Verscherp mijn foto's in ACDsee, maar dat zal je misschien niet helpen. In elk geval verscherp ik altijd in verschillende stappen, dus een beetje, dan foto bewaren, dan een stuk resizen (meestal tot 2000 pixels), dan nog een beetje verscherpen, dan resizen naar 900 pixels en dan eventueel een laatste keer verscherpen. Bij de update heb ik bij elke stap een stuk meer verscherpt dan ik de eerste keer gedaan heb en heb ik ook na de laatste resize nog eens verscherpt.
Hopelijk hen je er iets aan.
Ann
Verscherp mijn foto's in ACDsee, maar dat zal je misschien niet helpen. In elk geval verscherp ik altijd in verschillende stappen, dus een beetje, dan foto bewaren, dan een stuk resizen (meestal tot 2000 pixels), dan nog een beetje verscherpen, dan resizen naar 900 pixels en dan eventueel een laatste keer verscherpen. Bij de update heb ik bij elke stap een stuk meer verscherpt dan ik de eerste keer gedaan heb en heb ik ook na de laatste resize nog eens verscherpt.
Ann
Ik ken ACDsee niet echt, maar ga er van uit dat je die verschillende stappen doet met JPG's. Hou er rekening mee dat je elke keer de kwaliteit (die je vooral op maximumzoom ziet) verslechterd. Beter doe je dit dus met PS of Adobe RAW en op basis van je RAW-bestanden.
Los van het verscherpen, leek me vooral dat je meer contrast in je eerste foto moest steken. Sommigen vinden dat dat ook op verscherpen lijkt alhoewel het eigenlijk iets anders is.
Mijn commentaar op de foto (goed bedoeld, lees constructief):
Ik zou vanonder beetje wegcroppen. Vervolgens zou ik de foto wat warmer maken, een beetje helderder, en vooral alles boven de lavendel (struiken en achtergrond) contrastrijker.
Ondanks commentaar vind ik het zeker wel een mooie foto hoor.
Bedankt voor je suggesties en je uitleg. Momenteel schiet ik mijn plaatjes nog enkel in jpg en ook PS heb ik niet. Het zal er zeker nog van komen hoor, maar gezien ik hier eigenlijk nog niet lang op het forum zit, wil ik zeker eerst nog wat meer fotootjes laten beoordelen om mijn sterke en zwakke kanten beter te leren kennen.
Ik begrijp je opmerking ivm contrast, maar daar laat mijn huidig programma het afweten, volgens mij kan ik alleen maar het geheel bewerken en niet een deel. Heb hier wel ook nog paint shop pro, misschien dat het daar wel mee gaat. Zal eens op onderzoek gaan, maar zal wellicht niet voor direct zijn. Niettemin apprecieer ik je hulp heel erg en zal het zeker in mijn achterhoofd houden voor de toekomst, zodra ik mijn tanden zet in fotobewerking en PS.
Wat het verscherpen betreft heb ik denk ik hier op het forum al op een paar plaatsen gelezen dat je dit best in stappen doet omdat je dan minder verlies hebt, dan dat je ineens van meer dan 4000 pixels naar 900 pixels gaat. Daarnaast heeft mijn man me de raad gegeven om altijd naar een rond cijfer te resizen omdat dat voor de compressie ook minder verlies oplevert. Hij is informaticus en kent dus wel wat meer van dergelijke zaken dan ik. Maar ik wil zeker geen andere mensen op een verkeerd been zetten hoor, alleen heb ik de indruk dat hetgeen ik doe toch redelijk goed overkomt.
Ann
Last edited by Mouseketeer; 6 september 2011, 20:35.
Ann
Bedankt, ik zelf heb adobe cs3 en ben maar eens op zoek geweest op internet hoe je dat het best toepast want uit het boek dat ik heb word ik ook niet wijzer. Resultaat is toch nog niet dat. Wel raden ze aan om het verscherpen tot laatste handeling te houden, en dan heb je ook nog heel die toestand met RAW maar daar ben ik nog lang niet aan toe me dunkt. Allé we blijven proberen.
@ Edje C, GameBE, Moa : ook heel erg bedankt voor jullie positieve feedback.
@ Spirou: veel succes nog met je zoektocht; je kan je vraag misschien eens stellen in "fotobewerking", er zitten hier wel wat CS-krakken op het forum en dan heb je misschien sneller een oplossing.
Comment