Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haar favoriets sport is ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Haar favoriets sport is ...

[QUOTE=Martijn1980;3039887]goh...

dit is nu eens een natuurlijke ongeforceerde spontane foto
    vind ik er ook van,mooi
    eos 600 d
    lens 18-135 canon 10-22canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
      Ik vind het vreselijk ... leuk.
      Het is uiteraard vanuit mijn eigen ervaring en beperkte kennis.

Jaren geleden had ik soortgelijke problemen. Scherpstellen en toch net niet het
      gewenste resultaat krijgen. Ik ben toen toch maar weer eens het handboekje van mijn
      camera (Canon) goed gaan lezen. Toen ontdekte ik dat er standaard werd gewerkt met
      een soort gemiddelde over een aantal scherpstelpunten. Maar ik zag ook dat ik dat kon
      uitschakelen door "spot"meting in te stellen. Daarbij werd slechts scherpgesteld (en
      belicht) op één punt van het beeldveld. Dat was prettig en ik kreeg betere resultaten. Ik
      fotografeerde toen heel veel dansfeesten en bands en individuele muzikanten. Een
      volgend probleem diende zich aan. Ik wilde wat minder gebruikmaken van de crop-
      functie achteraf. Voor de ideale compositie zat mijn (spot)onderwerp veelal uit het
      midden. Toen kwam ik erachter dat ik het scherpstelpunt ook nog op een ander punt dan
      het midden kon zetten. Weer had ik een stap vooruit gedaan. Er hoefde minder van de
      gemaakte foto te worden afgesneden in de nabewerking.

Ik werk met een Canon EOS 50D en daar heb ik de keuze uit de middenstip en nog 12
      punten daar rondom. Ik kom er redelijk goed mee uit de voeten.
      Daarnaast werk ik ook veel met de Canon G11 (compact) en daar kan ik het
      scherpstelpunt bij spotmeting veel gedetailleerder verschuiven.

Het helpt mij enorm bij het bepalen van de compositie in de zoeker.
      En het geeft goede resultaten.
      dit is nu een uitleg die iedereen moet verstaan!
      wat je ook kan doen is met 1 punt scherpstellen op het punt waar je het wil, de ontspanknop half ingedrukt houden en dan je compositie maken
      mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
        dit is nu een uitleg die iedereen moet verstaan!
        wat je ook kan doen is met 1 punt scherpstellen op het punt waar je het wil, de ontspanknop half ingedrukt houden en dan je compositie maken
        Of zoals bij Nikon je AF-L vergrendelen of bij Canon dacht ik het sterretje.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
          ... wat je ook kan doen is met 1 punt scherpstellen op het punt waar je het wil, de ontspanknop half ingedrukt houden en dan je compositie maken
          Klopt.

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
          Of zoals bij Nikon je AF-L vergrendelen of bij Canon dacht ik het sterretje.
          Klopt ook.

Maar mijn methode geeft mij een grotere vrijheid van bewegen ten opzichte van
          onderwerp. Ook het onderwerp kan in beweging zijn. Naar links, naar rechts, naar voren,
          naar achteren. En dan alleen maar hoeven ontspannen. Niet teveel moeten nadenken als je
          bezig bent.

Maar ieder mag het doen op zijn/haar eigen favoriete wijze. Het gaat om het eindresultaat.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

Comment

Plaatwerker, Riha,Rosie,Martijn,Palac,

Bedankt voor jullie persoonlijke kijk op deze foto ...

Voor Martijn en Palac,

Het hoeven niet altijd de prachtigste dames te zijn die op een foto mogen ... Visagiste en dergelijke vallen momenteel niet binnen het bereikbare budget, liever nog wat extra fotomateriaal aanschaffen ...

En Plaatwerker, zo zie je maar weer eens waar toe een foto allemaal kan leiden ... zelfs tot een verhelderend uitleg over de manier van scherpstellen.
            Meestal gebruik ik de manier die Frie01 aangeeft ... maar dan mag je bij het herkadreren natuurlijk niet teveel meer verplaatsen naar voor of achter en dat zal hier dus wel het geval geweest zijn wellicht ... Ieder gebruikt zo zijn eigen manier om dat scherpstellen perfect te doen werken ...
            Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
            Ik geloof je zonder meer.

Niettemin kan de wijze van scherpstellen nog uitmaken.
            Heb je wel spotmeting gebruikt, eventueel in combinatie met een verschoven scherpstelpunt?
            groeten,
            deka
            There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Working...
            X