en wat vind jij van deze opname.
daar is Bommasien meer mee gebaat dan jou verhaal aan mij?
grt,bouk.
(sorry Sien)
on topic:
mist scherpte, compositie & tonaliteit.
Info is voldoende voorhanden.
Mooi natuurgetrouwe kleuren weergegeven.
snap het grotere diafragma niet ifv van onderwerp en achtergrond?
tip: werken aan een stabiele hand... bij 1/125ste had je geen beweginsonscherpte (meer) mogen hebben.
Met een diafragma meer open had je de sluitersnelheid kunnen opdrijven om (bewegings-)onscherpte te voorkomen.
off-topic:
Bouk, je bent een ingenieur in het afwimpelen! Doe zelf waar je een andere steeds met de neus op drukt! Zet zelf de EXIF bij jou foto's en het issue is van de baan. Capiche?
off-topic:
Bouk, je bent een ingenieur in het afwimpelen! Doe zelf waar je een andere steeds met de neus op drukt! Zet zelf de EXIF bij jou foto's en het issue is van de baan. Capiche?
beloofd hoor, waarneer ik in Beoordeling of in Beginers ga posten.
(maar jou comment is grotendeels geënt op de exif, die er later is bijgevoegd.)
--------
vind de update niet beter hoor Sien, minder scherp en minder detail.
grt,bouk.
beloofd hoor, waarneer ik in Beoordeling of in Beginers ga posten.
--------
vind de update niet beter hoor Sien, minder scherp en minder detail.
grt,bouk.
vind de update ook niet beter .
voor de rest is alles al gezegd door Vinnydizzy .
------
off-topic.
wat betreft de comments op deze site en op de postings :
1. ik vind het vooral erg om geen enkele reactie te krijgen.
2. ik vind het ook niet leuk om commentaar te krijgen die niet opbouwend is en alleen maar bot statements weergeeft zonder punten voor verbetering.
dan heb ik iedere keer weer de zin om ermee te stoppen.
3. diegene die opmerkingen geeft aan anderen , die moet dit natuurlijk ook op zichzelf toepassen, zeker als je dit vaak doet .
Ik zou bij deze foto een groot deel van de onderzijde weghalen.
Tot aan de krop van de kip. Zo maak je er eigenlijk een landscape van.
Mss zelfs nog ietsje van de bovenkant halen ook.
Daar heb je gelijk in Bouk!
Ik ben niet van het type "pot verwijt de ketel". Mijn foto's bevatten (normaalgezien) steeds de exif gegevens. Exif gegevens kunnen nuttige commentaar geven, daar zijn we het zeker over eens. En daar had ik het ook niet over in m'n comment over uw vraag naar de EXIF gegevens...
Als je goed leest is m'n commentaar in 2 opgesplitst: eerste deel over wat ik zie en waar ik geen exif-waarden voor nodig heb; het tweede deel een gefundeerde bedenking bij de exif waarden.
wat betreft de comments op deze site en op de postings :
1. ik vind het vooral erg om geen enkele reactie te krijgen.
2. ik vind het ook niet leuk om commentaar te krijgen die niet opbouwend is en alleen maar bot statements weergeeft zonder punten voor verbetering.
dan heb ik iedere keer weer de zin om ermee te stoppen.
3. diegene die opmerkingen geeft aan anderen , die moet dit natuurlijk ook op zichzelf toepassen, zeker als je dit vaak doet .
groetjes,
Dirk
Hey Dirk,
1) Ik begrijp je volledig. Maar ik denk dat we ook cijfermateriaal onder ogen moeten zien. Er komen dagelijks heel veel nieuwe posts bij, zodoende het onmogelijk is overal een comment bij te plaatsen. Zoals een groot aantal (vermoed ik), volg ik de categoriën op die mij het meest aanspreken.
2) Heb je volledig gelijk in, ik probeer steeds m'n kritiek gefundeerd te houden. En als ik suggesties doe, mag je zeker zijn dat ik ze eerst hier zelf uitgeprobeerd heb, vooralleer ik het op het forum zwier. (Ja, ik heb de foto en de aanpassingen steeds bij de hand als iemand het in twijfel zou trekken )
3) Dat is ook zo! Je kunt een foto beoordelen naar "regeltjes", naar exif-gegevens en naar inzicht. Ik vind exif-gegevens persoonlijk zeer interessant: bij de pro's kun je er nog wat van opsteken, bij de beginners die hulp appreciëren kun je gerichter raad geven.
Ik vind het niet leuk dat deze discussie hier gevoerd wordt.
Hopelijk wordt de foto op zichzelf staand ook bekeken zonder exifs, 't is ook niet moedwillig dat deze er niet bijzitten, rechtstreeks uit LR zonder verder enige verandering zitten ze mooi in de foto.
Ik weet dat ik aan de scherpte moet werken. En natuurlijk werk ik daaraan! Ik dacht dat ik de kip scherp had ,zo zag ik het toch.
Ik pas spotmeting toe maar ditmaal (stom) geen statief. Als jullie nog tips hebben in scherpstelling, zal ik die graag toepassen;
Er zal ook een klik of automatisme in mijn hoofd moeten komen wat betrefd diafragma en sluitertijd.
Ik kan uiteraard ook op de automatische stand blijven fotograferen, maar 't is nu net wat ik niet wil.
Voor de leerrijke opmerkingen mijn grootste dank!
vriendelijke groeten, Sien
Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !
Comment