Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hoe is het mogelijk dat jij die pestbeesten altijd zo mooi in beeld krijgt? Op jouw foto zien ze er bijna knuffelig uit, maar de exemplaren rond mijn hoofd daarentegen (grrrrr)
ik ben daarjuist ook naar buiten getrokken en... jullie zullen het niet geloven ook van die beestjes gevonden. Vandaar dat ik zo moest lachen. Maar ik trok ze niet zo mooi als deze op de foto.
Gebruik je een macrolens ?
De eerste vind ik persoonlijk ook de mooiste al moet ik zeggen dat die twee anderen wondermooi groot en duidelijk zijn.
Nu een vraagje moet een foto altijd scherp zijn ? Die kan toch ook onscherp zijn als die lieve diertjes met elkaar, het oneens worden ? Ik zag echter vandaag een kamikazevlieg die de andere wou verjagen. Maar erg scherp is de foto niet.
Prachtige foto's, echt knap
kies je voor dit soort foto's altijd voor deze
diafragma en ISO waarden?
zoniet waar hangt het vanaf?
mvg. Hans
Om de beestjes volledig in focus te hebben ga ik meestal voor een f/20 tot f/32, behalve als ik bvb enkel het kopje in focus wil ga ik voor een f/9 of f/11.
Als het aanwezige licht het toelaat om men ISO op 100 te laten, met een nog snel genoege sluitertijd, zal ik dat altijd doen maar ik ga zelf nooit boven de 200
om ruis zo veel mogelijk uit te sluiten. Indien nodig (zoals bij deze foto's) gebruik ik een flits met softbox.
@ Loeky: Ja ik gebruik de mikro nikkor 105mm f/2.8
@ KillerRu: zie hierboven en zonder hulpmiddelen. Ik gebruik zelfs nooit een statief. Ik trek alles uit de hand. Veel meer vrijheid...
If today was perfect, there would be no need for tomorrow.
bedankt, ik heb het genoteerd. Wauw zonder statief ! Ene ik zal maar aan het sparen gaan, ik wil ook zo'n mooie macro's uitproberen. Voorlopig zal het moeten gebeuren met wat ik voor handen heb en het zwaard van Damocles er bovenop
Kenneth,
je foto's zijn enig mooi.
Gebruik je enkel je macrolens, of zit er nog een ring(en) tussen, de camera en de lens?
Enig idee wat de werkafstand is, bij deze opnames?
Kenneth,
je foto's zijn enig mooi.
Gebruik je enkel je macrolens, of zit er nog een ring(en) tussen, de camera en de lens?
Enig idee wat de werkafstand is, bij deze opnames?
Nope ik gebruik geen ringen en de werkafstand is een 30-40tal cm van aan de sensor.
Mvg
If today was perfect, there would be no need for tomorrow.
<Beelzebub mode>
Je techniek is in orde. Voorbeelden genoeg. Nu moet je nog leren iets interressant te fotograferen.
Kwestie dat mijn voorraad motilium bijna op is
</Beelzebub mode>
Comment