Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bosbeekjuffer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bosbeekjuffer

Vanmiddag nog eventjes erop uitgetrokken. Vond deze keer deze denk ik een bosbeekjuffer.

Nikon D5000
    VR 55-300 mm
    F 5.6
    1/250 sec
    iso 400

2.

Last edited by Loeky; 30 september 2011, 08:27. Reden: iets verscherpen

Re: Bosbeekjuffer

Wat het beestje betreft: een uitstekende revanche.
    Heb je nog na-verscherpt na het verkleinen?

Alleen jammer dat een deel van het bladgroen erg wit is geworden. Zou een
    polarisatiefilter hier geholpen hebben (ik weet het niet) ?
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Comment

Bedankt Plaatwerker,

Neen, niet naverscherpt. Ik weet dat je dat ook op de programma hebt, maar durfde eigenlijk niet zo heel goed meer om niet in dezelfde fout te hervallen. (teveel zie, begrijp je) Ik dacht beter dat ze zeggen nog naverscherpen dan te scherp, want dat heb ik reeds door, die foto kan je niet meer opnieuwbewerken. Nu kan het nog steeds. zal er een updat bij plaatsen.

Eerst dacht ik dat je me nog eens iets zou gezegd hebben over overbelichting omdat de zon er weer zo op zat te schijnen. Die beestjes houden van de zon en liefst op hun rug. Dan blijven ze even stilzitten. Maar ik denk ze nog eens te trekken op een zonloze dag. Maar dan zijn ze misschien verscholen, en die bloemen of planten hangen letterlijk over het water. Dus heb ik het moeilijk om ze te benaderen.

Maar ik vraag me af of overbelichting hier op ruggetje geneutraliseerd worden door het gebruik van een flitser. Misschien kan ik dat ook eens uitproberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
        Bedankt Plaatwerker,

Neen, niet naverscherpt. Ik weet dat je dat ook op de programma hebt, maar durfde eigenlijk niet zo heel goed meer om niet in dezelfde fout te hervallen. (teveel zie, begrijp je) Ik dacht beter dat ze zeggen nog naverscherpen dan te scherp, want dat heb ik reeds door, die foto kan je niet meer opnieuwbewerken. Nu kan het nog steeds. zal er een updat bij plaatsen.

Eerst dacht ik dat je me nog eens iets zou gezegd hebben over overbelichting omdat de zon er weer zo op zat te schijnen. Die beestjes houden van de zon en liefst op hun rug. Dan blijven ze even stilzitten. Maar ik denk ze nog eens te trekken op een zonloze dag. Maar dan zijn ze misschien verscholen, en die bloemen of planten hangen letterlijk over het water. Dus heb ik het moeilijk om ze te benaderen.

Maar ik vraag me af of overbelichting hier op ruggetje geneutraliseerd worden door het gebruik van een flitser. Misschien kan ik dat ook eens uitproberen.
        Goed bezig, elke keer een stapje verder en open voor probeersels.

Een foto niet opnieuw kunnen bewerken?
        1. Je trekt in RAW (organiseer dat je hiervan altijd een goede backup maakt).
        2. Converteer naar JPG met gelijke bestandsnaam + toevoeging in een andere directory.
        3. Nabewerking van JPG en (eventueel) weer een toevoeging aan de bestandsnaam.
        Je kan elke keer opnieuw van de oorspronkelijke RAW vertrekken.

Voor de verscherpingsmethode adviseer ik: http://www.youtube.com/watch?v=K9VXeOKLvgs
        omdat je daarmee de grootst mogelijke precisie en verfijning kan bereiken. Bij het
        zwanenhartje ben je er net te sterk geweest en zie je hinderlijke 'rand'verschijnselen.
        Van waardering geniet ik.
        Van kritiek leer ik.

Comment

De update is beter.
          Heeft niks te maken met de foto op zich, is dit wel een bosbeekjuffer?
          De juffer op de foto, lijkt me meer te behoren tot de pantserjuffers (Lestidae)
          Last edited by pacha; 30 september 2011, 11:40.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

Comment

Is idd een pantserjuffer en geen beekjuffer.

Het licht is wel vreselijk hard hé. Als je insecten gaat fotograferen, dan is het de moeite om die in zacht licht te gaan zoeken: 's ochtends, 's avonds, of overdag maar dan in beschaduwde plekken. Met wat geluk passeert er een wolkje en dan wordt het licht al stukken beter. Zo krijg je meteen minder uitgebrande vlekken en mooiere kleuren. Dat grote onscherpe blad in de voorgrond stoort ook wel wat.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Je update is goed. Alleen stoort het voorste blad me wel een beetje.
              Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
              Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LinseyP Bekijk bericht
                Je update is goed. Alleen stoort het voorste blad me wel een beetje.
                Ik volg Linsey.
                Groetjes

Comment

Working...
                X