Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflectie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reflectie

Wat vinden jullie van deze foto?
    Ik heb twee versies hier geplaatst, omdat bij de ene foto er redelijk wat perspectiefvertekening is (foto 2), ik heb dit willen corrigeren (gimp), maar hoewel nu alle lijntjes 'recht' lopen, lijkt het niet natuurlijk meer (foto 1). Heeft iemand tips? gewoon laten zoals het was, of net iets minder compenseren?

Merci voor het kijken!

Re: Reflectie

IK vind die gecorrigeerde beter, heb liever de rechte lijntjes.
    Maar ik vind hem wat donker
    mvg Bruno D.G.
    Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

Comment

Tsja ...

Ten eerste had je de vertcaal van het gebouw in het centrum van de foto moeten
      rechtzetten en pas daarna de perspectiefcorrectie uitvoeren. Dat alles voor je andere
      bewerkingen op je origineel uitvoert.
      Maar je hebt hier ook nog te maken met een horizontale perspectivische vertekening die je
      eventueel ook nog (deels) kunt corrigeren.

Verder zou het mij niet verbazen als je ook nog tonvormige lensvertekening hebt.

Met zoveel zaken aan de hand valt het niet altijd mee om een bevredigend eindresultaat te
      krijgen. En soms lukt het gewoon niet.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

Bedankt voor de reacties! Ivm het donker zijn heb je zeker een punt, maar ik wou vooral de wolkensluiers niet verliezen in de reflectie... Ik zal zeker eens een tikkeltje lichter proberen.

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
        Tsja ...

Ten eerste had je de vertcaal van het gebouw in het centrum van de foto moeten
        rechtzetten en pas daarna de perspectiefcorrectie uitvoeren. Dat alles voor je andere
        bewerkingen op je origineel uitvoert.
        Maar je hebt hier ook nog te maken met een horizontale perspectivische vertekening die je
        eventueel ook nog (deels) kunt corrigeren.

Verder zou het mij niet verbazen als je ook nog tonvormige lensvertekening hebt.

Met zoveel zaken aan de hand valt het niet altijd mee om een bevredigend eindresultaat te
        krijgen. En soms lukt het gewoon niet.
        Zeer interessante info, waa-rvoor dank! Ivm de tonvormige lensvertekening: heel goed mogelijk. Ik werk met een 18-200mm en denk dat deze redelijk tegen het uiterste genomen is (en dus is tonvorming wel waarschijnlijk).

Wordt zoiets opgelost door een specifieke breedhoekzoom te kopen (10-22 van canon bvb, of iets gelijkaardigs van sigma/tamron/...)? Hoe dan ook, met zo'n lens kan je toestel horizontaal houden en desnoods een stuk uitknippen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
          ... Wordt zoiets opgelost door een specifieke breedhoekzoom te kopen (10-22 van canon bvb, of iets gelijkaardigs van sigma/tamron/...)? Hoe dan ook, met zo'n lens kan je toestel horizontaal houden en desnoods een stuk uitknippen?
          Voor het autmoatisch elimineren van de lensvertekening gebruik ik DxO. Dat programma is
          ook te gebruiken voor het uitvoeren van perspectiefcorrecties, scheefstanden etc.
          Het programma werkt met specifieke modules voor vrijwel elke serieuze lens/body-combinatie.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

Comment

Working...
          X