Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje ivm lucht verbeteren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje ivm lucht verbeteren

hoi,

ben nu al de ganse tijd (niet alleen nu, maar al een paar dagen) aan het proberen om de lucht te selecteren - liefst in 1 stuk - om dan zo de lucht aan te passen. Dat aanpassen lukt, geen probleem. Maar het is het selecteren: telkens verschillende delen, wanneer ik die dan aanpas, blijft een ander deel gewoon, enz...

update, nog niet zoals ik het wil, maar al beter

nieuwe update (na tip Djivan)

merci!
    Last edited by noenkelMi; 6 september 2011, 09:41.
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

Re: vraagje ivm lucht verbeteren

Volgens mij heb ik elders (kerkje Vorchten) al aangegeven hoe dat op een eenvoudige manier kan.

Comment

ik zou dat als volgt doen (photoshop)
      - naar het channels palet gaan
      - op alle channels eens klikken en zien welke het grootste contrast geeft tussen boom en lucht
      - dat channel verdubbelen door het naar het 'create new channel' knopje te slepen
      - dan eventueel met levels het contrast op dat channel nog verhogen
      - met magic wand (contiguous uitgevinkt) luch selecteren (die zou ondertussen zo goed als helemaal wit moeten zijn) en dan in layers palet je adjustment layer aanmaken (color balance....) Dan zie je dat er een mask op je laag komt en dan moet je enkel nog dat channel dat je verdubbeld hebt verwijderen en je adjustment laag aanpassen tot de luch het gewenste resultaat heeft

mss zijn er beter manieren....
      FLICKR PHOTOSTREAM
      Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Mooie diagonaal in je compo (voor mij mogen de bomen rechts eraf).
        Dit gras is wel goed voor je paard
        De tip van Peterdep ga ik ook eens lezen.
        Mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

Comment

http://forum.belgiumdigital.com/f20/...el-374436.html

Wel wat ingewikkelder dan vorige werkmethode.....maar met redelijk goeie resultaten. Lees de ganse werkmethode eens na, ik ben zeker dat een groot stuk van de techniek bruikbaar is voor datgene wat je wil bereiken.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 5 september 2011, 17:55.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Waarom pas je geen grijs verloop toe op je foto , het zelfde effect als met de verloopfilters van Cokin ?
            Mvg Joeri, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, X-M5, X-T5, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3s, Insta360 X4 & Qoocam 3 Ultra, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
            www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pbj Bekijk bericht
              Waarom pas je geen grijs verloop toe op je foto , het zelfde effect als met de verloopfilters van Cokin ?
              Is dit iets dat je in PSE kan doen ? Heb al eens overwogen om zo'n ND-filter te kopen, maar de prijs heeft me er tot nog toe van weerhouden.
              Ann
              Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

Comment

Heb al eens overwogen om zo'n ND-filter te kopen
                Ik heb zo een filter kado gekregen van een dorpsgenoot die gestopt is met fotografie. Wat doet dat eigenlijk juist? En in welke omstandigheden gebruik je dat best?
                Beste groeten
                Marie-Anne

@NoenkelMI : mooie foto, zulk een mooi groen gras!
                Touch the Earth...Gently
                www.passionsenfrance.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                  Ik heb zo een filter kado gekregen van een dorpsgenoot die gestopt is met fotografie. Wat doet dat eigenlijk juist? En in welke omstandigheden gebruik je dat best?
                  Helpt vooral om kleuren van landschappen mooi vol te maken. Kan het moeilijk uitleggen, maar op Google vind je heel wat afbeeldingen die je een idee geven van de effecten: http://www.google.be/search?q=nd+fil...w=1024&bih=690
                  Veel plezier er mee en post hier gerust ook eens foto's met en zonder...
                  Ann
                  Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

Comment

Wow, wel een verschil hé.
                    Is dat ook inzetbaar bij waterkanten? Ik ga morgen rondhangen bij de Canal du Midi in Carcassonne en hoop een paar scherpe foto's mee te brengen naar huis.
                    Dat water is nogal donker van kleur daar (groenachtig).
                    Ga het zeker eens proberen.
                    Merci voor de link
                    Marie-Anne
                    Touch the Earth...Gently
                    www.passionsenfrance.com

Comment

OK, merci iedereen,
                      zit hierop al een tijdje te zwoegen (terwijl ik naar Boer zkt vrouw en Expeditie Robinson keek )
                      misschien had ik eerst moeten vermelden dat ik met de Nederlandstalige Photoshop Elements 9 werk (of toch probeer)

Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                      Hierbij ga ik uit van Photoshop en kennis van het gebruik van lagen.
                      dat is het probleem, ik heb geen kennis van lagen

- maak een zwart-wit laag aan
                      OK, dat is gelukt

- zet de blendingmode van die laag op luminosity (daarmee komt de kleur terug in de foto. Met deze zwart-wit laag kunnen we nu aan de slag om de contrasten binnen de afzonderlijke kleuren aan te passen)
                      "blendingmode": tja, ik heb oa "bedekken" geprobeerd.
                      "luminosity": vertaling is helderheid

en dan volg ik niet meer, sorry
                      (heb nochtans een boekje elements 6 en dik tijdschrift van Photoshopcreative: "elements basisboek'

Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                      ik zou dat als volgt doen (photoshop)
                      - naar het channels palet gaan
                      lap, dat vind ik al niet

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      en daar ga ik nu aan beginnen

fingers crossed

update: dat lukt niet wegens slechts 1 foto

toch bedankt iedereen

en paardje is blij met het lekkere gras
                      Last edited by noenkelMi; 5 september 2011, 22:43.
                      ik probeer...

Comment

bij deze post http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ml#post3261333
                        lukt het me wel, zelfs zeer gemakkelijk.
                        Het grootste probleem is het selecteren van al die verschillende stukken lucht
                        ik probeer...

Comment

nu ben ik tot dit - al betere - resultaat gekomen.
                          Het is nog niet volledig wat ik wil
                          Ik heb dus geprobeerd om zoveel mogelijk luchtplekken tussen de bladeren van de grote boom te selecteren met de toverstaf + shift

Maar 't is wel nogal omslachtig en onnauwkeurig
                          ik probeer...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                            OK, merci iedereen,
                            zit hierop al een tijdje te zwoegen (terwijl ik naar Boer zkt vrouw en Expeditie Robinson keek )
                            misschien had ik eerst moeten vermelden dat ik met de Nederlandstalige Photoshop Elements 9 werk (of toch probeer)

dat is het probleem, ik heb geen kennis van lagen

OK, dat is gelukt

"blendingmode": tja, ik heb oa "bedekken" geprobeerd.
                            "luminosity": vertaling is helderheid

en dan volg ik niet meer, sorry
                            (heb nochtans een boekje elements 6 en dik tijdschrift van Photoshopcreative: "elements basisboek'
                            Hierbij nogmaals de korte handleiding, maar nu met ondersteunende plaatjes:

- maak een zwart-wit laag aan
                            - zet de blendingmode van die laag op luminosity (daarmee komt de kleur terug in de foto. Met deze zwart-wit laag kunnen we nu aan de slag om de contrasten binnen de afzonderlijke kleuren aan te passen)
                            - Adobe heeft een aantal filters geïnstalleerd. Probeer de filters uit en kies het filter dat het gewenste effect geeft (in het voorbeeld hieronder zijn de filters uitgeklapt)
                            - eventueel noodzakelijke of extra correcties kunnen met de schuifjes gedaan worden (als bijvoorbeeld het rood van een dak een ongewenste nuance heeft gekregen, kan het met het rode schuifje gecorrigeerd worden)
                            Last edited by Peterdep; 6 september 2011, 07:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                              nu ben ik tot dit - al betere - resultaat gekomen.
                              Het is nog niet volledig wat ik wil
                              Ik heb dus geprobeerd om zoveel mogelijk luchtplekken tussen de bladeren van de grote boom te selecteren met de toverstaf + shift

Maar 't is wel nogal omslachtig en onnauwkeurig
                              In de opname zit helaas niet de informatie die je nodig hebt om tot een beter resultaat te komen. Alles staat of valt met de opname. Bevat die opname niet de benodigde informatie dan houdt het op. De enige mogelijkheid die dan nog overblijft, is de lucht uit een andere opname overnemen.

Zelf probeer ik bij het fotograferen zoveel mogelijk informatie op te slaan. Daarvoor gebruik ik het RGB-histogram. De meeste informatie voor een foto zit aan de rechterzijde van het histogram. Daar probeer ik dan ook het meeste te krijgen. Direct na een opname kijk ik of één of meer van de RGB kleuren aansluit aan de rechterzijde van de opname (tegen clippen aan). Indien dat niet het geval is, kijk ik op het histogram hoeveel de meest rechtse kleur van de zijkant afzit. Op het histogram staan verticale lijnen per stop. Op basis van dit gegeven kan ik zien hoeveel stops die meest rechtse kleur van het witpunt (de rechterzijde van het histogram) afzit. Daarna corrigeer ik de belichting met dat getal en maak een nieuwe opname, etc.

Comment

Working...
                              X