, niet meer zichtbaar is hier.
Da's nu ook niet de bedoeling. Er wordt ons hier vriendelijk gevraagd onze foto's te laten staan .
Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Maar 't moet me van het hart:
'k Heb je hier al meerdere shots zien posten en elke keer opnieuw stel ik me de vraag: "Waar loopt het mis in de bewerking?"
Zowat elke foto die je plaatst is onscherp. Niet omdat je op de "verkeerde" plaats scherpstelt, maar er is NIETS scherp aan de meeste van je foto's. Als je dan probeert er iets aan te doen, duiken artefacten op (zoals hier, zoals bij "Eenzaam bibberen", zoals de derde bij "In winterslaap",...)
Het kan volgens mij niet anders dan dat er in je workflow ergens een struikelblok zit want met het toestel dat je hebt (Canon 550D meen ik te zien in je EXIF's) moet dit 1000 keer scherper kunnen.
'k Hoop dat je me deze tussenkomst niet kwalijk neemt: ik probeer te helpen!
Misschien je workflow (dus van toestel tot het plaatsen hier) eens in detail beschrijven?
't Is wellicht ook niet met opzet gedaan, maar op je Facebook pagina heb je er veel minder last van.
Trouwens: bij het doorlopen van je in het verleden geplaatste foto's stel ik vast dat zowat alles, ouder dan 2 weken, niet meer zichtbaar is hier.
Da's nu ook niet de bedoeling. Er wordt ons hier vriendelijk gevraagd onze foto's te laten staan .
Moet ik hier nu mijn stommiteit opbiechtenHeb vorige week mijn pc (willen) opkuisen en ben al mijn foto's kwijt. Dus door dat deze op dropbox stonden zijn deze ook verdwenen.
Na het nemen vD foto hal ik ze binnen in LR ik bewerk ze summier,ben pas gestart in PS . Eventueel verscherp ik nog iets in PS . Sla ze op in afbeeldingen van daaruit naar dropbox of momenteel Tinypic en dan zo naar Forum........
vriendelijke groeten, Sien
Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !
Moet ik hier nu mijn stommiteit opbiechtenHeb vorige week mijn pc (willen) opkuisen en ben al mijn foto's kwijt. Dus door dat deze op dropbox stonden zijn deze ook verdwenen...
Echt kwijt je foto's? Want bij "opkuisen" van een PC zijn er dikwijls nogal wat zaken te redden. Start evtl eens een draadje daarover.
En ik die dacht dat dropbox oa net bedoeld was om je zaken niet kwijt te raken!?
Hier heb ik van elke foto 4 kopieën: 1 waarop ik werk, 1 in dagelijkse backup, 1 in continu backup en 1 buitenshuis. Te veel? Als ik sommige verhalen (o.a. dat van jou) lees vind ik echt van niet .
...Sla ze op in afbeeldingen...
Heb al regelmatig gezien dat er juist daar, bij dat opslaan (= ook verkleinen), problemen met scherpte ontstaan.
Even je instellingen bij het opslaan hier tonen zodat we kunnen oordelen of daar iets fout ingesteld staat?
Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Neen Sien...mijn stommiteiten hier opbiechten zou ik ook niet doen
En 't zijn er wat hoor...
Maar je er van af maken met gniffel..."jij snapt wat ik beoog..." Is mij wel een beetje tegengevallen...
Daar waar hier al enorm veel moeite gedaan is om je op dat vlak verder te helpen....
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
Moet ik hier nu mijn stommiteit opbiechtenHeb vorige week mijn pc (willen) opkuisen en ben al mijn foto's kwijt. Dus door dat deze op dropbox stonden zijn deze ook verdwenen.
Na het nemen vD foto hal ik ze binnen in LR ik bewerk ze summier,ben pas gestart in PS . Eventueel verscherp ik nog iets in PS . Sla ze op in afbeeldingen van daaruit naar dropbox of momenteel Tinypic en dan zo naar Forum........
oei oei oei sien das idd niet leuk, maar uit je stommiteiten leer je
ivm met je workflow en verscherping, op BD is hier een workflow gepost geweest van iemand die gevraagd geweest was hoe het komt dat zijn foto's altijd zo mooi scherp op het forum staan.
die kerel heeft daat een mooie stap voor stap tutorial voor gemaakt dus mss kan je deze even nadoen en leren?
ik vind nu niet direct de link terug maar mss weet iemand anders hem hier staan.
ik gebruik hem nu ook en moet zeggen het is me een hele boel werk gespaard en de foto's zijn idd beter.
ik moet nu enkel nog mijn foto's van lightroom naar PS exporteren, 1 hotkey indrukken en mijn foto is verkleind en verscherpt in 2 seconden om op BD te plaatsen.
als niemand anders de link weet staan kijk ik vanavond wel eens en zal em hier posten dan.
Comment