Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Neen, niet naverscherpt. Ik weet dat je dat ook op de programma hebt, maar durfde eigenlijk niet zo heel goed meer om niet in dezelfde fout te hervallen. (teveel zie, begrijp je) Ik dacht beter dat ze zeggen nog naverscherpen dan te scherp, want dat heb ik reeds door, die foto kan je niet meer opnieuwbewerken. Nu kan het nog steeds. zal er een updat bij plaatsen.
Eerst dacht ik dat je me nog eens iets zou gezegd hebben over overbelichting omdat de zon er weer zo op zat te schijnen. Die beestjes houden van de zon en liefst op hun rug. Dan blijven ze even stilzitten. Maar ik denk ze nog eens te trekken op een zonloze dag. Maar dan zijn ze misschien verscholen, en die bloemen of planten hangen letterlijk over het water. Dus heb ik het moeilijk om ze te benaderen.
Maar ik vraag me af of overbelichting hier op ruggetje geneutraliseerd worden door het gebruik van een flitser. Misschien kan ik dat ook eens uitproberen.
Neen, niet naverscherpt. Ik weet dat je dat ook op de programma hebt, maar durfde eigenlijk niet zo heel goed meer om niet in dezelfde fout te hervallen. (teveel zie, begrijp je) Ik dacht beter dat ze zeggen nog naverscherpen dan te scherp, want dat heb ik reeds door, die foto kan je niet meer opnieuwbewerken. Nu kan het nog steeds. zal er een updat bij plaatsen.
Eerst dacht ik dat je me nog eens iets zou gezegd hebben over overbelichting omdat de zon er weer zo op zat te schijnen. Die beestjes houden van de zon en liefst op hun rug. Dan blijven ze even stilzitten. Maar ik denk ze nog eens te trekken op een zonloze dag. Maar dan zijn ze misschien verscholen, en die bloemen of planten hangen letterlijk over het water. Dus heb ik het moeilijk om ze te benaderen.
Maar ik vraag me af of overbelichting hier op ruggetje geneutraliseerd worden door het gebruik van een flitser. Misschien kan ik dat ook eens uitproberen.
Goed bezig, elke keer een stapje verder en open voor probeersels.
Een foto niet opnieuw kunnen bewerken?
1. Je trekt in RAW (organiseer dat je hiervan altijd een goede backup maakt).
2. Converteer naar JPG met gelijke bestandsnaam + toevoeging in een andere directory.
3. Nabewerking van JPG en (eventueel) weer een toevoeging aan de bestandsnaam.
Je kan elke keer opnieuw van de oorspronkelijke RAW vertrekken.
Voor de verscherpingsmethode adviseer ik: http://www.youtube.com/watch?v=K9VXeOKLvgs
omdat je daarmee de grootst mogelijke precisie en verfijning kan bereiken. Bij het
zwanenhartje ben je er net te sterk geweest en zie je hinderlijke 'rand'verschijnselen.
De update is beter.
Heeft niks te maken met de foto op zich, is dit wel een bosbeekjuffer?
De juffer op de foto, lijkt me meer te behoren tot de pantserjuffers (Lestidae)
Het licht is wel vreselijk hard hé. Als je insecten gaat fotograferen, dan is het de moeite om die in zacht licht te gaan zoeken: 's ochtends, 's avonds, of overdag maar dan in beschaduwde plekken. Met wat geluk passeert er een wolkje en dan wordt het licht al stukken beter. Zo krijg je meteen minder uitgebrande vlekken en mooiere kleuren. Dat grote onscherpe blad in de voorgrond stoort ook wel wat.
Comment