Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TOK TOK wie is daar?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: TOK TOK wie is daar?

Oorspronkelijk geplaatst door Kaszi Bekijk bericht
    eerste vind ik de beste, de bewerkte versie trekt (sorry) nergens op.
    Maar ik hoop dat je dat zelf wel kan zien.

Waar vinden jullie die exif?
    ik vond de eerste uiteraard ook goed anders had ik hem hier(bij de strenge meesters)(grapje) niet gepost

sorry voor de exifs! waren in heel de heisa verdwenen!
    bedankt voor uw reactie!
    vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
      Ik vind het niet leuk dat deze discussie hier gevoerd wordt.
      Hopelijk wordt de foto op zichzelf staand ook bekeken zonder exifs, 't is ook niet moedwillig dat deze er niet bijzitten, rechtstreeks uit LR zonder verder enige verandering zitten ze mooi in de foto.
      Ik weet dat ik aan de scherpte moet werken. En natuurlijk werk ik daaraan! Ik dacht dat ik de kip scherp had ,zo zag ik het toch.
      Ik pas spotmeting toe maar ditmaal (stom) geen statief. Als jullie nog tips hebben in scherpstelling, zal ik die graag toepassen;
      Er zal ook een klik of automatisme in mijn hoofd moeten komen wat betrefd diafragma en sluitertijd.
      Ik kan uiteraard ook op de automatische stand blijven fotograferen, maar 't is nu net wat ik niet wil.

Voor de leerrijke opmerkingen mijn grootste dank!
      Op een forum posten weekt reakties los... daar ga je mee moeten leren leven.

Scherpte heeft niets met spotmeting (lichtmeting) als dusdanig te maken.
      Ik denk dat je centerscherptstelpunt bedoeld?

Ik snap heel goed dat iets scherp vastleggen gebonden zit aan een aantal faktoren en omstandigheden.

Je hebt je sluitertijd. Afhankelijk van het onderwerp dat je vast wil leggen (bewegend of niet bewegend) en afhankelijk hoe je het wil vast leggen (korte sluitertijd = actie bevriezen / lange sluitertijd = beweging toelaten) heb je een aantal sluitertijden die je kan hanteren en van daaruit naar eigen smaak aanpassingen doen.
      Doorgaans neemt men aan dat je tot 1/50ste - 1/80ste vanuit de losse hand portretten kan vastleggen. Er zijn ervaren rotten die er niet voor terugdeinzen om tot op 1/10e - 1/20ste (misschien zelfs korter) portretten uit de losse hand vast te leggen.
      Het weze duidelijk dat een vaste hand getraind kan worden door oefenen. Een kleine tip is bijvoorbeeld om je ellebogen steeds zo kort mogelijk bij je lichaam te houden, je linkerhand in schelpvorm onder je objectief te houden en eventjes je adem in houden als je afdrukt (ja, gek, he?)
      Nu, 1/125ste is redelijk "safe" om scherpe portretten uit de losse hand vast te leggen.

Je diafragma. Hoofdbepaling bij diafragma is dat je hiermee de mate van scherptediepte bepaalt. Een groot diafragma (klein getal) (f2.8), zal een kortere scherptediepte geven dan een klein diafragma (groter getal) (f11-f13). Het spreekt voor zichzelf dat een groot diafragma meer licht binnenlaat dan een klein diafragma en dat daardoor de tijd dat de sensor moet belicht worden korter kan zijn dan bij een klein diafragma. Hierdoor wordt de sluitersnelheid beïnvloedt. Grotere diafragma's genereren kortere sluitertijden.

Als een groter diafragma niet de gewenste sluitertijd genereert, kun je van daaruit ook je iso-waarden optrekken. Een grotere iso-waarde genereert een kortere sluitertijd, maar genereert ook meer ruis. Dit kan gewenst zijn in bepaalde omstandigheden, maar wordt meestal als een nadeel beschouwd.

Afstand tot je onderwerp bepaald ook je scherpte. Heb ooit eens gelezen : "Als je denkt dicht genoeg bij je onderwerp te zitten, zet dan nog een stapje dichterbij". Het is dus altijd beter eerst zo dicht mogelijk bij je bedoeld onderwerp (in z'n compositie) te komen en daarna, indien nodig, nog bij te zoomen.

Op ieder aspect zou ik nog veel dieper kunnen ingaan, maar dan begin ik een boek te schrijven.
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht

Op ieder aspect zou ik nog veel dieper kunnen ingaan, maar dan begin ik een boek te schrijven.
        Ik lees graag je kleine boekjes hoor VD, er liggen er hier al een paar uitgeprint naast de PC .
        Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Ik lees graag je kleine boekjes hoor VD, er liggen er hier al een paar uitgeprint naast de PC .
          Groetjes
          Grapjas!
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

De eerste foto kan er door, de tweede weet ik niet wat daarmee gebeurd is.
            Nu, ik denk dat dit weer niet een van de makkelijkste onderwerpen is om scherp te fotograferen ... Je kip zal wellicht niet muisstil gezeten hebben en dat is dan meteen ook al vrij moeilijk om de zaken goed scherp te krijgen. Stel dat je scherp stelt op de ogen van de kip en dan verloopt ze weer een beetje, gaat je scherpte ook al wat weg.
            Om dit misschien een beetje te voorkomen, kan je bij sommige toestellen kiezen om je scherpstelling anders in te stellen. Je kan dan iets kiezen in de trant van " continue scherpstellen ". Hierdoor blijft je toestel je eerste gekozen scherpstelpunt behouden ook als je onderwerp gaat bewegen ...
            Voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij de uitleg van Vinny omtrent diafragma, sluitertijd, iso ... Een hele boterham, waar je soms eens goed moet op kauwen, maar eenmaal je die goed gekauwd en herkauwd hebt, kan er wel een eind mee weg.
            Misschien, ik weet het niet hoor, staat er op je toestel ook wel een knopje om in te stellen naar de scherpte van je oog ... Wat bedoel ik daarmee : als je door je zoeker kijkt heb jij misschien de indruk dat het mooi scherp is ... Soms heb je in de buurt van je zoeker een klein wieltje en dan kan je dit eens verplaatsen en dan zie je zo als je door je zoeker kijkt als je beeld dat je ziet scherper of onscherper wordt. Ik weet nu niet meer direct hoe dat ding heet.
            groeten,
            deka
            There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Ik weet nu niet meer direct hoe dat ding heet.
              Dioptrie
              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Bommasien, ik weet niet wat voor camera en lens je gebruikt, maar het is heel gewoon dat je nog wat nabewerking doet (moet doen) op de computer: scherpte, contrast, saturatie en dergelijke, zeker bij verkleinen.
                In een DRSL camera is er al keuze voor de bewerking van de JPG! Hoe heb jij die staan?
                Of fotografeer je in RAW?

Met je nabewerking op de computer ga je steeds weer de mist in... ik woon te ver weg (midden Holland), maar als iemand in jouw omgeving je eens zou willen helpen, raad ik je aan dat te doen.
                Het is blijkbaar lastig om dat alleen met woorden te begrijpen.
                Mijn raad: begin met een eenvoudig (gratis) bewerkingsprogramma voor scherpte enz.

Achter dit linkje een simpele bewerking van jouw foto, (gedaan in het kleine formaat van BD).

lekker doorgaan met fotograferen en oefenen met eenvoudige bewerkingen,succes!

Comment

Working...
                X