Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Kom mee op 20 mei 2024 en ontdek de bruisende universiteitsstad Louvain-la-Neuve. Alle informatie vind je hier.
Omdat ik toevallig één van uw comments las over 'n HDR, het volgende .............deze foto zou zich volgens mij zeer goed lenen tot een HDR. Alles waar schaduwen kunnen opgelicht worden (banden,vloer met glas, zetel...) en hooglichten kunnen verminderd worden (buitenlicht door raam).
gr,
Omdat ik toevallig één van uw comments las over 'n HDR, het volgende .............deze foto zou zich volgens mij zeer goed lenen tot een HDR. Alles waar schaduwen kunnen opgelicht worden (banden,vloer met glas, zetel...) en hooglichten kunnen verminderd worden (buitenlicht door raam).
gr,
Dit is een van mijn experimenten met HDR,ik heb deze bewust donker gehouden,misschien oogt hij hierdoor niet echt lekker,en moet ik nog eens experimenteren net andersom en de donkere delen oplichten,maar ik wou eerder de duistere sfeer van de vernieling en het verlatene benadrukken dan een heldere foto creeeren,Het buitenlicht op het raam is reeds het minimum wat ik eruit kon halen,twee stops onderbelicht. Bedankt voor je reactie,en verder zijn alle tips ivm HDR en de nabewerking welkom, want ik experimenteer nog altijd en heb hier nog niet veel kaas van gegeten,zou dolgraag bijleren in dat verband want dit boeit me mateloos. Grtjes Francine
moet Medussa hierin bijtreden. Als je hem in RAW hebt kun je toch experimenteren om er een pseudo-hdr van te maken...Maar opletten met je tonemapping ivm ruis.
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
Omdat ik toevallig één van uw comments las over 'n HDR, het volgende .............deze foto zou zich volgens mij zeer goed lenen tot een HDR. Alles waar schaduwen kunnen opgelicht worden (banden,vloer met glas, zetel...) en hooglichten kunnen verminderd worden (buitenlicht door raam).
gr,
Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBosscheBekijk bericht
zal wel
HDR
In grote lijnen...
Eigenlijk is HDR een techniek om de beperking in het dynamisch bereik van je camera wat te omzeilen en zo overdreven hooglichten of schaduwpartijen in een foto weg te werken. Daartoe gebruikt men bracketing, meestal exposure-bracketing; een foto onderbelicht, een 'normaal' belicht en eentje overbelicht. Door die drie (mogen er ook meer zijn en hoeft ook niet symmetrisch rond de 0-lijn) fotos in een HDR bewerkings programma te verwerken krijg je een foto die héél realistisch oogt en waarbij het in eerste instantie niet opvalt dat de belichting van de schaduwpartijen niet kan kloppen met het aanwezige licht (ref. hooglichten). Om dat te bereiken moet de HDR bewerking en de tonemapping subtiel gebeuren.
In een surrealistische of hyperrealistische HDR bewerking gaat men opzettelijk overdrijven en wordt de belichting heel uniform gemaakt over de ganse foto en ook de tonemapping wordt strakker doorgevoerd zodat men meer een tekening of schilderijtje verkrijgt. Dit heeft in wezen niets meer te maken met het omzeilen van de beperking op dynamisch bereik van je camera.
Als laatste hebben we de pseudo-HDR, die eigenlijk vertrekkende vanuit één enkele foto gemaakt wordt en waarop direct tonemapping toegepast wordt (of de foto wordt eerst kunstmatig in over-en onderbelichte fotos verdeeld)
Deze uitleg werd geplaatst door Saphi en bij deze verduidelijkt dit al heel wat hoop ik Grtjes Francine
Ik weet het Bouk,maar dat wou ik nu eens net niet doen,heb vier opnames gemaakt,normaal,1stop overbelicht,1 stop onderbelicht,2stops onderbelicht tot het raam goed was,met de bedoeling een HDR te proberen, Grtjes Francine
Oorspronkelijk geplaatst door Francine VersluysBekijk bericht
HDR
In grote lijnen...
Eigenlijk is HDR een techniek om de beperking in het dynamisch bereik van je camera wat te omzeilen en zo overdreven hooglichten of schaduwpartijen in een foto weg te werken. Daartoe gebruikt men bracketing, meestal exposure-bracketing; een foto onderbelicht, een 'normaal' belicht en eentje overbelicht. Door die drie (mogen er ook meer zijn en hoeft ook niet symmetrisch rond de 0-lijn) fotos in een HDR bewerkings programma te verwerken krijg je een foto die héél realistisch oogt en waarbij het in eerste instantie niet opvalt dat de belichting van de schaduwpartijen niet kan kloppen met het aanwezige licht (ref. hooglichten). Om dat te bereiken moet de HDR bewerking en de tonemapping subtiel gebeuren.
In een surrealistische of hyperrealistische HDR bewerking gaat men opzettelijk overdrijven en wordt de belichting heel uniform gemaakt over de ganse foto en ook de tonemapping wordt strakker doorgevoerd zodat men meer een tekening of schilderijtje verkrijgt. Dit heeft in wezen niets meer te maken met het omzeilen van de beperking op dynamisch bereik van je camera.
Als laatste hebben we de pseudo-HDR, die eigenlijk vertrekkende vanuit één enkele foto gemaakt wordt en waarop direct tonemapping toegepast wordt (of de foto wordt eerst kunstmatig in over-en onderbelichte fotos verdeeld)
Deze uitleg werd geplaatst door Saphi en bij deze verduidelijkt dit al heel wat hoop ik Grtjes Francine
Bedankt, toch nog iemand die normale antwoorden geeft
Francine, voor mij je doel bereikt.
Deze mag gerust wat donkerder ogen, ik denk als je daar zelf staat je ook niet alles helder te zien krijgt. Het verlatene en het verval komt hier tot zijn recht vind ik.
Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.
Francine, ik vind dit een knappe foto
je wordt in de foto gezogen, en er terug uit langs de raam
ik hou niet van zware hdr bewerkingen, maar dit is knap
zachte kleuren, en mooi afgewerkt kadertje
Comment