Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste met macrolens .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn eerste met macrolens .

Wat doe ik verkeerd , over de katjes ben ik redelijk tevreden , maar de roos mist scherpte . Heb deze foto's vanop statief genomen , bij de katjes was er wel een beetje wind , de roos was binnen en ik vermoed dat het slechte licht de dader is , daarom ook dat ik zo een lange sluitertijd heb moeten instellen aangezien ik niet graag op hoge iso werk .

F11 1/80 150mm iso 200

Gelieve u niet te onthouden van commentaar , we moeten trouwens met vallen en opstaan bijleren .
    D.b.v.

Grtz .

Dirk .
    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

Re: Mijn eerste met macrolens .

De katjes zien er inderdaad wel goed uit.
    De roos is....euh wat 'flashy'.
    Ik vermoed dat je ook een probleem hebt met je witbalans.
    Scherpte: ik vermoed meerdere oorzaken
    Zelfs binnen, vanop statief kun je trillingen hebben bij lange sluitertijden en macro. (bvb het opklappen van de spiegel). Bij macro zit je er ook met je neus op dus de miniemste beweging wordt waargenomen.
    AF kan problemen hebben. Enerzijds door de hoeveelheid licht en anderzijds door de complexiteit van het onderwerp waar één mm al een verschil uitmaakt. Dus enkelvoudig focuspunt gebruiken en eigenlijk makkelijks manueel focussen.
    Met een F16 zit je al buiten het optimale werkgebied van je lens om haarscherpe beelden te bekomen. Beeld wordt softer en je krijgt de impressie van onscherpte
    Je komt ook behoorlijk dicht bij je onderwerp (eigen aan macro) met een lens met grote brandpuntsafstand - dit heeft als gevolg dat je ook een zeer kleine DOF hebt vb. (F16 met 150mm op 50cm heeft een gebied van ~5mm) - in dit geval toch veel kleiner dan de bloem en omdat het overgrote deel onscherp is heb je opnieuw het idee dat er helemaal niks scherp is. (Oplossing is gaan focusstacken)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Die katjes zijn moeilijk te vangen heb ik al ondervonden, wel niet met macro bij mij
      Het katje staat er voor mij dan ook heel mooi op
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Hallo,

Inderdaad het Katje staat er heel mooi op.

De roos zou ik blijven proberen (en natuurlijk rekening houden met Saphi's gouden raad).

Succes

Laurent
        We moeten doen wat we kunnen.... zolang het maar plezant blijft !!!

Comment

Dank voor de reacties , de roos heb ik ondertussen terug geprobeerd maar wel met flash , en ziet er al veel beter uit .
          Maar zoals gezegd , veel geduld en opnieuw proberen om de juiste techniek te pakken te krijgen .

Grtz .

Dirk .
          Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

Comment

Haaa, de katjes zijn weer daar. Een goede poging Jendi
            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Working...
            X