Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Dipsacus fullonum
De Bloemhoofdjes van de kaardebol werd in de Middeleeuwen gebruikt voor het ruwen van gevolde wollenlaken
Pracht van een foto !
Alleen denk ik dat de kaardebol meer anders werd gebruikt:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
Kaarden
Voor het spinnen wordt de wol gekaard. Daarbij worden de vezels ontward. Het kaarden
gebeurt met een kam met stalen punten. Machinaal gebeurt dit met een snel
ronddraaiende cilinder voorzien van stalen punten of zelfs een naaldenbed. Vroeger
werden hiervoor de vruchten van een plant, de kaardenbol gebruikt. Met het kaarden
verdwijnen ook de laatste restanten vuil. Na het kaarden kan er eventueel direct
gesponnen worden. Voor een fijner resultaat moet echter eerst nog gekamd worden
Alleen denk ik dat de kaardebol meer anders werd gebruikt:
Ik heb het zo geleerd en gelezen dus als het niet juist is uit mijn les dan jok ik mee
Ik ga het nog even na kijken , de methode die jij beschrijft is van veel later denk ik
Bedankt voor je reactie
grt,
Pimpeltje
Ik fotografeer met mijn gevoel ,zo bereik ik ook mijn doel.
Pimpel
Comment