Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lavendelliefhebbers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lavendelliefhebbers

Vandaag opzoek gegaan naar beestjes in de tuin.
    Heb geen macro lens, deze zijn genomen met een 75-300

Is het wat?

Suitertijd: 1/500
    Diafragma: f10
    Brandpunt: 300mm
    ISO 3200

Suitertijd: 1/400
    Diafragma: f10
    Brandpunt: 300mm
    ISO 3200

Deze is met een kortere lens genomen, de 18-55
    Suitertijd: 1/30
    Diafragma: f8
    Brandpunt: 55mm
    ISO 400
    Last edited by Karpertim; 28 juli 2011, 20:12.

Re: Lavendelliefhebbers

Geen slecht begin.
    Je hebt al geen drukke achtergrond
    Je gebruikt wel een vrij hoge iso, deze naar beneden halen zal je wat minder ruis geven.
    Met een iets kortere sluitersnelheid lukt het ook nog wel.
    Bij 3 kan je omhoog met je iso en de sluitersnelheid.
    Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

ja idd heel hoge iso
      waarom?
      je 2e is anders ne goeien
      't beestje mocht wel scherper zijn, nu ligt de scherpte meer op de lavendel
      ik probeer...
      mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

bedankt hoor,
        2 seniors die beoordelen

Ik heb gisteren 'al-doende-leren' gedaan, en geexperimenteerd met de instellingen,
        om aan de lijve te ondervinden wat de effecten zijn.
        Zo weet ik nu beter de verhoudingen tussen sluitertijd en diafragma, en het effect op de belichting. De iso had op het zicht niet zoveel effect, alleen bij het importeren zag ik dan dat er veel meer ruis ontstaat.

Wat is de regel over het bepalen van een bepaalde iso-waarde?
        Heeft het te maken met hoe dichtbij je bij een onderwerp bent, of corigeert het mijn onvaste hand?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Karpertim Bekijk bericht
          bedankt hoor,
          2 seniors die beoordelen
          ah, 'k wist het niet eens dat ik al senior ben
          enne
          senior heeft hier niets te maken of je goeie foto's kan nemen of niet
          't is gewoon omdat je zodanig veel vrije tijd hebt, zodat je hier veel kan reageren

Ik heb gisteren 'al-doende-leren' gedaan, en geexperimenteerd met de instellingen,
          om aan de lijve te ondervinden wat de effecten zijn.
          Zo weet ik nu beter de verhoudingen tussen sluitertijd en diafragma, en het effect op de belichting. De iso had op het zicht niet zoveel effect, alleen bij het importeren zag ik dan dat er veel meer ruis ontstaat.

Wat is de regel over het bepalen van een bepaalde iso-waarde?
          Heeft het te maken met hoe dichtbij je bij een onderwerp bent, of corigeert het mijn onvaste hand?
          aldoendeleren is dus een van de beste methodes hé
          en men kan dan nog altijd raad vragen

regel iso waarden? euh... hoe hoger de iso, hoe lager de sluitertijd. Hoe hoger de iso, hoe gevoeliger voor licht
          Maar je zit met je ruis dan hé (alhoewel beter een goede foto met ruis, dan geen foto ). Best is je iso zo laag mogelijk te houden
          Ook niet vergeten, voordat je nieuwe foto's neemt: je iso controleren
          Last edited by noenkelMi; 29 juli 2011, 15:41.
          ik probeer...

Comment

Wat is de regel over het bepalen van een bepaalde iso-waarde? Heeft het te maken met hoe dichtbij je bij een onderwerp bent, of corigeert het mijn onvaste hand?
            Echt strikte regels zijn er nooit. Maar voor iso geldt in principe: houdt hem zo laag mogelijk, want hogere ISO geeft meer ruis en gaat dus ten koste van je beeldkwaliteit. Wat iso doet is simpelgezegd je sensor gevoeliger maken voor licht. De belichting van je foto is dus afhankelijk van 3 factoren (in je camera dan): sluitertijd, diafragma en ISO.

Simpel gezegd zet je je iso altijd op 100. Eerst kijk je welke sluitertijd en diafragma opening je nodig hebt. Kom je licht te kort met de sluitertijd en het diafragma dat je hebt gekozen; dan moet je iets anders verzinnen > een te lange sluitertijd kan niet uit de hand, maar wel van statief. Flitsen kan ook, of je kunt de iso opschroeven.

Voorbeeld:
            Heb je een bewegende bloem door de wind, of een bewegend insect, dan zul je altijd een korte sluitertijd moeten gebruiken en kun je bij wat minder licht dus niet altijd het diafragma zover dichtknijpen dat je alles scherp hebt. Door je iso waarde op te hogen heb je wat meer speelruimte.

> In geval van je eerste foto is de scherpte/onscherpte prima en heb je de beweging goed bevroren. Je sluitertijd had hier best wat langer gekund en dan kan je ISO mooi wat lager.
            Last edited by Fritzer; 29 juli 2011, 22:48.
            Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
            Canon powershot s120

Comment

senior heeft hier niets te maken of je goeie foto's kan nemen of niet
              't is gewoon omdat je zodanig veel vrije tijd hebt, zodat je hier veel kan reageren
              Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Je hebt senioren en DE senioren, ik behoor tot de eerste groep die zelf nog veel te leren heb van DE senioren.
              In het boekje van je fototoestel staan meestal goede tips om uit te proberen en je toestel te leren kennen. Van alles uitproberen onder de verschillende omstandigheden is de beste oefenschool. De rest komt later wel aan bod. Soms valt het mee soms valt het tegen, geen been aan gebroken
              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Bedankt voor de tips.
                Wat zo geweldig is aan dit (en de andere canon/nikon waarschijnlijk),
                is dat de batterij heel lang meegaat, en je echt honderden foto's kan nemen zonder te hoeven herladen.
                En wat opvalt, is dat je zonder het te weten ook snel een honderdtal foto's hebt gemaakt,
                ik schrik altijd bij het importeren

Mijn oud fototoestel was een Fujifilm finepix,
                geen vergelijk mogelijk.

Ik begin stilaan verslaafd te worden, en kijk met andere ogen naar alles,
                en stel mijn ogen scherp op iets en maak de rest wazig, of omgekeerd. Heel raar hoor.
                Als ik nu een magazine bekijk analyseer ik de foto's ook... écht gek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                  ja idd heel hoge iso
                  waarom?
                  je 2e is anders ne goeien
                  't beestje mocht wel scherper zijn, nu ligt de scherpte meer op de lavendel
                  Hai,
                  heb even nagekeken waar het AF punt lag, via de Digital Photo Professional software die bijgeleverd was,
                  en scherpte lag toch op het 'heersbeestje (met een klein afwijkingske van geen vaste hand )

Afbeelding bekijken met AF punten

Comment

Bedankt voor de tips.
                    Wat zo geweldig is aan dit (en de andere canon/nikon waarschijnlijk),
                    is dat de batterij heel lang meegaat, en je echt honderden foto's kan nemen zonder te hoeven herladen.
                    En wat opvalt, is dat je zonder het te weten ook snel een honderdtal foto's hebt gemaakt,
                    ik schrik altijd bij het importeren

Mijn oud fototoestel was een Fujifilm finepix,
                    geen vergelijk mogelijk.

en stel mijn ogen scherp op iets en maak de rest wazig, of omgekeerd. Heel raar hoor.
                    Volgende wordt dan een nieuwe PC en/of externe harde schijf om alles te blijven opslaan...... De boodschap is dus : tijdig in de vuilbak kieperen waarvan je niet 100 % tevreden bent.
                    Groetjes

Comment

och, ik heb dat zelfs als ik naar een film kijk
                      soms denk ik dan dat het perspectief van dat gebouw verkeerd ligt, of de horizon schuin

en ja, veel weggooien hé
                      anders blijf je zitten met foto's waar je niets aan hebt (ik ben ook al begonnen hoor, momenteel heb ik 16.293 afbeeldingen in mijn map zitten )
                      ik probeer...

Comment

Hai,
                        heb even nagekeken waar het AF punt lag, via de Digital Photo Professional software die bijgeleverd was,
                        en scherpte lag toch op het 'heersbeestje (met een klein afwijkingske van geen vaste hand )

Afbeelding bekijken met AF punten
                        huh, dan heb ik dat ook ergens liggen
                        "vlug" eens zoeken
                        merci
                        ik probeer...

Comment

Working...
                        X