Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Zoals veel gebeurt, wordt ook hier het 'gevoel' van mist gekoppeld aan onvoldoende
doorlichting. In beide foto's wordt - links en rechts - iets gemist in het histogram. Daardoor
geen echte zwarten en geen witte witten die bij objecten in de mist echt wel aanwezig zijn.
Voor mij zijn beide foto's te grijzig.
Als je met PS(E) werkt, gewoon het histogram opzoeken en voor het experiment eens de
knop 'Auto' gebruiken. En dan eens nadenken over de resultaten. Mist is een afstandseffect.
Heel dichtbij heeft deze vrijwel geen invloed.
Foto 1 mist (sic) scherpte op de bloem die je wil vastleggen. Zal wel een hele uitdaging zijn om dit mooi scherp te krijgen. Daar zou ik mij in de beginnersoek nog niet aan wagen
Desalnietemin een goede poging.
foto 2 heeft voor mij te veel mist. Misschien het bovenste witte deel eraf, daar wordt hij sterker van.
Bedankt voor de comments. Tja, ik heb maar een simpel fototoestel (Canon Powershot A410) en met veel geluk krijg ik eens een scherpe foto (dan nog het meest met de macro functie).
@ Plaatwerker : hoe had ik dan het best mijn toestel ingesteld om een goede doorlichting te bekomen ?
Foto 1 had mijn voorkeur genoten wanneer er meer scherpte op de bloem lag.
Wat de kleur betreft, dit kan je idd zoals reeds aangehaald verbeteren d.m.v. bv PH(E).
Foto 2 is er hier dus voor mij als de betere van de 2 uitgekomen.
Al moet ik plaatwerker bijtreden wat het gegeven mist betreft.
Mooi, wanneer hij op de achtergrond blijft, ...
Bedankt voor de comments. Tja, ik heb maar een simpel fototoestel (Canon Powershot A410) en met veel geluk krijg ik eens een scherpe foto (dan nog het meest met de macro functie).
@ Plaatwerker : hoe had ik dan het best mijn toestel ingesteld om een goede doorlichting te bekomen ?
Uiteraard een poging tot antwoord op een directe vraag.
Uw camera ken ik niet en het gaat mij net iets te ver om via Google achter de kenmerken
te komen. In het algemeen zal ik aanraden om voor de meetmethode 'spotmeting' in te
stellen (eventueel met verschoven scherpstelpunt). Zeer precies mikken op het deel dat
je scherp wil hebben en in de viewer kijken of het histogram een beetje redelijk
uitkomt. Vermijdt in ieder geval een dichtlopen aan de rechterkant. Niet alles is direct
mogelijk. Het fijnere afwerken zal toch na het nemen van de foto moeten gebeuren. Ik
hoop dat dit antwoord naar genoegen is.
Ik vind de eerste foto heel erg mooi,spijtig dat hij niet echt scherp is,maar voor mij heeft hij heel wat sfeer,beniewd of deze met aanpassing in het histogram niet een beetje verloren zou gaan, ik weet het niet. Grtjes Francine
Tja, ben dit jaar terug in Montafon geweest maar op die plek zijn we niet geraakt Ik ga als ik tijd heb eens wat doen met de tips en zien of ik nog wat meer van die foto's kan maken. groetjes
Comment