Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste 'Portret'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Mijn eerste 'Portret'

    Dat invulflitsen hoe werkt dat dan juist? Heeft dat ook te maken met je lichtmeting of is het enkel de flitsbelichtingscompensatie was verminderen?

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

    Comment


    • #32
      Re: Mijn eerste 'Portret'

      Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
      Dat invulflitsen hoe werkt dat dan juist? Heeft dat ook te maken met je lichtmeting of is het enkel de flitsbelichtingscompensatie was verminderen?

      Tom
      Neen, je sluitertijd, diafragma en iso bepalen het licht van de achtergrond.
      Je flits bepaalt het licht van de voorgrond (dus je model). Als je weinig ervaring hebt met flitsen, kun je mss eerst eens proberen zonder flitscompensatie en zien wat dat oplevert. Als je dan je foto bekijkt en vaststelt dat je te hard hebt ingeflitst, stel je een negatieve flitscompensatie in (of ga je verder van je model staan). Als je vaststelt dat je beeld te donker is, kun je een positieve flitscompensatie instellen (of ga je dichter bij je model staan).
      Stel dus eerst het licht in van de achtergrond op basis van sluitertijd, diafragma en iso.
      Flits dan in en bepaal je reactie op basis van het beeld dat je te zien krijgt.
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #33
        Re: Mijn eerste 'Portret'

        de tweede zonder crop is voor mij de beste, de pose is mi nogal krampachtig
        mvg Wilfried

        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

        Comment


        • #34
          Re: Mijn eerste 'Portret'

          Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
          54 views en geen enkele mening? Zo zal ik er niet veel uit leren denk ik...

          Tom

          Ben je nog altijd van dezelfde mening ?
          Je krijgt hier een privé cursus.
          Ik kan je niet helpen want ik leer hier ook bij van de commentaar.
          Zoals je panning snel onder de knie had, zal dit ook wel lukken. Succes.
          Mvg,
          Eddy
          Smaken verschillen

          Comment


          • #35
            Re: Mijn eerste 'Portret'

            Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
            Neen, je sluitertijd, diafragma en iso bepalen het licht van de achtergrond.
            Je flits bepaalt het licht van de voorgrond (dus je model). Als je weinig ervaring hebt met flitsen, kun je mss eerst eens proberen zonder flitscompensatie en zien wat dat oplevert. Als je dan je foto bekijkt en vaststelt dat je te hard hebt ingeflitst, stel je een negatieve flitscompensatie in (of ga je verder van je model staan). Als je vaststelt dat je beeld te donker is, kun je een positieve flitscompensatie instellen (of ga je dichter bij je model staan).
            Stel dus eerst het licht in van de achtergrond op basis van sluitertijd, diafragma en iso.
            Flits dan in en bepaal je reactie op basis van het beeld dat je te zien krijgt.
            Ok bedankt voor de uitleg Nelita. En de lichtmeting, waar doe je die dan op? Ook op je model? Ik verwacht vanwel omdat anders door de combinatie van sluitertijd/diafragma/iSO het model slecht belicht gaat zijn? Of sla ik de bal helemaal mis? En best in M modus werken dan? Dan is het waarschijnlijk altijd de bedoeling dat je een paar testshots maakt om te kijken hoe het uitkomt zeker? En zet je de camera dan beste op High Speed Sinc of is dit niet perse nodig?
            En meet je best het licht met de * knop en dan de compo bepalen? Sorry voor de vele vragen, maar ik heb de flitser en soms werkt het gewoon niet zoals ik verwacht dat het zou werken.

            Tom
            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
            Mijn Website

            Comment


            • #36
              Re: Mijn eerste 'Portret'

              Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
              Ok bedankt voor de uitleg Nelita. En de lichtmeting, waar doe je die dan op? Ook op je model? Ik verwacht vanwel omdat anders door de combinatie van sluitertijd/diafragma/iSO het model slecht belicht gaat zijn? Of sla ik de bal helemaal mis? En best in M modus werken dan? Dan is het waarschijnlijk altijd de bedoeling dat je een paar testshots maakt om te kijken hoe het uitkomt zeker? En zet je de camera dan beste op High Speed Sinc of is dit niet perse nodig?
              En meet je best het licht met de * knop en dan de compo bepalen? Sorry voor de vele vragen, maar ik heb de flitser en soms werkt het gewoon niet zoals ik verwacht dat het zou werken.

              Tom
              Over welke lichtmeting heb je het hier? Achtergrond of model? Als je het hebt over de belichting van de achtergrond, dan moet je model er zelfs nog niet staan. Je stelt gewoon een goede belichting in voor je achtergrond, zonder rekening te houden met je model. Staat je model er toch, dan zal hij/zij inderdaad slecht belicht zijn, maar dat geeft niet, want je zal er achteraf voor zorgen dat je model goed belicht wordt d.m.v. de flits.

              Ik werk altijd in M, tenzij het onderwerp beweegt, dan kies ik voor sluiterprioriteit. Dus voor modellenfotografie, normaal M (of eventueel AV, maar dan heb je alweer minder controle over het licht).

              Het is zeker de bedoeling om eerst een paar testshots te maken om te zien waar je uitkomt. Nogmaals: eerst ervoor zorgen dat je achtergrond belicht wordt zoals jij dat wil, pas daarna gaan kijken naar de belichting van je model (adhv flits).

              De high speed sync heb je zeker niet per sé nodig. Die moet je enkel aanzetten als je een sluitertijd nodig hebt die korter is dan 1/200 sec. (is toch zo bij de meeste modellen van Canon). 1/200 is de kortste sluitertijd (bij mijn camera) waarop kan geflitst worden, zonder een zwarte band op je foto te krijgen. De sluitertijd die het meest gebruikt wordt in modellenfotografie zou 1/125 zijn (heb ik ook maar van horen zeggen...). Wil je een bewegend model fotograferen, zal je sluitertijd in heel wat omstandigheden korter zijn dan 1/200 en dan moet je de high speed sync instellen.

              Wat bedoel je met de * knop?

              Ik hoop dat je hier alvast iets mee bent...
              Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

              Comment


              • #37
                Re: Mijn eerste 'Portret'

                Nee hoor Eddy, mijn mening is herzien

                Ja Nelita, is al heel wat duidelijker. Met lichtmeting bedoelde ik om je model juist belicht te hebben, maar dat heb je reeds beantwoord. Met de * knop bedoel ik de knop waar om mijn canon naast de knop voor de scherpstelpunten te selecteren. Als ik daarop druk, meet hij het licht op een bepaalde plaats (zelfde wat camera doet als je de ontspanknop half indrukt met dit verschil dat er niet scherpgesteld wordt)
                Dus ik moet een paar testshots maken (kan ook zonder model) en zien dat de achtergrond goed belicht is, maar dan zonder flits. Daarna gewoon model in de foto plaatsen, scherpstellen op de ogen en dan met de gekozen dia/sluitertijd/iso de foto maken met flits. Is je model dan niet overbelicht als je op deze manier te werk gaat? Waarschijnlijk komt hier dan de flitsbelichtingscompensatie aan te pas?
                En als er te wenig licht is om aan de 1/125 te komen voor je achtergrond goed belicht te hebben?

                Tom
                Last edited by Tom M; 4 november 2011, 17:10.
                Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                Mijn Website

                Comment


                • #38
                  Re: Mijn eerste 'Portret'

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                  Nee hoor Eddy, mijn mening is herzien

                  Ja Nelita, is al heel wat duidelijker. met de * knop bedoel ik de knop waar om mijn canon naast de knop voor de scherpstelpunten te selecteren. Als ik daarop druk, meet hij het licht op een bepaalde plaats (zelfde wat camera doet als je de ontspanknop half indrukt met dit verschil dat er niet scherpgesteld wordt)
                  Dus ik moet een paar testshots maken (kan ook zonder model) en zien dat de achtergrond goed belicht is, maar dan zonder flits. Daarna gewoon model in de foto plaatsen, scherpstellen op de ogen en dan met de gekozen dia/sluitertijd/iso de foto maken met flits. Zit ik hier iets of wat juist?

                  Tom
                  Ja, dat lijkt me correct. En dan is het nog een kwestie van je flits goed in te stellen door te kijken naar je testshot en zien of je met flitscompensatie moet werken.

                  Als er te weinig licht is om een sluitertijd van 1/125 te bekomen, kun je ofwel je iso opdrijven ofwel het diafragma meer open zetten. Als het dan nog niet lukt, kun je kiezen voor een langere sluitertijd, maar opletten dat je foto nog scherp is (gevaar voor bewegingsonscherpte).

                  Ik heb ook een Canon en ik wist niet dat je via die " * knop" ook het licht kon meten. Zal ik zeker ook eens checken...
                  Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                  Comment


                  • #39
                    Re: Mijn eerste 'Portret'

                    Thx Nelita, nu ga ik zeker nog eens moeten teruggaan. Dan vertrek je best in M vanaf je 1/125ste en dan daaraan je diafragma aanpassen. Alleen moet je dan kijken of je scherptediepte nog genoeg is he. En als je buiten niet kan bouncen (via reflectiescherm ofzo) hoe kan je dan je flitslicht wat verdelen als je rechtstreeks flitst? Ik heb nu zo'n zelfgemaakte bouncecard (better bouncecard) lukt het daar ook mee in open lucht als de flits omhoog gericht is?
                    Die knop is best fijn Nelita. Als je deze gebruikt met flits, flitst de flits ook een keer voor en stelt de camera zo zelf in. Je kan deze knop ook wel voor iets anders gebruiken, maar standaard staat hij ingesteld als, ik dacht, AE-Vergrendelknop.
                    Ik kan het misschien eens gaan uitproberen met een pop of beertje als mijn model niet thuis is

                    Nog een ding...gebruik je dan best centrum gewogen gemiddelde als lichtmeting voor die achtgrond?
                    Tom
                    Last edited by Tom M; 4 november 2011, 21:28.
                    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                    Mijn Website

                    Comment

                    Working...
                    X