Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aller eerste foto met een dlsr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aller eerste foto met een dlsr

Dit is één van de eerste foto's die ik genomen heb.Ik ben een compleet groentje in fotografie. Ik heb nooit een echt fototoestel gehad buiten wat in mijn smartphone zit.

Begin binnenkort wel avondschool fotografie volgen dus zal daar al wel veel leren, maar wou toch wel graag weten wat jullie hiervan vonden. Graag opbouwende kritiek zoals wat er mis aan is en eventueel ook enkele tips hoe ik hieraan kan werken.

[IMG][/IMG]
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Re: aller eerste foto met een dlsr

Beste Unalom,

Ik denk velen het met mij eens zouden zijn als we hier mogen spreken van de typische beginnersfoutjes.
    Laat me duidelijk zijn, ik post dit berichtje niet om je de moed te ontnemen, maar je had graag opbouwende kritiek...

- De horizon staat scheef. Vele beginnende fotografen maken die fout. Ik weet niet wat voor toestel je hebt aangeschaft, maar kijk eens in de handleiding of je geen raster in de zoeker kan aanzetten, hiermee krijg je een reeks horizontale en verticale lijntjes in de zoeker te zien, die je helpen om de horizon in je foto recht te zetten. Mocht je dit niet vinden, geen nood, dan kan je nog steeds in photoshop bv de foto ietwat croppen (bijsnijden) en roteren, zodat de horizon recht komt te staan.
    - Als het gaat over zwart-wit, dan mocht hier voor mij wat meer contrast inzitten. Waarschijnlijk is deze foto zo uit je camera gerold, waar op zich niets op tegen is, maar digitale fotografie laat ons nu eenmaal toe om ook buiten de camera om aan onze foto te werken.
    Persoonlijk ben ik ook geen grote voorstander om nog 2 uren te zitten lightroomen of photoshoppen aan een foto, in tegenstelling tot sommige anderen onder ons, maar als je de mogelijk hebt om via die weg een meerwaarde te geven aan je foto, zou ik dat zeker doen.

De foto op zich is een mooie foto, je onderwerp (zijnde het beekje) valt direct op en je hebt de beweging in het water goed kunnen vastleggen.
    Persoonlijk had ik die takken aan de linkerzijde vd foto weggelaten om iets meer ruimte te creëren, maar dat is al mierensex als je het mij vraagt.
    Hoe is hij trouwens in kleur? Ook grijs allicht, met het bewolkte weer...

Hopelijk heb je hier iets aan, ik ben zelf ook totaal geen expert, laat dat duidelijk zijn.
    Ik wens je nog veel succes en plezier met je eerste reflexcamera.
    Last edited by Revolta; 16 januari 2012, 09:42. Reden: typfoutjes...
    D90, D300s Nikkor 28-80, Nikkor 18-105 VR I, Sigma 70-300
    www.revolta-pictures.be

Comment

Re: aller eerste foto met een dlsr

@ revolta thx voor de reactie. canon 600d, 18-55 kan idd een raster instellen, volgende keer ff testen. idd er is niets aan bewerkt.

10 min later, beetje prullen met met programma van canon zelf en het ziet er idd veel beter uit. horizon staat 'recht' beetje meer contrast toegevoegd
      Last edited by unalom; 16 januari 2012, 10:37.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Working...
      X