Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de schoonheid der natuur (close-up/macro)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• de schoonheid der natuur (close-up/macro)

Hoi allemaal,
    na mijn walgelijk fotoke van gisteren heb ik nu een foto gemaakt van een iets mooier onderwerp. het is absoluut nooit mijn bedoeling geweest om jullie eetlust af te remmen met mijn vorige topic. indien uw eetlust toch afgeremd zou geweest zijn... wel, mijn oprechte excuses daarvoor.
    bij deze foto heb ik er ook op gelet dat mijn onderwerp enzo op de juiste plaats staat (volgens de regel van derden).
    hopelijk kan de foto juliie bekoren. zoals altijd is commentaar en kritiek altijd welkom.

groetjes

een pessimist is een optimist met ervaring.
    Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
    Pentax k-3II en nog meer glas

Re: de schoonheid der natuur (close-up/macro)

Als ik mag openen, wel Martijn mijn complimenten want je hebt een mooie opname gemaakt
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

echt sjiek, goed gedaan martijn
      turbito
      canon 1000D 18-55; tamron 70-300 usd vc; 18-200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
        Als ik mag openen, wel Martijn mijn complimenten want je hebt een mooie opname gemaakt
        thx raymond,
        ik ben blij dat je het een mooie opname vindt.
        ik heb gelet op alle tips die ik hier al ooit gekregen heb (vooral van u)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door turbito Bekijk bericht
          echt sjiek, goed gedaan martijn
          dank voor deze mooie reactie

Comment

Martijn,
            Ik hou van beperkte DOF, maar hier is die me iets te beperkt zodat ik de perceptie van onscherpte krijg.
            De compo zit behoorlijk goed in elkaar, alsook de manier van het licht gebruiken
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Vind hem heel mooi Martijn Grtjes Francine
              Zo veel mensen, zoveel meningen
              Groetjes Francine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                Martijn,
                Ik hou van beperkte DOF, maar hier is die me iets te beperkt zodat ik de perceptie van onscherpte krijg.
                De compo zit behoorlijk goed in elkaar, alsook de manier van het licht gebruiken
                de beperkte DOF heeft een dit geval een zeer goede reden.
                de beperkte dof is bedoeld om een rommelige en drukke achtergrond te verdoezelen/voorkomen.
                ook vind ik persoonlijk dit een goede manier om je onderwerp los te laten komen uit de achtergrond.
                wat de belichting betreft heb ik hier een externe flits gebruikt die ik heb laten bouncen tegen een witte muur (jaja ik heb geinvesteerd in een flits en een macrolens en nog vanalles)
                in ieder geval bedankt voor je commentaar en je mening. ik zal straks proberen wat het geeft met meer scherptediepte

groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francine Versluys Bekijk bericht
                  Vind hem heel mooi Martijn Grtjes Francine
                  thx voor de mooie reactie francine

Comment

valt het op dat ik tevreden ben met mijn nieuwe (2dehands) objectief ?

Comment

Jep, mooie hoor!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martijn1980 Bekijk bericht
                        de beperkte DOF heeft een dit geval een zeer goede reden.
                        de beperkte dof is bedoeld om een rommelige en drukke achtergrond te verdoezelen/voorkomen.
                        ook vind ik persoonlijk dit een goede manier om je onderwerp los te laten komen uit de achtergrond.
                        Dat zijn de juiste redenen, goed bezig

Maar macro is niet altijd even makkelijk en recht uit het zwarte doosje.
                        Haal je het niet met één shot, ga dan voor focusstacking met zeer beperte DOF, dan heb je alles wat je wenst.
                        En soms moet je ook durven om een 'macro achtergrond' ergens tussen te plaatsen om een perfecte BG te krijgen zonder iets kapot te maken of te beschadigen.
                        Macro is tof

valt het op dat ik tevreden ben met mijn nieuwe (2dehands) objectief ?
                        A ja, niks gemerkt
                        Je gaat er helemaal in op. Prachtig
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                          Dat zijn de juiste redenen, goed bezig

Haal je het niet met één shot, ga dan voor focusstacking met zeer beperte DOF, dan heb je alles wat je wenst.
                          En soms moet je ook durven om een 'macro achtergrond' ergens tussen te plaatsen om een perfecte BG te krijgen zonder iets kapot te mak
                          ok hier komt weer een leermoment.
                          ik neem aan dat je bedoelt enkele foto's te maken met exact dezelfde compositie doch met een ander f-getal om dan vervolgens bepaalde gedeelte te extraheren en dergelijke?
                          of sla ik de bal volledig mis.
                          wat de background betreft...
                          tja ik loop niet altijd rond met een background en ik kan ook moeilijk mijn vrouw haar planten gaan mollen omdat ik ne foto wil maken he.

Comment

ok hier komt weer een leermoment.
                            ik neem aan dat je bedoelt enkele foto's te maken met exact dezelfde compositie doch met een ander f-getal om dan vervolgens bepaalde gedeelte te extraheren en dergelijke?
                            of sla ik de bal volledig mis.
                            wat de background betreft...
                            tja ik loop niet altijd rond met een background en ik kan ook moeilijk mijn vrouw haar planten gaan mollen omdat ik ne foto wil maken he.
                            Focusstacking is met exact dezelfde instellingen werken maar telkens je focus punt verplaatsen zodat je een reeks fotos verkrijgt waarbij het scherpe gedeeltje elkaar opvolgen. In PS of andere programmas (Helicon Focus, CombineZM,...) kun je ze dan 'samenvoegen' tot een foto met een groter gebied scherp en een sterke OOF BG.
                            Wat die achtergrond betreft was gewoon nog maar een tip om aan te duiden dat macro zo veelzijdig kan zijn en meer is dan gewoon met een macrolens van dichtbij een foto nemen. (Een BG voor macro kan in de meeste gevallen perfect op een A5je). Die bloemen (al dan niet van je vrouw) - of om het even wat anders, mag je zeker niet mollen om een betere foto te hebben, ....

Comment

zonder meer.....mooi
                              mvg
                              vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Working...
                              X