Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
goed gedaan en over de compo nagedacht.
de camerainsteling had ik anders gedaan.
bedoel een hoger (in getal) diafragma en een lagere snelheid.
grt,bouk.
Om de achtergrond ook scherp te krijgen, had je inderdaad een kleinere lensopening moeten kiezen (F8, misschien wel F11).
De foto is genomen door een deur. De deuropening is een onderdeel van je compositie. Behandel die dan ook als zodanig. Zorg dat het 'kader' links en rechts gelijk is.
Ik zou bij deze de beide deurkanten wat recht zetten en vooral de horizon horizontaal zetten. Ook met schaduw/hooglichten de drie donkere vlakken naast de deuropening wat oplichten.
Groetjes
Om de achtergrond ook scherp te krijgen, had je inderdaad een kleinere lensopening moeten kiezen (F8, misschien wel F11).
De foto is genomen door een deur. De deuropening is een onderdeel van je compositie. Behandel die dan ook als zodanig. Zorg dat het 'kader' links en rechts gelijk is.
Ik zal er de volgende keer zeker op letten maar alvast bedankt voor de tip
Misschien is het dan interessant dat je aan de TS zegt hoe je dat met de transformtool kan doen?
Harry1, uit je EXIF maak ik op dat je de laatste versie van PS gebruikt. De opname kan je als volgt aanpassen:
- de tonvormige vertekening van je lens kun je het beste automatisch aanpassen in de RAW-converter
- open de foto in PS
- set het grid aan met CTRL+'
- selecteer de foto met CTRL+A
- selecteer de transformtool met CTRL+T
- door rechts te klikken ontsluit je de tools om de foto aan te passen
- set eerst de horizon goed door Skew te selecteren (trek het vierkantje middenrechts met je muis omhoog of omlaag)
- klik weer rechts en kies Perspective (trek het vierkantje rechtsonder naar links of rechts tot de deurpost rechts parallel loopt met het grid)
- klik weer rechts en kies opnieuw Perspective (trek het vierkantje linksonder niet alleen naar links en rechts, maar ook naar boven of naar onder tot de linker deurpost evenwijdig loopt aan het grid)
- indien de foto naar je mening te smal of te breed is geworden, klik je rechts en kies Scale (trek het vierkantje middenrechts of middenlinks met je muis naar links of rechts)
- beëindig de transfomeersessie door dubbel op de foto te klikken
- maak de gewenste uitsnede van de foto.
Comment