Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste 'Portret'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste 'Portret'

    Hierbij mijn eerste echte poging tot portret met een beetje nabewerking in LR en PS. Model van dienst is mijn vriendin. Ik heb enkel wat verscherping op de gehele foto toegepast en dan afzonderlijk nog eens op de ogen, haren en lippen. Ook heb ik de ogen wat helderder gemaakt. En in Photoshop nog iets uitgeprobeerd om de huidskleur iets of wat egaler te krijgen. Ik vond de kleur er onnatuurlijk uitzien.
    Ik kijk er naaruit wat jullie ervan vinden en hoop nog heel veel bij te leren.


    EXIF
    Camera Model: Canon (Canon EOS 500D)
    Lens Focal Length: 200,00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/200 sec
    F-Number: F5,0
    ISO: 100
    Compensation: EV 0/1


    Alvast bedankt voor het kijken. En als je iets neerschrijft, nog meer bedankt

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

  • #2
    Re: Mijn eerste 'Portret'

    54 views en geen enkele mening? Zo zal ik er niet veel uit leren denk ik...

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste 'Portret'

      Waar het eigenlijk om gaat .....is onderbelicht
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste 'Portret'

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Waar het eigenlijk om gaat .....is onderbelicht
        Ja, vnl. de voorgrond (dus je model). Ik denk dat je er hier beter voor gekozen had om je model in te flitsen (wel met flitscompensatie en liefst met externe flits). Met een reflectiescherm en externe flits, was het ook mogelijk geweest om te flitsen op het reflectiescherm en het licht dan onrechtstreeks te laten bouncen op je model.

        Ook met de interne flits zou je het onderbelichte gezicht kunnen verbeteren, eventueel gecombineerd met een diffuser (en ook flitscompensatie).

        Misschien dat je in LR of in PS(E) ook het gezicht nog wat selectie kunt oplichten.
        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste 'Portret'

          Hier is duidelijk al ingeflitst (kleine catchlights)
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste 'Portret'

            Thanks voor de tip Nelita en Paly. Ik had de externe flitser op het toestel staan bij deze foto dacht ik, maar weet niet of hij hierbij is afgegaan. Ook dat inflitsen weet ik nog niet hoe dat werkt, heb die flits nog maar weinig gebruikt. Op welke modus zet je hem best als je je flits gebruikt?
            Een reflectiescherm heb ik niet dus dat kon ik niet gebruiken. Als je dan rechtstreeks wil flitsen, kan je dan best een diffusor op je flits zetten?
            Zal in LR eens wat meer belichten en een update posten.

            Bedankt

            Tom
            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
            Mijn Website

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste 'Portret'

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Hier is duidelijk al ingeflitst (kleine catchlights)
              Ja, je hebt gelijk... Er is al geflitst...
              Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste 'Portret'

                Door het oplichten en verscherpen van de ogen benadruk je nog eens extra dat het gezicht onderbelicht is. De ogen passen niet in het plaatje.
                Het lachje is ook nogal geforceerd. Zo van "lach eens voor de foto". Je weet zeker hoe je uw vriendin een spontane lach kunt geven. Denk er aan dat het niet makkelijk is om als model te fungeren, daarom meer interactie.
                Volg ook de raad van Nelita. Bijlichten kun je met alles wat licht reflecteerd. Soms is een wit blad al voldoende.
                Robby BB
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste 'Portret'

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                  Thanks voor de tip Nelita en Paly. Ik had de externe flitser op het toestel staan bij deze foto dacht ik, maar weet niet of hij hierbij is afgegaan. Ook dat inflitsen weet ik nog niet hoe dat werkt, heb die flits nog maar weinig gebruikt. Op welke modus zet je hem best als je je flits gebruikt?
                  Een reflectiescherm heb ik niet dus dat kon ik niet gebruiken. Als je dan rechtstreeks wil flitsen, kan je dan best een diffusor op je flits zetten?
                  Zal in LR eens wat meer belichten en een update posten.

                  Bedankt

                  Tom
                  Modus: ofwel TTL (als je weinig ervaring hebt met de flitser) ofwel M, maar dan moet je de flitser volledig zelf kunnen instellen.
                  Reflectiescherm: ook een stuk wit papier (A3 formaat bvb) kan dienst doen.
                  Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste 'Portret'

                    Dank voor de vele reacties. Model zijn is echt moeilijk en ze heeft het ook nog nooit eerder gedaan dus... De flitser stond op ETLL maar op welke stand ze je de camera best?
                    Hier een update.




                    Tom
                    Last edited by Tom M; 4 november 2011, 10:54.
                    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                    Mijn Website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste 'Portret'

                      Deze is al vele beter en uw madam komt veel beter uit in dit compo.
                      Heeft het niet pijn gedaan als je de pink hebt afgesneden

                      Eventueel kan je vriendin ook helpen met het bijlichten. dit kan mischien tot hillarische toestanden lijden maar dat bevorderd dan weer haar lach
                      Robby bb
                      Minder tijd achter de computer
                      Is meer tijd achter de camera

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste 'Portret'

                        Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                        Deze is al vele beter en uw madam komt veel beter uit in dit compo.
                        Heeft het niet pijn gedaan als je de pink hebt afgesneden

                        Eventueel kan je vriendin ook helpen met het bijlichten. dit kan mischien tot hillarische toestanden lijden maar dat bevorderd dan weer haar lach
                        Robby bb
                        Thx voor de reactie! Ja die pink...Als ik ook DAAR nog op moest letten Is de foto van scherpte enzo wel goed? Ook het oplichten van de ogen enzo is dat goed gelukt?

                        Tom
                        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                        Mijn Website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn eerste 'Portret'

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                          Thx voor de reactie! Ja die pink...Als ik ook DAAR nog op moest letten Is de foto van scherpte enzo wel goed? Ook het oplichten van de ogen enzo is dat goed gelukt?

                          Tom
                          De ogen passen nu wel in het plaatje.
                          De pink behoord tot de afwerking van de foto. Het zijn nu ook de bovenbenen die zo komen piepen boven het kader. Het maakt de foto slordig. Altijd de foto iets ruimer nemen dan de crop die je voor ogen hebt. Maak eens een kadertje van karton zodat je eerst een idee kunt opdoen wat betreft het compo
                          Robby BB
                          Minder tijd achter de computer
                          Is meer tijd achter de camera

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn eerste 'Portret'

                            Stand van de camera: manueel zou ik zeggen. Of eventueel lensopeningsprioriteit. Maar, met manueel heb je de meeste controle over de hoeveelheid licht op je foto.

                            Je update is een heel stuk beter qua belichting, maar ik zag wel liever de crop van de eerste foto.
                            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn eerste 'Portret'

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                              Stand van de camera: manueel zou ik zeggen. Of eventueel lensopeningsprioriteit. Maar, met manueel heb je de meeste controle over de hoeveelheid licht op je foto.

                              Je update is een heel stuk beter qua belichting, maar ik zag wel liever de crop van de eerste foto.
                              Oei, nu zie ik het....ik heb de verkeerde foto geupload... Zal de juiste eens terugzetten...

                              Tom
                              Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                              Mijn Website

                              Comment

                              Working...
                              X